Hyundai Tucson (2004 – 2010)

Vozy SUV se už netěší takové oblibě, jako tomu bylo dříve. Na korejské automobily navíc stále mnoho motoristů kouká skrz prsty. I to jsou důvody, proč ceny automobilů Hyundai Tucson klesají o něco rychleji.

RADOSTI
Velmi pohodlná sedadla, příznivé ceny ojetin, dobrá prostornost, jízdní vlastnosti na silnici, zdařilý design.

STAROSTI
Menší zavazadelník, malá nabídka ojetin, méně odolné materiály v interiéru.

Tucson přišel na trh v roce 2004. Automobilka jej uvedla s trojicí pohonných jednotek. Nabídka začíná dvoulitrovým zážehovým motorem, druhou benzinovou jednotku představuje šestiválec. Vůz může pohánět i úsporný turbodiesel 2.0 CRDi/83 kW známý z již dříve představeného modelu Santa Fe.
V roce 2006 se začal montovat silnější turbodiesel disponující výkonem 103 kW. Avšak ani to není nejvýkonnější vznětový agregát, který se do Tucsonu dostal.
Ten představuje motor 2.0 CRDi pracující s výkonem 110 kW. V nabídce se objevil v roce 2009 a to pouze na vybraných trzích. Prodej vozu byl ukončen v roce 2010, kdy automobilka uvedla nástupce – model ix35.
Hyundai Tucson absolvoval bariérový test Euro NCAP v roce 2006. Za bezpečnost posádky při nárazu si připsal čtyři hvězdy z pěti možných. Bezpečnost dětí cestujících v autosedačkách byla hodnocena třemi hvězdičkami z maximálních pěti a ohleduplnost při střetu s chodcem pouze jednou hvězdou ze čtyř možných.Pozice na trhu
Mezi SUV se dlouhodobě těší největšímu zájmu vozy Honda CR-V a Toyota RAV4. Z korejských zástupců je nejžádanější Hyundai Santa-Fe. Ale to neznamená, že by si Tucson hledal kupce těžko. Pokud jde o automobil v dobrém stavu, dlouho se v bazaru neohřeje. Tedy pokud není vybaven benzinovým šestiválcem, který většina motoristů z důvodu vysoké spotřeby obchází velkým obloukem. Automobil z počátku produkce lze pořídit přibližně za 180 000 korun, což je zajímavá cena.Zpracování
Model Tucson není prvním počinem korejské automobilky v segmentu SUV. Proto nejeden řidič očekává znatelný kvalitativní pokrok. Určité zkušenosti se na něm projevily, ale stále to ještě není úplně ono. Jde zejména o kvalitu materiálů použitých v interiéru a určité rezervy můžeme nalézt i ve slícování jednotlivých dílů.
Design palubní desky ale hodnotíme kladně stejně jako dobře tvarovaná a pohodlná sedadla. Nabídka prostoru pro posádku vůbec není špatná, což ale nelze tak jasně říci o zavazadelníku. Ten disponuje objemem pouhých 325 litrů. To je dáno umístěním rezervního kola pod podlahou zavazadelníku. Kromě toho zde najdeme také přihrádku na povinnou výbavu a některé drobnosti. Páté dveře se vyklápí nahoru, avšak ve stísněných prostorech lze využít funkci samostatného otevírání okna.Jízda
Jelikož je Tucson SUV a ne off-road, je jasné, že do těžšího terénu nepatří. Rozblácená polní cesta mu ale činit potíže nebude, zejména pokud půjde o model vybavený pohonem všech kol s mezinápravovou uzávěrkou diferenciálu. Přesto se nejlépe cítí na silnici. Zde můžeme jeho jízdní vlastnosti hodnotit v rámci třídy jako dobré.Motorizace
Nejméně žádanou pohonnou jednotku představuje šestiválec 2.7 V6 dodávaný o výkonech 127 a 129 kW. Motoristé tento motor většinou nechtějí ze dvou důvodů: vysoké povinné ručení a spotřeba. Kdo hledá benzin, v drtivé většině případů zamíří k automobilu se zážehovým dvoulitrem CVVT. Sil má dostatek a apetit menší než jeho šestiválcový příbuzný.
Většina řidičů ale dává přednost dieselu. Úspora paliva je zde proti zážehovým agregátům zcela jasná. Při výběru vozu je však nutné věnovat velkou pozornost studeným i teplým startům, a následnému běhu motoru. Někdy se totiž vyskytují potíže s drahými vstřikovači common railu a také s naftovým čerpadlem. Běžně se na trhu setkáte s motory o výkonu 83, 100 a 103 kW. Agregát disponující 110 kW se začal montovat až v závěru výroby.

Zážehové motory: 2.0 CVVT/103 a 104 kW, 2.7 V6/127 a 129 kW.
Vznětové motory: 2.0 CRDi/83 kW, 2.0 CRDi/100 a 103 kW, 2.0 CRDi/110 kW.

NEJ motory
Dobrá volba: 2.0 CRDi/100 nebo 103 kW
Turbodiesel se vstřikováním systémem common rail a mezichladičem stlačeného vzduchu disponuje dobrým výkonem a potěší příznivou spotřebou. Mezi diesely nabízenými v modelu Tuscon platí za spolehlivější.

Nevhodný: 2.7 V6/127 či 129 kW
Silný šestiválec dobře táhne, ale dodával se výhradně s automatickou čtyřstupňovou převodovkou, která ho nijak nezdobí. Spotřeba motoru má do hodnot udávaných výrobcem daleko a automat na tom jistě nese určitý díl viny.

Časté závady
Petr Vaněček, ředitel výkupu AAA AUTO upozorňuje na nejčastější závady Hyundaie Tucson: „Nezřídka se můžete setkat s vůlemi v čepech a silentblocích přední nápravy. Podobně jako u modelu Santa Fe, i zde má spojka kratší životnost.“ Vyplatí se pozorně prověřit také stav podvozku, zda není poškozený neopatrnou jízdnou v terénu. K té Tucson mnohé řidiče láká, ale jeho poměrně malá světlá výška může znamenat problém.
„Při testovací jízdě vyzkoušejte řazení všech rychlostních stupňů včetně zpátečky. Existuje totiž riziko potíží s převodovkou. Proto pozorně naslouchejte, zda neuslyšíte nějaké nežádoucí zvuky, nebo jestli není hlučná za jízdy. Naštěstí se tyto potíže vyskytují jen zřídka,“ zakončuje Vaněček.

Milan Jirouš

20.8.2010 11:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist