Hyundai Getz (2002 – 2008)

Malý korejský automobil si získal mezi řidiči oblibu jako alternativa k domácí Škodě Fabia. Potěší zdařilým podvozkem i příznivou pořizovací cenou.

RADOSTI
Úsporný a dostatečně výkonný motor 1.3, dobré jízdní vlastnosti, solidní spolehlivost, nízké ceny ojetin.

STAROSTI

Vibrace tříválcového turbodieselu 1.2 CRDi, pouze jediná karosářská varianta, tvrdé plasty v interiéru, slabší odhlučnění pohonných jednotek.

Na podzim roku 2002 vstoupil do segmentu malých vozů nový hráč. Tehdy ještě nikdo netušil, že nováček jménem Getz je prvním z řady korejských vozidel, která díky nárůstu kvality a evropštějšímu vzhledu dokážou v následujících letech zaujmout řadu evropských motoristů.

Automobilka Hyundai tak zahájila novou etapu na starém kontinentu. V České republice se Getz zabydlel velmi rychle. Konkurent domácí Škody Fabia vsadil na dobře naladěný podvozek, příznivou cenu a v neposlední řadě zaujal i výbavou. Domov našel u řady českých motoristů.Také dnes, když už se nabízí pouze jako ojetý, je tento automobil poměrně oblíbený. Důvodů můžeme najít hned několik. Předně je to solidní spolehlivost, s níž jde ruku v ruce jednoduchá technika nenáročná na údržbu. Prostornost odpovídá konstrukčnímu stáří automobilu a třídě malých vozů.


Samozřejmě i Getz má své slabší stránky. Patří sem třeba palubní deska tvořená výlučně z tvrdých plastů. Za jízdy si všimnete také slabšího odhlučnění motorového prostoru a cestující na zadních sedadlech možná i zvýšené hladiny hluku od kol zadní nápravy. Nejde ale o nic dramatického.

Automobil vyjel pouze v jediném karosářském provedení hatchback, a to jak třídveřový, tak pětidveřový. Nabídne zavazadelník o objemu 254 litrů, což nemusí každému stačit. Kdo chce více, musí hledat jinde. Třeba mezi konkurenčními modely jako jsou Peugeot 206 SW nebo Škoda Fabia Combi.Výhodou Hyundaie Getz je zdařilé naladění podvozku. Ten stojí za dobrými jízdními vlastnostmi a současně zajistí i dostatečný cestovní komfort posádce. Tlumení nerovností mu totiž nečiní potíže.

Mezi pohonnými jednotkami najdeme jak zážehové, tak přeplňované vznětové agregáty. Již od počátku výroby se vůz nabízel s benzinovým dvanáctiventilovým čtyřválcem o objemu 1,1 litru a výkonu 46 kW. Nejde o žádného trhače asfaltu, ale pracuje úsporně.


Avšak vyhovovat může jen nenáročným motoristům vyznávajícím klidný způsob jízdy. Daleko lepší volbu představuje třináctistovka, která má dostatek sil a přitom stále pracuje úsporně. Totéž platí pro později uvedený motor o objemu 1,4 litru.Zážehovou šestnáctistovku často nepotkáte. Nejde o špatný motor. S lehkým Getzem opravdu slušně cvičí a spotřebou také nezaskočí. Tak levně jako menší pohonné jednotky ale jezdit nebude.

Za velice úsporné platí turbodiesely. Doporučit můžeme ale až od roku 2005 montovaný čtyřválec 1.5 CRDi. Dříve nabízený tříválec 1.5 CRDi trpí opravdu značnými vibracemi.

Jak zážehová třináctistovka, tak tříválcový turbodiesel někdy trápí nadměrná spotřeba oleje. U vznětového tříválce se při větším kilometrovém proběhu můžete setkat i s vadným vstřikovacím čerpadlem či turbodmychadlem.„Pozor si dejte na poškození laku od odletujících kamínků a zde vznikající korozi. Týká se to třeba kapoty vozu,“ nabádá Miroslav Vápeník, vedoucí manažer Auto Diskont. Známým problémem je klepání od zadních brzd nebo zarezlý zavit antény.


„Výjimkou nejsou vůle na přední nápravě, častěji praskají žárovky v potkávacích světlometech,“ pokračuje zástupce Auto Diskont. Někdy zlobí centrální zamykání, občas narazíte na ojetinu s ložisky kol na konci životnosti. Prozradí je typické hučení.


Ve zpětném zrcátku
2002 – uvedení modelu Getz (na vybraných trzích pod jménem Click) ve tří a pětidveřovém provedení se zážehovými čtyřválcovými motory 1.1i/46 kW, 1.3i/60 kW, 1.6 16V/77 kW a tříválcovým turbodieselem 1.5 CRDi/60 kW, motory kombinovány s ětistupňovou manuální převodovkou nebo čtyřstupňovým automatem.
2003 – výkon zážehové třináctistovky upraven na 63 kW.
2005 – facelift, motory 1.1i/49 kW (upravený výkon), nový agregát 1.4 16V/71 kW nahrazující původní třináctistovku, 1.6 16V/78 kW s upraveným výkonem a nový čtyřválcový turbodiesel 1.5 CRDi/65 a 81 kW namísto staršího vznětového tříválce.
2008 – doprodej posledních vozů na evropském trhu, na podzim uvedeven nástupce Hyundai i20.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošel Hyundai Getz v roce 2004.
Za ochranu posádky při nárazu vůz získal 4 hvězdičky z 5 možných (25 bodů)
Za ochranu dětí cestujících v autosedačkách dostal 4 hvězdičky z 5 možných (37 bodů)
Za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal 1 hvězdu ze 4 možných (5 bodů)

Milan Jirouš

2.12.2012 12:30| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist