Hyundai i30 1.4i Trikolor

Peníze jsou vždycky až na prvním místě. Ale kupodivu existují auta, u kterých s klesající cenou neklesá úměrně i užitná hodnota a schopnosti.
  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 7

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 7

  • Celkové hodnocení 7.4

RADOSTI
Upřímné, prostorné a schopné auto za rozumné peníze

STAROSTI

Časem pochopíte, proč Golf stojí o sto tisíc víc

Nemá smysl si nic nalhávat. Když se díváte do nabídky automobilky Hyundai a zkoumáte detailně ceník modelu i30 s benzínovou čtrnáctistovkou, pravděpodobně patříte k té skupině zákazníků, která nemá peníze na rozhazování. Sice si za podobnou cenu můžete koupit luxusní ojetinu, ale všichni víme, že nové auto (zvláště se zárukou na 5 let) má spoustu předností.

Hyundai i30 není žádnou velkou novinkou, ale před nějakým časem prošel faceliftem, který se dotkl hlavně přední části vozu, ale poznamenal i detaily, které oceníte hlavně při jízdě – zejména nastavení podvozku. Už je to dlouho, co jsem naposledy jezdil s modelem i30 a pamatuji si, že to nebylo špatné auto. Vadil mi ale hluk ve vyšších rychlostech a mizerná kultiovanost obecně. To by právě měl faceliftovaný model změnit.A pak je tu ještě jedna věc – akční výbava Trikolor. Teď si to nepleťte s limitovanou edicí Pagani Zonda Tricolore, která oslavuje italský aerobatický tým. Hyundai i30 Trikolor je limitovaná edice pro nás, neboť z bran továrny v Nošovicích sjíždí model i30 už nějaký ten rok. Tak proč nepřipomenout Čechům, že si vlastně tohle auto staví sami?

Hyundai i30 fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Hyundai i30 fotogalerie

Asi se také ptáte, proč máme ve velkém testu (včetně měření dynamických parametrů) nějakou skromnou podvyživenou jednotku. Nás ale zajímalo, jak si povede skutečně lidové a cenově dostupné auto na trati. Člověk není živ jen vrcholnými modely s osmiválci… Aspoň tak budeme mít referenci a vy představu, jak je obyčejné auto rychlé v porovnání se skutečně dynamicky nadanými vozy.

Jelikož jsem si klíčky od Hyundaie v redakci sebral až za tmy, naštvala mě na něm hned jedna věc – přístrojová deska příšerně intenzivně svítí kontrastní modrou. Sice se to dá ztlumit, ale panel rádia září tak, že by ho mohlo auto používat místo mlhovek (nebo tunerských Tesco LED diod pro denní svícení, které lepí automobilky na cokoli, aby to bylo sportovní). Naštěstí ale objevuji tlačítko, kterým lze celý panel zhasnout. Bohužel, po změně hlasitosti, přeladění nebo stisku čehokoli zůstane panel zase rozsvícen a vy musíte znovu mačkat tlačítko tlumící světlo.

Po rozjezdu se to ale lepší. Atmosférická čtrnáctistovka má sice na volnoběh podivné reakce na plyn a na jedničku při popojíždění občas cuká, ale na dvojku a výš už je všechno v pořádku a díky přesné převodovce, rychlému řízení a slušné odezvě všech ovládacích prvků je Hyundai i30 příjemným společníkem do města. Líbí se mi, že brzdy i spojka mají jasně definovaný odpor a třeba proti Golfu nebo jiným Volkswagenům nemáte pocit, že šlapete do prázdna.Motor je sice trochu výraznější, ale rád se vytáčí, jde ochotně za plynem a nedává řidiči pocit, že se mu nechce pracovat. To poznáte hlavně za městem. Stačí se trochu namáhat s řadící pákou pětistupňové převodovky a relativně lehké (1268 kg) a jednoduché auto bude dobře maskovat skromný objem. Výkon 109 koní je ale na tak malý a staromilský motor velmi slušné číslo a ani točivý moment 137 Nm není špatný. Obvykle stejně velké atmosférické motory nabízí maximálně 100 koní.

V porovnání s moderním trendem downsizingu je ale trochu znát, že autu se moc nechce na vyšší rychlosti akcelerovat. Malé přeplňované motory nabízí lepší pružnost (až 200 Nm od nízkých otáček), ale zas neposkytují podobně jadrný projev. Vím, že to teď bude znít divně, ale proti malým foukaným čtyřválcům působí tahle čtrnáctistovka skoro až „sportovně“.

Proč je ale Hynudai i30 1.4i tak svižný a živý na okresce, pochopíte na dálnici. Auto má velmi krátkou převodovku a udržovat konstantní rychlost 130 km/h je téměř nesnesitelné. Motor točí přes 4000 ot./min., takže je v autě opravdu velmi hlučno. To monotónní hučení vás začne štvát po pár minutách a nedovedu si představit, že bych s tímhle autem jel třeba 1000 km v kuse po dálnici někam na dovolenou. Přitom je motor dost silný na to, aby snesl delší čtvrtý a pátý stupeň, nebo aspoň jednu rychlost navíc. Šestka se dnes již stává standardem i u levných aut. Je to škoda, protože jinak je posun v kultivovanosti znát, od podvozku se ozývá trochu méně hluku. Jenže proti Golfu, Astře či Octavii je to pořád málo a Hyundai působí takovým tím plechovým jednoduchým dojmem jako o generaci starší auto.

Dynamika a měření
Na polygonu Most jsme od Hyundaie i30 nečekali zázraky. Navíc bylo hodně pod nulou, i když sucho. Automobilka slibuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,6 sekundy. My jsme naměřili 11,7 sekundy, ale přenést všechem výkon na zmrzlý asfalt přes zimní pneumatiky dalo dost práce. Věříme, že v teple a na letních pneumatikách by byl výsledek lepší. Brzdy trochu zaostávají za průměrem, i30 potřeboval k zastavení ze 100 km/h 47,59 metru. Opět ale musíme připomenout, že byla opravdu velká zima. Ke zrychlení z 50 na 80 km/h na trojku potřebuje i30 1.4i čas 5,64 sekundy, což je spíše horší výsledek, ale od malého motoru bez módního přeplňování člověk nemůže čekat zázraky.Zkušební okruh ale Hyundai i30 zvládl docela dobře. Čas 37,77 sekundy sice patří do dolní části tabulky, ale porazil například některá dieselová SUV s pohonem všech kol a také Dacii Duster. Vděčí za to hlavně dobře nastavenému podvozku, který ochotně poslouchá povely řidiče, a také silnému a lehkému motoru. Svůj podíl na tom paradoxně má i absence stabilizačního systému ESP, neboť nekecá řidiči do řízení, nekrade mu výkon a nebrzdí ho v momentě, když má všechno pod kontrolou. Auto mění pohotově směr a netáhne se za předkem ven ze zatáčky, takže mírný skluz kol je snadno zvládnutelný. Řízení je sice takové elektricky umělé a neposkytuje příliš mnoho zpětné vazby, ale s autem se dá jet opravdu rychle.

A pak je tu otázka peněz. Hyundai i30 1.4i Trikolor stojí podle ceníku 279 990 korun, což je samo o sobě za auto segmentu C docela zajímavá nabídka. Navíc ale dostanete osm airbagů, klimatizaci, litá kola, slušné rádio s přípojkou na iPod i USB klíč, centrální zamykání, elektrická okna vpředu i vzadu, elektrická zrcátka, palubní počítač, alarm a další drobnosti. Připlaťte si směšných 5000 korun a dostanete ještě tempomat, příjemný kožený volant a hlavici řadící páky. Kombík i30 CW Trikolor pak stojí od 299 990 korun.Předpokládám, že vás zajímá i spotřeba paliva. Při klidné jízdě mimo město se dá jet do sedmi litrů na 100 km, ale pokud budete často jezdit po dálnici, příliš krátká převodovka a vysoké otáčky se na spotřebě projeví dost neblaze. Palubní počítač pak ukazuje čísla začínající osmičkou (na konci testovacího dne jsme naměřili spotřebu 8,2 l/100 km) a když do toho započtete i městský provoz, jste na devíti litrech. Šestka nebo delší pětka by autu opravdu prospěly, tak snad příště. Na zákazníky kombinace schopného auta, bohaté výbavy a rozumné pořizovací ceny evidentně platí, protože i30 Trikolor mizí z krámu jako teplé housky. Podle posledních informací jich ale automobilka na celý duben má ještě docela dost.

Verdikt
Hyundai i30 logicky skončí v úzkém výběru každého, kdo nechce za prostorné rodiné auto vyhazovat zbytečně moc peněz. Je ale dobré vědět, že za současné akční ceny dává i30 Trikolor docela dost smyslu. Musíte se smířit s jistými kompromisy hlavně v oblasti kultivovanosti, ale dobrou službu vám Hyundai poskytne. A navíc se za jeho volantem nebudete vyloženě nudit, až se silnice zakroutí.

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
Podmínky při testusucho, -5°C
0-100 km/h (s)11,7
50-80 km/h na x.stupeň (s)5,64
100-0 km/h (s)3,59
100-0 km/h (m)47,59
Spotřeba v testu (l/100km)8,2
Čas na kolo (s)37,77
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1396
Kompresní poměr10,5 : 1
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Vpředuvzpěry MacPherson
Vzaduvíceprvkové zavěšení
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením
Brzdy vzadukotoučové
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)80 / 109 v 6200 ot./min.
Točivý moment (Nm)137 v 5000 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)86
0-100 km/h (s)11,6
Nejvyšší rychlost (km/h)187
Spotřeba paliva (l/100 km)7,5 / 5,3 / 6,1
Objem nádrže (l)53
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4280
Šířka (mm)1775
Výška (mm)1480
Rozvor náprav (mm)2650
Provozní hmotnost (kg)1268
Celková hmotnost (kg)1720
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)550
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1200
Zavazadlový prostor (l)340 - 1250
Ceny
Základní cena modelu259 990 Kč (1.4i Start)
Základní cena test. verze279 990 Kč
28.3.2011 7:50| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist