Hyundai Atos Prime (výroba 2004 – 2008)

Poslední generaci modelu Atos nepotkáte v bazarech často. Pokud se vám to podaří, zpravidla vás vůz osloví příznivou cenou.

RADOSTI
Nízké ceny ojetin, na třídu nejmenších aut prostorný zavazadelník,  živé čtyřválcové motory.

STAROSTI
Nízká kvalita dílenského zpracování, tvrdá sedadla, horší jízdní vlastnosti, aerodynamický hluk, úzký interiér, málo místa pro nohy cestujících na zadních sedadlech.

Poslední generace modelu Atos přišla na trh v roce 2004 s přídomkem Prime. V nabídce vydržela pouhé čtyři roky, pak byla nahrazena mnohem modernějším Hyundaiem i10. Atos Prime díru do světa neudělal, konkurence byla velká (Fiat Panda, Chevrolet Spark) a korejský výrobce se s ní nedokázal vypořádat.

Proto se Atos Prime na trhu s ojetými vozy neobjevuje často, proto u něj klesá cena rychleji a proto může zaujmou případné zájemce o levný městský mini vůz. V praxi ale osloví skutečně jen nenáročné motoristy. Ty však vozidlo řadící se mezi nejlevnější ojetiny oslovit může.

Zájemci o Atos Prime musejí počítat s levnými tvrdými plasty v interiéru, i když proti předchozí generaci jsou už na první pohled použité materiály vyšší kvality, než tomu bylo dříve. Automobily s lepší výbavou pak potěší dvoubarevným čalouněním sedadel a výplní dveří, což vzhled interiéru povýší na úplně jinou úroveň.


U takových vozů můžete nalézt i praktické šuplíky pod předními sedadly, které nejsou standardem. Nepotěší ale pouze odkládací police před předním spolujezdcem, namísto uzavíratelné schránky. Hlavní minus ale hledejme v nabídce místa pro posádku.

Pouze čtyřmístný interiér je vzhledem ke stavbě karoserie dost úzký a cestující sedí doslova nalepení na dveřích. I řidič průměrné postavy se pak musí vypořádat s madlem dveří, které tlačí do kolena. Při řazení se navíc snadno stane, že pravá ruka ovládající řadicí páku narazí do nohy spolujezdce vpředu.

Na zadních sedadlech není situace o nic lepší, když je zde prostor pro nohy opravdu malý. Naopak pochvalu si zaslouží zavazadelník, jehož objem 253 litrů je vlastní o třídu větším vozům. A to pod jeho dnem naleznete plnohodnotné rezervní kolo! V případě sklopení zadních sedadel, dojde rozšíření nákladového prostoru na 990 litrů.

Hyundai Atos Prime je primárně určený do městské zástavby, kde zdatně drží krok s ostatními vozy. V tomto směru jsou výhodou sice malé, ale přesto čtyřválcové motory stojící za dostatkem chuti reagovat na pohyb plynového pedálu. Přitom díky sudému počtu válců působí kultivovaně a netrpí výskytem nadměrných vibrací, jako je tomu u některých konkurenčních automobilů se tříválci pod kapotou.

Mimo město se však situace mění, když se ukážou i negativní vlastnosti. Patří mezi ně zejména malá směrová stabilita, jíž lze více vnímat spolu s narůstající rychlostí. Vůz je citlivý na boční vítr a v zatáčkách se negativně projeví vyšší stavba úzké karoserie (vyšší těžiště automobilu).

Kladně můžeme hodnotit poměrně přesné řazení. Naopak nepotěší slabší odhlučnění interiéru a s rychlostí narůstající aerodynamický hluk pronikající k uším cestujících. V nižších rychlostech běžným pro městský provoz se vůz zkrátka cítí lépe a pro jeho posádku to platí dvojnásob.

Výhodu představují dostatečně živé motory. Snad jen vůz, jehož pohání základní litrový agregát o výkonu 40 či 43 kW, pocházející ještě z předchozí generace Atosu (v poslední řadě se nabízel jen zpočátku a pouze u některých verzí), obejděte obloukem a vsaďte na novější provedení. Jde o jedenáctistovky o výkonech 43 nebo 46 kW.

Zatímco motor 1.1i/43 kW se nabízel již od roku 2004, jeho silnější provedení s výkonem 46 kW ale až o rok později. Kromě pětistupňové přímo řazené převodovky byl k dispozici i klasický čtyřstupňový automat, na trhu bude ale spíše raritou.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Statistiky spolehlivosti model Atos obecně, zrovna nevychvalují. Zástupci autobazarů mají na vůz ale trochu jiný pohled, když logicky vyzdvihují jeho jednoduchou techniku. Ta při dodržování určitých zásad údržby pak může dobře sloužit. Přesto se zřídka vyskytují potíže s řídicí elektronikou motorů, jejíž životnost údržbou těžko ovlivníte.

„K častěji se objevujícím problémům patří vůle na přední nápravě, setkat se můžete s vozy jejichž brzdy jeví známky nadměrného opotřebení a vyžadují výměnu jak brzdových destiček, tak kotoučů,“ líčí Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Ceny těchto dílů jsou dnes v druhovýrobě příznivé (sada brzdových destiček na přední nápravu 450 Kč, sada brzdových kotoučů na přední nápravu 584 Kč – zdroj: www.kvalitnidily.cz).

Pozor na drobné poruchy elektroinstalace. „Prověřte centrální zamykání, pokud je jím vůz vybaven – zde jsou známé případy poruch. Jsou-li elektricky ovládaná boční okénka, samozřejmě jejich funkčnost vyzkoušejte, i když u nich se potíže častěji nevyskytují,“ vysvětluje zástupce AAA AUTO. Někdy se objeví závada startéru, majitelé se také občas setkají s poruchou zámku dveří.

K méně častým potížím patří nadměrné opotřebení ložisek kol, které prozradí typické hučení. Koroze napadá výfuk, další části vozu nejeví nadměrné sklony ke korodování.

Ve zpětném zrcátku
2004 – na trh uvedena nová generace modelu Atos s přídomkem Prime a zážehovými čtyřválcovými motory 1.0i/40 a 43 kW a 1.1i/43 kW.
2005 – nově silnější provedení motoru 1.1i s výkonem 46 kW.
2008 – ukončení výroby modelu Atos Prime a jeho nahrazení modelem i10.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Hyundai Atos Prime nezávislý bariérový test Euro NCAP nikdy neabsolvoval. V roce 2000 jej však prodělala předchozí generace modelu Atos, s výsledkem tři hvězdičky z pěti možných za ochranu cestujících při nárazu.

20.9.2017 10:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist