Hyundai ix20 (od 2010)

Na trhu s ojetými vozy je toto malé MPV zatím nováčkem, přesto si naši pozornost zaslouží. Důvodů najdeme hned několik.

RADOSTI
Prostor pro posádku, často bohatá výbava, vyhovující zážehový motor 1.4 CVVT.

STAROSTI
Nevyhovující podvozek, podprůměrné dílenské zpracování, řada majitelů mluví o špatném přístupu značky při řešení reklamací.

Korejský příspěvek do třídy malých MPV vyjel k motoristům teprve nedávno, konkrétně v roce 2010. Na trhu ojetin tedy zatím není těchto vozidel mnoho. Drtivou převahu přitom mají verze se základním motorem 1.4 CVVT.

Ten většina motoristů hodnotí jako dostačující. Automobil je ale láká i příznivou cenou při bohaté výbavě. To platí pro nové vozy, na trhu ojetin je situace poněkud složitější.

Nejlevnější ojeté Hyundaie ix20 se totiž dají pořídit přibližně od 245 000 korun, avšak zcela nový automobil ve výbavě Trikolor někteří prodejci nabízejí ještě levněji a to i při platbě v hotovosti! Výbava Trikolor je přitom bohatá a kromě jiného je její součástí také klimatizace.Nabízí se tedy otázka, proč kupovat ojeté? Nutno říci, že u zveřejněných nabídek nechybí poznámka, že jde o časově omezenou akci. Oficiální ceník uvádí u nižší (základní) výbavy Start částku 269 900 Kč. Ale jak je známo, šikovný motorista si mnohdy dokáže vyjednat s prodejcem příznivější cenu.

Přesto můžeme čekat, že za pár dní budou ceny nových vozidel vyšší a přiblíží se více oficiálnímu ceníku. Pokud se podobné akce objeví i v budoucnu, mohou citelně zahýbat cenami ojetin, protože jinak se stanou neprodejnými. Každopádně modely ix20 na trhu ojetin jsou a budou. Co od nich čekat?


Nabídka místa pro posádku je dobrá, sedadla zajistí dostatek pohodlí a neurazí ani líbivá palubní deska. Zavazadelník modelu ix20 nabídne objem 440 litrů. Otázkou je, co jaký dojem na vás automobil bude dělat za jízdy.U mnohých ojetin totiž povrzává interiér, někdy si lze při obhlídce vozu všimnout i nevalně slícovaných dílů karoserie. Za jízdy vás ale budou více trápit samotné vlastnosti automobilu.

Nepočítejte ani se spotřebou uváděnou výrobcem. Například u motoru 1.4 CVVT je to 6,0 l/100 km v kombinovaném provozu. Řidiči ix20 s tímto agregátem ale hlásí přibližně 7 až 7,5 litru na 100 kilometrů jízdy.

Čtrnáctistovku přitom většina z nich hodnotí jako ideální, i když ve vyšších rychlostech na dálnici přemírou snahy neoplývá. Benzinovou šestnáctistovku nebo turbodiesely potkáte jen vzácně. A co jízdní vlastnosti?

Zadní náprava je při přejezdu nerovností opravdu hodně hlučná a odskakuje. Někteří to připisují její konstrukci s odkloněným tlumičem, kterou hodnotí jako špatnou. Podobné řešení ale najdeme i jinde, například u Volkswagenu Sharan první generace, kde podvozek funguje jak má.Nakonec odklon tlumičů se nezřídka používá i v motorsportu, a to jak při stavbě bugin, tak v konstrukci okruhových speciálů. Odklonem tlumiče se totiž dá regulovat jeho práce. Je možné, že zvolený odklon není ideální pro dané tlumiče, své dělá i velikost kol a použité pneumatiky.

Už se v tisku objevil i návod, jak zadní nápravu přestavět. Zde ale pozor! Jedná se o zásah do podstatné části vozu podléhající homologaci a návštěva STK by v případě dostatečné pozornosti technika znamenala stop.


Taková úprava by v první řadě vyžadovala souhlas automobilky, součinnost se společností, která je oprávněna podobné konstrukční změny provádět a v neposlední řadě posvěcení úřadů, což právě u nápravy nemusí být zrovna snadné. Někteří majitelé přitom hovoří o úspěšném zlepšení chování vozu při výměně tlumičů za jiné z druhovýroby. Zde je na místě připomenout, že s tlumiči měla problémy i poslední generace modelu Accent.Řada vlastníků vozu ale zmiňuje i špatný přístup prodejců a dovozce při řešení reklamací. Mnozí se s tím setkali nejen při pokusech řešit potíže se zadní nápravou. Dalším problémem, na který lze u ix20 narazit, je mlžení předních světlometů. Před koupí dobře prohlédněte zadní nárazník, do něhož u některých vozidel dřou dveře zavazadelníku, což vede k poškození laku.

„Vzhledem k nízkému stáří modelu nám není o závadách nic známo. Navíc případné problémy jsou dosud kryty pětiletou zárukou. Předpokladem pro její uplatnění však je dodržení servisních intervalů a vyplňovaná servisní knížka“ upozorňuje Jindřich Topol, regionální manažer AAA AUTO. Doporučit můžeme prověrku podvozku, kde se časem mohou tvořit vůle v silentblocích.


Ve zpětném zrcátku
2010 – uvedení modelu ix20 na trh se čtyřválcovými zážehovými motory 1.4 CVVT/66 kW, 1.6 CVVT/92 kW a turbodieselem 1.4 CRDi/66 kW.
2011 – nově turbodiesely 1.4 CRDi/57 kW, 1.6 CRDi/85.
2012 – turbodiesel 1.6 nyní o výkonu 94 kW.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošel model ix20 v roce 2011.
Podle nového hodnocení získal celkově 5 hvězdiček z 5 možných.
Za ochranu posádky při nárazu dostal 89%.
Za ochranu dětí cestujících v autosedačkách dostal 85%.
Za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal 64%.
Za přítomnost bezpečnostních asistentů si připsal 71%.

Milan Jirouš

6.5.2012 4:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist