Hyundai Trajet (2000 – 2006)

Korejské MPV Hyundai Trajet nepatří k nejrozšířenějším. Na trhu ojetin zaujme příznivou cenou a možností přepravy až sedmi cestujících. Odstranění některých závad ale přijde draho.

RADOSTI
Vnitřní prostornost, skvělá variabilita interiéru, až sedm míst, příznivá spotřeba dieselu, pohodlné odpružení, nízké ceny ojetin.

STAROSTI
Méně vozů na trhu ojetin, horší pověst, levně působící plasty uvnitř automobilu, slabší odhlučnění podvozku.

Podzimní frankfurtský autosalon 1999 přinesl celou řadu novinek. Jednou z nich byl i Hyundai Trajet, který se hned následující rok začal prodávat. Na trh přišel v pěti a sedmimístném provedení, jedním zážehovým čtyřválcem, jedním šestiválcem a turbodieselem CRDi se vstřikováním systémem common rail. Výrobce automobil dodával s pětistupňovou manuální nebo čtyřstupňovou automatickou převodovkou.
V roce 2001 byl upraven výkon benzinových pohonných jednotek. O tři roky později prošel model Trajet faceliftem. V roce 2006 došlo k vyřazení turbodieselu z nabídky a prostorné „em-pé-véčko“ se přestalo na evropském trhu prodávat.
Bariérovým testem Euro NCAP prošel Hyundai Trajet v roce 2003. Za bezpečnost posádky při nárazu dostal tři hvězdičky z pěti možných, ohleduplnost k chodcům byla hodnocena jednou hvězdou z maximálních čtyř. Bezpečnost dětí cestujících v autosedačkách se tehdy ještě samostatně nehodnotila.Pozice na trhu
Mezi ojetými MPV vládnou evropské modely. Nejžádanější je Renault Scénic, dobře si stojí také Opel Zafira, Citroën Xsara Picasso či velice prostorný Renault Espace. Automobily mimoevropských značek se tolik neprosazují. Hyundai Trajet láká především příznivou cenou. Sedmimístný vůz z roku 2000 lze totiž pořídit už za částku okolo 100 000 korun.

Zpracování
Jeden z důvodů, proč se tento korejec netěší srovnatelnému zájmu s evropskou konkurencí je dílenské zpracování. Nepotěší levně působící plasty v interiéru vozu ani nedostatečné odhlučnění podvozku.
Druhou stranu mince představuje skvělá variabilita interiéru. Sedadla jde sklápět, vyndávat a ta přadní i otáčet okolo svislé osy. Ve druhé řadě jsou samozřejmě samostatně posuvné sedačky. Sedadla jsou komfortní, což můžeme říci i o měkce naladěném podvozku. I při sedmimístné konfiguraci bude mít posádka k dispozici zavazadelník o objemu 304 litrů.

Jízda
Velký Trajet rozhodně není auto pro závodníky. Měkký podvozek a vysoká stavba karoserie znamenají větší náklon v zatáčce a horší držení jízdní stopy. To platí i ve srovnání s evropskými konkurenty. Není výjimkou, že se za jízdy občas ozve zavrzání nějakého plastu v palubní desce, nebo v zadní části automobilu.

Motorizace
Obecně můžeme říci, že jsou zážehové motory v Trajetu spolehlivější než turbodiesely. Spotřebou ale rozhodně nepotěší a tak drtivá většina řidičů hledá vozy s agregátem CRDi. Ty se však nezřídka potýkají se závadami drahých vstřikovačů common railu.
Dvoulitrový benzinový agregát umí jezdit do deseti litrů, ale pokud budete vyžadovat lepší reakce na sešlápnutí plynu, řekne si znatelně více. Šestiválec má sametový běh a sil na rozdávání. Palivo mu chutná ale ještě více a tak jej většina motoristů obchází velkým obloukem. Nejúspornější je turbodiesel. Umí jezdit za osm litrů a s velkým vozem si celkem snadno poradí. Vše je dobré, dokud nezačnou zlobit vstřikovače. Jejich výměna přijde hodně draho – každý stojí okolo 11 000 Kč.

Zážehové motory: 2.0 16V/100, 102 a 103 kW, 2.7 V6/118 a 127 kW.
Vznětové motory: 2.0 CRDi/83 kW.

NEJ motory
Dobrá volba: 2.0 16V
Zážehový dvoulitr z Trajetu sportovní expres neudělá. Je však na trhu početně zastoupen a spokojí se s nižší spotřebou než výkonný šestiválec. Navíc s ním nebývají problémy.

Nevhodný: 2.0 CRDi
Turbodiesel vykazuje ze všech pohonných jednotek nejnižší spotřebu a má dostatek sil. Perfektní pohonná jednotka, avšak jen dokud nenastanou technické potíže. Často jde o vadné vstřikovače a výměna rozhodně není levná. Problémy mohou nastat i s naftovým čerpadlem. Nebýt závad nákladných na opravu, šlo by o ideální motor. O trochu větší hlučnost by mu jistě drtivá většina řidičů odpustila.

Časté závady
Mnoho vozů nabízených k prodeji má tlumiče pérování na konci životnosti. Petr Vaněček, ředitel výkupu AAA AUTO upozorňuje i na další častá opotřebení: „Výjimkou není spojka na konci životnosti nebo nadměrně opotřebený pátý rychlostní stupeň. Vozy, které mají potíže s řazením, doporučuji obejít velkým obloukem. Oprava může být nákladná.“
K dalším poruchám patří únik převodového oleje, závady elektroniky a vůle na přední nápravě. „Setkat se lze také s vozy, jež mají spálený alternátor. Jelikož jde o těžký automobil, důkladně prověřte i stav třecích segmentů brzd. Nejde jen o destičky, ale i o tloušťku kotoučů,“ radí Vaněček. Některá vozidla trápí opotřebená ložiska kol. Prozradí je typické hučení.

30.7.2010 11:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist