Hyundai Genesis Coupé 3.8 V6

Může se zdát, že atraktivní cena bude jediným lákadlem tohoto šestiválcového kupé. Ale naštěstí jich je tu mnohem víc.
  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 7

  • Praktičnost 7

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 7.8

RADOSTI
Pohon zadních kol; živočišnost; férová cena; slušné a sdílné řízení; vlastní charakter

STAROSTI
Mizerná kultivovanost; váhavá převodovka; pořád je moc „americký“Podobná auta to mají v novinářské flotile moc těžké. Plno kolegů si na nich musí vyzkoušet, jak moc dobře umí řídit a pak není divu, že má tohle konkrétní auto tak rozházenou geometrii náprav, že když přidáte plyn, auto se stočí doprava a když uberete, poskočí doleva. Nejprve jsem si myslel, že se Hyundai na nastavení podvozku úplně vykašlal, ale podle ohlasů některých kolegů tohle normálně Hyundai Genesis Coupé nedělá. Je tedy evidentní, že toto konkrétní auto už podniklo nejeden výlet do obrubníku nebo škarpy. Chudák.

Hyundai Genesis Coupé se ale vlastně v českých a potažmo evropských showroomech značky objevilo náhodou. Tohle auto bylo původně vyvinuto pro severoamerický trh jako konkurence pro Ford Mustang či Nissan 370Z, ale velký ohlas po představení na několika autosalonech přiměl Hyundai trochu přehodnotit plány a nakonec si řekl, proč tedy trochu nevylepšit image značky v Evropě. Genesis Coupé se tak podíval i k nám a nutno říci, že v nabídce automobilky Hyundai působí jako zjevení.

Je to docela legrační pohled, když jdete okolo supermini Hyundai i10, minete hatchback i30 a najednou na vás vybafne šestiválcová zadokolka, která tu působí, jako by ji tady někdo zapomněl. Podívejte se ale na detaily a zjistíte, že je to skutečně Hyundai – jednoduchý, upřímný a především levný. To ale nemusí být rozhodně nic na škodu, pokud je vaším primárním požadavkem radost z jízdy.Hyundai Genesis Coupé používá celkem nekomplikovanou techniku s nápravou typu MacPherson vpředu a víceprvkovým zavěšením vzadu. Vpředu podélně uložený vidlicový šestiválec má atmosférické sání, objem 3778 kubických centimetrů a na zadní kola přes šestistupňovou automatickou převodovku a samosvorný diferenciál (ano!) posílá výkon 303 koní v 6300 ot./min. a točivý moment 361 Nm v 4700 ot./min.

Genesis Coupé ale není žádný kompaktní sporťáček. Měří na délku 4630 mm a tím přesahuje třeba BMW řady 3 kupé, Porsche 911Nissan 370Z. Uvnitř máte sice pocit, že nesedíte v nějak velkém autě, ale proporce jsou skutečně rozměrné, což pocítíte hlavně při parkování. Dá se s tím ale žít a zadní parkovací čidla jsou naštěstí v základní výbavě.

Auto můžete mít i s manuálem a také si můžete objednat verzi s přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem (pozor, k dvoulitru nedostanete samosvor). Je pravda, že jsem byl zpočátku z automatu trochu zklamán. Sice při klidné jízdě pracuje docela intuitivně, ale občas si postaví hlavu a s podřazováním se moc neobtěžuje. Musíte mu tedy pomoci pádly pod volantem (která se naštěstí obsluhují správně a intuitivně vpravo nahoru, vlevo dolů).

Už po prvních metrech si všímám velmi tuhého nastavení podvozku, dráhy chodu tlumičů jsou opravdu velmi krátké. Při rychlejší jízdě ale nepůsobí podvozek tak sofistikovaně jako u soupeřů a občas má s kontrolou pohybů karoserie problémy. Na kvalitní silnici je to ještě v pořádku, ale při rychlejším průjezdu zatáčkou s rozbitým povrchem brzy uslyšíte bouchání o dorazy. Tím se nepříjemně rozhodí stabilita auta a vyžaduje to od vás více soustředění a připravenost.

Ale zpátky na dálnici, protože tam jsem se s tímto kupé seznamoval. Motor reaguje „americky“ příliš horlivě na sebemenší ťuknutí do pedálu plynu, ale stačí více přidat a už se toho moc dít nebude, dokud motor nevytočíte. To nejlepší šestiválcová jednotka předvádí za 3500 ot./min., kdy má ostrou reakci na plyn a prakticky bez ustání táhne až k hranici nejvyššího výkonu. Motor ale nevydává příliš příjemný zvuk, spíše jen řve, což je opět americká známka charakteru. Podobně se ale chová třeba i Nissan 370Z, i když jeho reakce na pohyby pravé nohy jsou přirozenější.Když už jsme u toho hluku, při cestování po dálnici si ho užijete opravdu hodně. Nejde ani tak o hluk aerodynamický jako o hučení pneumatik a motoru či převodovky. Kultivovaností se BMW řady 3 nebo i Nissanu 370Z kupé od Hyundaie rovnat nemůže, ale samozřejmě to není taková katastrofa, abyste s autem nedojeli několik set kilometrů v kuse třeba na Nürburgring. Máte tu automatickou klimatizaci, slušné rádio, tempomat… Co víc si člověk může přát. No, třeba lépe nastavitelné sedačky s lepší boční oporou a lepé nastavitelný volant. Ale znovu podotýkám, že to není nesnesitelné.

Hyundai genesis fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Hyundai genesis fotogalerie

Sjeďte z dálnice a najednou začne být Hyundai lepší. Rychle získáte takový ten příjemný pocit, že vy jste tu hlavní a auto dělá přesně to, co mu řeknete. Nejsou tu žádné eurounijní ochranářské výmysly a stačí zmáčknout tlačítko s logem smyku a deaktivujete všechno, co by vám mohlo zasahovat do řízení. Hyundai také v návodu k obsluze říká, že si klidně stabilizační systém můžete vypnout, ale pak už bude všechno na vás. Dobrá, mačkám tedy tlačítko a chystám se zjistit, co je vlastně zač tenhle Hyundai…

Trakce při rozjezdu z místa Hyundai moc nemá, ale to dávám za vinu už hodně unaveným pneumatikám. Aspoň že je řízení poměrně sdílné, takže se dá dobře odhadovat, co se děje s předními koly, když začnou ta zadní klouzat. Na nich ještě naštěstí nějaký vzorek zůstal, takže se o ně mohu opřít a pomalu posouvat hranici, kam až lze s kupé Genesis zajít. Když jedete tak na 70 až 80 %, je auto dlouho neutrální a dobře se vede. Začněte ale tlačit na pilu a Hyundai trochu znervózní. Zadní náprava je ale první, která ztratí přilnavost. Nedotáčivost tohle auto skoro nezná a musíte si dávat velký pozor, jak rychle do zatáčky přijedete. Začátečnická chyba v rychlém nájezdu do zatáčky a prudkém ubrání plynu v ní má za následek zákeřnou přetáčivost, kterou musíte pohotově korigovat. Na druhou stranu to ale svědčí o hrubiánském charakteru Hyundaie, který si s nepřipravenými frikulíny nebere servítky. Dá vám najevo něco ve smyslu: „Neumíš to? Tak za to nelez!“

Důležité je více si přibrzdit a čekat s přidáním plynu až na výjezd ze zatáčky. Trochu přehnaná reakce na plyn totiž dokáže zadním pneumatikám také pěkně zatopit (hlavně za mokra) a vás pak zachrání jen hodně rychlá reakce. Vlastně v tomhle autě musíte být neustále ve střehu. Svým způsobem je to ale dobře, protože to připomíná sportovní auta ze staré školy – trochu divoká, nervózní a lehce strašidelná. Jako řidič se tak rozhodně budete za volantem Hyundaie Genesis Coupé bavit a naplní vás to uspokojujícím pocitem dobře odvedené práce (pokud přijedete domů v celku).


Snažím se vybavit si auto, kterému by se Hyundai nejvíce podobal, a napadá mne snad jen Nissan 370Z. V přímém srovnání by ale Hyundai, obávám se, proti sofistikovanějšímu a dotaženějšímu Nissanu neuspěl. Každou jednotlivost, zdá se, dělá o trošku hůř. Ale to vyvažuje atraktivní cenou, ovšem k tomu se ještě dostaneme.

Hyundai Genesis Coupé jsme samozřejmě vzali i na mostecký polygon, ale vzhledem k opotřebovaným pneumatikám a evidentně rozhozené geometrii jsme nečekali, že předvede zázrak. Podle automobilky se má Genesis Coupé 3.8 V6 dostat na stovku za 6,3 sekundy (verzi s manuálem to trvá o desetinku rychleji). My jsme změřili čas 6,34 sekundy a věříme, že s novými pneumatikami by se nám podařilo ukrojit s času ještě pár desetinek. Do nějakých 50 km/h měl Hyundai totiž značné problémy s trakcí. Z 50 na 80 km/h na trojku pak akceleroval Hyundai Genesis za slušných 2,86 sekundy.

Brzdy ale odhalily první slabou stránku auta. Při brzdění byl Hyundai velmi nestabilní a nevyrovnaný, dokonce poskakoval jako na dlažbě. Opět to ale zřejmě bude důsledek poškozeného podvozku a opotřebovaných pneumatik. Brzdnou dráhu 39,01 metru proto berte s rezervou.

Na testovacím okruhu byla znát vysoká hmotnost auta a hlavně neochotná automatická převodovka. Po dvou rychlých kolech odmítl šestistupňový automat podřazovat na dvojku a ve výjezdu ze zatáček často nezařadil vůbec. Když si ale auto nepostavilo hlavu, dalo se zajet docela plynulé rychlé kolo s časem 34,34 sekundy. Není to žádný zázračný čas, ale aspoň jsem se dobře bavil. Tolik přetáčivosti dnes už člověk běžně nezažije…A teď peníze. Hyundai Genesis Coupé 3.8 V6 s automatem stojí 869 990 korun. V autě dostanete prakticky všechno, co můžete k životu potřebovat. Ukažte mi, kde jinde můžete mít 300 koní a pohon zadních kol za tak zajímavou cenu. Když oželíte trochu svéhlavý automat, ušetříte ještě 40 000 korun, které můžete utratit třeba za benzín nebo okruhové jezdění a školu sportovní jízdy (která se bude hodit). Upřímně si myslím, že s manuálem bude tohle auto ještě lepší. Dvoulitr s turbem sice pořídíte od 769 990 korun, ale atmosférický šestiválec se k tomuto autu hodí lépe. Navíc se dá snáze kontrolovat množství výkonu na zadních kolech, což u motoru s pozdní reakcí přeplňování tak úplně snadné není.

Připravte se ale na to, že vám Hyundai Genesis Coupé udělá trošku větší průvan v peněžence. Pneumatiky nejsou zadarmo a počítejte s reálnou spotřebou kolem 13 litrů na 100 km, protože ekonomicky se s tímhle autem jezdit nedá. Na delší trase za méně než 10 litrů pojedete jen s velkými obtížemi. A jestli plánujete jezdit na okruhové dny do Mostu, Sosnové nebo Brna, připravte si bokem několik desítek tisíc na lepší brzdy a novou sadu gum každý rok. To ale ke sportovnímu autu patří, a tak se dá i v případě Hyundaie pořád mluvit o relativně únosných provozních nákladech (nejsou tu žádná turba, aktivní diferenciály či karbonové díly). Také mám doma šestiválcové kupé, se kterým jezdím na okruhy, takže vím, o čem mluvím.

Verdikt
U nás koupíte plno dotaženějších, kultivovanějších a výkonnějších šestiválcových kupé s pohonem zadních kol, ale žádné nebude tak dostupné jako Hyundai Genesis Coupé. Právě atraktivní cena dokáže ospravedlnit objektivní nedostatky v kultivovanosti, výkonech nebo doladění auta. A protože je nám sympatické i to, že se Hyundai nebojí takovéhle auto vozit i na náš konzervativní chalupářsko-dieselový trh, zaslouží si uznání a respekt. Aby to nedopadlo za pár let tak, že si budeme chodit kupovat sportovní zadokolky ke korejcům, protože BMW a spol budou příliš zaměstnáni propagací a prodejem elektrických předokolek…

Dalibor Žák

Druhý pohled: Aspoň to rádio kdyby vyměnili
Genesis Coupé je za dané peníze pořádný kus auta, o tom není sporu. Některé detaily ovšem prozrazují, že Hyundai může prodávat tohle velké kupé za tak málo peněz jen díky tomu, že si s úpravou americké specifikace pro evropský trh nedali moc práce. Průvan z klimatizace se ještě dá snést, ale dostalo mě, že rádio vestavěné do palubní desky nepodporuje RDS! To znamená nejen nutnost ručního přelaďování během cesty, ale i hodně trpělivosti při hledání oblíbené stanice – jejich názvy se na displeji nezobrazují.
Jirka Červenka

Třetí pohled: Za ty peníze…
Genesis není tak dobrý jako soupeři. Nemá tu úžasnou steroidní náturu Nissanu 370Z a zcela postrádá vytříbenost Mazdy MX-5. Také jeho interiér je ryze americký, a tedy podobný evropským vozům Hyundai z devadesátých let. Jenže za něco přes osm set tisíc je to také bezkonkurenčně nejlevnější cesta ke třem stovkám poctivých a použitelných koní. Pokud potřebujete do něčeho pořádně praštit, prostě si koupíte největší kladivo. Pokud potřebujete jezdit bokem, kupte si Genesis. Na rozdíl od Nissanu má čtyři sedadla a vypínatelnou stabilizaci. Na trhu nenajdete upřímnější auto – velký motor a pohon zadních kol, to vše překvapivě prakticky zabalené do trochy plechu a o dvě stě tisíc levnější než „lidový“ Nissan 370Z. Co chcete víc?
Martin Plaštiak

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
Podmínky při testusucho, 18°C
0-100 km/h (s)6,34
50-80 km/h na x.stupeň (s)2,86 na 3.st.
100-0 km/h (s)2,94
100-0 km/h (m)39,01
Spotřeba v testu (l/100km)12,2
Čas na kolo (s)34,34
Motor
Konstrukcevidlicový šestiválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)3778
Kompresní poměr10,4 : 1
Převodovkašestistupňová automatická
Poháněná kolazadní, samosvor
Podvozek
Vpředuvzpěry MacPherson
Vzaduvíceprvkové zavěšení
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením
Brzdy vzadukotoučové
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)223 / 303 v 6300 ot./min.
Točivý moment (Nm)361 v 4700 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)187,6
0-100 km/h (s)6,3
Nejvyšší rychlost (km/h)240
Spotřeba paliva (l/100 km)14,8 / 7,0 / 9,9
Objem nádrže (l)65
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4630
Šířka (mm)1865
Výška (mm)1385
Rozvor náprav (mm)2820
Provozní hmotnost (kg)1615
Celková hmotnost (kg)1930
Zavazadlový prostor (l)332
Ceny
Základní cena modelu769 990 Kč
Základní cena test. verze869 990 Kč
27.6.2011 9:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist