Hyundai Sonata 2,7i V6

Název Sonata patří ke korejské značce Hyundai již přes dvacet let. První generace tohoto sedanu totiž vyjela v roce 1985, ale oficiálně se u nás Sonata začala prodávat až od druhé generace z roku 1993.

Poté následovaly třetí, čtvrtá a od března loňského roku nejnovější pátá generace. Sonata však bez ohledu na generační členění podstupovala velké množství průběžných faceliftů, takže si jen málokdo dokáže vybavit všechny podoby tohoto jména.

Určité společné znaky však prostupují celou historií Sonaty – omezená nabídka motorů, rozměrná karoserie, důraz na bohatou výbavu a bezkonkurenční cena. V tomto článku se budeme zabývat zástupcem čtvrté generace Sonaty, která se vyráběla v letech 2001 až 2005 s dvoulitrovým čtyřválcem a šestiválcem 2,7 litru.

Jak mají zkušenosti se Sonatou v bazaru?

Hyundai Sonata je v kategorii automobilů střední třídy jednou z nejvýhodnějších koupí. Dalo by se použít i rčení „za málo peněz hodně muziky“. Sonatu si kupují zákazníci všech věkových kategorií, kteří nepotřebují prémiovou značku, ale záleží jim primárně na nízké ceně auta. V současné době lze však na trhu ojetin zaznamenat mírný ústup Sonaty ze slávy. Mezi klady Sonaty patří pohodlný a prostorný interiér s velkým množstvím nadstandardních doplňků a vysoký výkon motoru 2,7i. Naopak mezi negativa Sonaty patří velký pokles ceny při opětovném prodeji, odlupující se barva na klikách dveří a náraznících, horší starty v zimním období, průměrné jízdní vlastnosti, problémy s tempomatem, elektrickým stahováním oken a také chybějící image,“ říká Tomáš Lachout, manažer výkupu AAA Auto.

Jak jezdí?

V AAA Auto jsme si vypůjčili Sonatu z roku 2002, která měla najeto 127 tisíc kilometrů. Auto s majestátním vzhledem nepřehlédnete, ale opakování výtek ohledně nedostatku originality a příliš nápadné inspirace Jaguarem a Mercedesem je myslím zbytečné.

Ve velmi zachovalém interiéru testované Sonaty vše řádně fungovalo, ale kožené čalounění sedadel působí poněkud uměle. Na dveřích přitom najdete o poznání jemnější kůži. Otázkou vkusu je pak téměř všudypřítomná imitace dřevěného obložení, s jejíž kvantitou to tvůrci možná trochu přehnali. Pouze výškově seřiditelný volant je nastavitelný jen v několika polohách, takže si při hledání optimálního posezu alespoň vyhrajete s elektricky ovládaným sedadlem. Mezi funkcemi palubního počítače chybí údaje o okamžité a průměrné spotřebě (udává alespoň dojezdovou vzdálenost), navíc je přepínač umístěn v přístrojovém panelu, což je nejen nepohodlné, ale také nebezpečné.

Na maličkosti ale zapomeňme a vraťme se k hlavnímu účelu Sonaty – zahrnout posádku hojností prostoru a pohodlně ji unášet na cestách, což platí i pro cestující na zadních sedadlech. Zárukou svižného cestování byl v případě testované Sonaty šestiválec objemu 2,7 litru, dosahující výkonu 173 koní a točivého momentu 245 Nm při 4500 otáčkách. Na daný objem se sice jedná spíše o podprůměrné hodnoty, ale motor příjemně zatahuje již od nízkých otáček a pokud jej vytočíte do vyšších sfér, nudou určitě zívat nebudete. Ostatně za zrychlení z klidu na stovku během 8,2 sekundy se nemusí stydět.

Díky poměrně dobře odhlučněnému interiéru nelze označit cestování Sonatou za nepohodlné ani v rychlostech kolem 180 km/h, kdy motor na pětku (řazení je mimochodem příjemně přesné) točí nějakých 4500 otáček, jen se v tomto režimu musíte smířit s rychle padající ručičkou palivoměru. Spotřeba dosáhla během našeho testu přibližně 11 l/100 km, což lze vzhledem k pohotovostní hmotnosti přes 1,5 tuny, šestiválcovému motoru a převažujícímu stylu jízdy považovat za stále přijatelné. Slabou stránkou testovaného kusu byl stav náprav a tlumičů, protože na větších nerovnostech (a zvláště při větším obsazení) docházelo k nepříjemnému rozvlnění v příčném směru.

Pokud k životu nepotřebujete prestižní značku, ale chcete si dopřát především komfortní svezení a nechat se rozmazlovat zvukem i zátahem šestiválce, není 209 tisíc Kč určitě příliš. Na druhé straně je však třeba počítat s nepříjemně vysokou spotřebou, tučnou sazbou povinného ručení a rychlým poklesem hodnoty.

Testovaný model: Hyundai Sonata 2,7i, rok výroby 2002, najeto 127 tisíc km, cena 209 000 Kč

Výbava: ABS, aut. klimatizace , 4 airbagy, centrální zamykání, litá kola, el. okna, el. zrcátka, el. sedačky, mlhovky, rádio, tempomat, kůže

Orientační ceny srovnatelných konkurenčních modelů z roku 2002:

Citroën C5 – 239 000 Kč

Daewoo Evanda – 249 000 Kč

Daewoo Leganza – 159 000 Kč

Honda Accord – 239 000 Kč

Peugeot 406 – 226 000 Kč

Obvyklá cena Hyundai Sonata 2,7i V6 GLS podle Eurotax:

2002: 239 700 Kč

2001: 205 000 Kč

Jan Cacek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)8,2
Motor
Konstrukcebenzínový šestiválec, 2656 cm3
Zdvihový objem (cm3)2656
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)173 k při 6000 ot/min
Točivý moment (Nm)245 Nm při 4000 ot/min
Nejvyšší rychlost (km/h)220
Spotřeba paliva (l/100 km)kombinovaná 9,7 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Zavazadlový prostor (l)0.1
24.4.2006 8:20

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist