Jaguar F-Type

Na tuhle chvíli čekal Jaguar předlouhé čtyři dekády. Konečně postavil menší sporťák, který se může hrdě pustit do Porsche 911!

  • Dynamika 9

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 8.6

RADOSTI:
Sladění celku, design, teatrálnost, zvuk…

STAROSTI:
…který bohužel nezní od motoru

Není snad lepší činnost než se prohánět po krásném závodním okruhu ve zbrusu novém sportovním roadsteru s téměř čtyřmi stovkami koní a pronikavým zvukem. Přestože je Jaguar F-Type pravověrný sporťák zastávající většinu z hodnot, které u sportovních aut hledáme, troufám si tvrdit, že velká část budoucích majitelů se svým autem ale do tohoto prostředí zavítá jen zřídkakdy.

Když už jsme prostoupili do hlubin inženýrského tajemství nového auta a prověřili jej na okruhu, zůstává ještě nezodpovězená otázka, jak se nový Jaguar F-Type chová na obyčejných silnicích a kterou ze tří verzí by si měli budoucí majitelé, kterých podle automobilky bude 90 % pro značku nových, vybrat. Byla by také škoda nevyužít otevíratelné střechy a trochu se neopálit. To v závodní helmě opravdu nešlo.

Jaguar F-Type 3.0 V6
Nejprve hezky popořadě od základní verze s kompresorem přeplňovaným třílitrem o výkonu 340 koní450 Nm. Zprvu je trochu cítit, že 1600 kg těžkému autu chybí důraz v zátahu. Zrychluje svižně, ale je to takové to vlažné unášení spíš než pořádné kopnutí do zad.Není to žádný hrubián. Odezva všech ovladačů je jemně sladěná a podvozek snese překvapivě velké nerovnosti. Auto se velmi snadno ovládá a přestože tento nejmenší model má představovat ryzí sportovní náčiní, stále je velmi civilizovaný. Tato vlastnost neotupuje jeho sportovní ambice, ale zároveň se umí se chovat jako dospělý grand tourer, pokud máte zrovna v plánu výlet přes celou Evropu.

Interiér je komfortní a pečlivě zpracovaný, ergonomicky jednoduchý a přehledný. Škoda, že využití auta trochu omezuje titěrný kufr, ale o praktičnost tu jde až na druhém místě. Celkově je to velmi talentované auto, které zvládá dobře všechny své role. Co ztrácí základní šestiválcový model na dynamice, to nažene zpět svým výstředním výstupem. Fantastický zvuk doplňuje také atletickou vizáží.


Tradiční látková střecha autu sluší a stažení/natažení trvá pouhých 12 sekund.

Design je sice ryze subjektivní záležitostí, ale pochybuji, že existuje někdo, komu se Jaguar F-Type vyloženě nelíbí. Alespoň soudě podle reakcí kolemjdoucích, kteří za autem neustále hýkají a hvízdají. Design předních partií je očekávatelný a dodržuje nastolený trend ostatních modelů, naopak zadní partie velmi silně evokují předchůdce. Ostře zkosená záď, úzká světla a dvojitá koncovka výfuku uprostřed mířící vzhůru jsou jasné odkazy na Jaguar E-Type. Bonusem je potom skutečnost, že i s nataženou střechou vypadá prostě úchvatně.

Jaguar F-Type 3.0 V6 S
Prostřední model s totožným motorem posíleným na 380 koní460 Nm je charakterově velmi podobný základní verzi. Nejvýraznější změnou je porce výkonu navíc, která znatelně oživuje projev auta. Vytrácí se pocit, kdy motor trochu zaostával za zbytkem, a přetváří auto do harmonického a perfektně vyváženého celku, což jsme ostatně již prokázali na závodním okruhu.

DOPORUČUJEME: Jaguar F-Type na okruhu

Další vylepšení mají podobu samosvorného diferenciálu, konfigurovatelný sportovní režim Dynamic-i a adaptivní tlumiče. Absenci samosvoru ve slabším modelu jen těžko poznáte, zato konfigurovatelný dynamický režim je přínosem. Znamená, že si můžete individuálně nastavit odezvu řízení, převodovky, adaptivních tlumičů a plynového pedálu podle chuti.Přijde to celkem vhod, jelikož v dynamickém režimu je plynový pedál velmi ostrý. Funguje dobře na okruhu, ale trochu neomaleně na silnici. V normálním je možné dávkování plynu s větší progresí. Na nastavení osmistupňové automatické převodovky ZF potom záleží, zda bude při dosažení konce spektra otáček sama odřazovat (normální mód), nebo nechá motor štěkat v omezovači (dynamický mód).

Tato vlastnost dotváří již tak skvělý zvukový doprovod. Většina vidlicových šestiválců je naladěna na lahodně melodickou notu, zatímco tenhle motor se projevuje hrubým a ostrým zvukem plným prskání a odfukování. Zní vážně fantasticky, avšak jediná výtka směřuje k tomu, že tak činí pouze prostřednictvím výfuku. Zvuk samotný má charakteru na rozdávání, bohužel motor samotný ve svém jádru charakter postrádá.


Kliky dveří se zasunou při rozjezdu. Řešení zlepšuje aerodynamiku a zjemňuje design.

Funkčně je prvotřídní, skvěle naladěný s perfektní odezvou, ale po zvukové stránce (mimo výfuku) neprostoupí do vašeho nitra svým mechanickým projevem. Zvuk vás v dobrém smyslu slova bude tahat za uši jako gradující Vivaldiho housle, budete bedlivě naslouchat proměnlivému podbarvení tónů linoucích se z výfuku, ale nezašimrá vás v žaludku. Je to nepochopitelné zvláště v kontextu, kdy i luxusní limuzína, třeba Jaguar XJ, zní od motoru více než sportovní auto, od kterého se to očekává. Není to ale vinou ohlušujícího výfuku – motor neslyšíte ani s uzavřenými výfukovými klapkami a kompresor také zaslechnete pouze nahodile.

Jaguar F-Type 5.0 V8 S
Jelikož je zvukový projev nedílnou a důležitou součástí sportovního auta, budeme s ním pokračovat i u nejsilnější verze s kompresorovým osmiválcem o objemu 5,0 litru a výkonu 495 koní625 Nm. Nelze říci, že by nezněl skvěle, ale jeho zvuk tak trochu očekáváte. Zní velmi podobně jako osmiválcová AMG, což vůbec není na škodu, avšak oproti šestiválci, který zní skutečně unikátně, to může působit jako odbytá práce.

DOPORUČUJEME: Jaguar F-Type naživo a české ceny

To však nic nemění na tom, že je Jaguar F-Type V8 S neskutečně rychlý. Možná až příliš rychlý. Delší odstupňování převodů znamená, že se při plném vychutnávání schopností auta dostanete do závratných rychlostí. Stále však zůstává neochvějně stabilní, i díky adaptivnímu podvozku schopnému pohlcovat skutečně ošklivé výmoly i na dvacetipalcových kolech. Zároveň však není jen sterilně rychlý, ale dokáže vtáhnout do děje.Pak je tu ještě jedna kaňka, ale skutečně pouze na papíře. Nadšenec by totiž mohl namítnou, že autu chybí samosvorný diferenciál – místo něj mezi zadními koly trůní aktivní diferenciál, ale ve výsledku to ničemu nevadí. Z úst jednoho z inženýrů se dozvídám, že důvodem tohoto řešení není snižování nákladů, nýbrž snaha dosáhnout nejlepšího možného výsledku. Samosvor by jednak narušil perfektní vyvážení 50:50, zadruhé by pak při této porci výkonu musel být příliš „utažený“, což by vedlo k nedotáčivosti. Elektronika si se vším poradí mnohem lépe, aniž by řidič zaznamenal sebemenší zaškobrtnutí.

Verdikt
Každá z verzí nového Jaguaru F-Type má svoje přednosti. Základní model V6 bude našima očima možná trochu přehlížený, ale pokud se někomu opravdu líbí a stačí mu základní motorizace bez technologických vymožeností jako adaptivních tlumičů, aktivního diferenciálu nebo individuálně nastavitelného jízdního režimu Dynamic-i, nezklame.

Vrcholná verze V8 S svojí dech beroucí dynamikou umí okouzlit, ale trochu ji sráží horší využitelnost schopností v reálném světě. Nejlepším autem musím vyhlásit prostřední model V6 S. Vnitřně cítím, že do nástupce Jaguaru E-Type tak nějak šestiválec prostě patří, už jen kvůli té dvojité koncovce výfuku uprostřed. I kdyby ji však neměl, jen těžko lze popřít skutečnost, že ze všech přítomných je to nejostřejší a nejryzejší sportovní auto. A hlavně skutečně nejzábavnější.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcevidlicový osmiválec
Palivobenzín
Plněnípřeplňování kompresorem
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)5000
Kompresní poměr9,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)92,5 x 93,0
Převodovkaosmistupňová automatická
Poháněná kolazadní, elektronicky řízený diferenciál
Podvozek
Brzdy vpředuventilované kotoučové, 380 mm
Brzdy vzaduventilované kotoučové, 376 mm
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)364 / 495 v 6500 ot./min.
Točivý moment (Nm)625 v 2500 - 5500 ot./min.
0-100 km/h (s)4,3
Nejvyšší rychlost (km/h)300
Spotřeba paliva (l/100 km)15,9 / 8,3 / 11,1
Objem nádrže (l)72
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4470
Šířka (mm)1923
Výška (mm)1319
Rozvor náprav (mm)2622
Provozní hmotnost (kg)1665
Celková hmotnost (kg)2025
Zavazadlový prostor (l)196
Ceny
Základní cena modelu1 903 209
Základní cena test. verze2 589 642
1.5.2013 7:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist