Humvee

Má stahovací střechu, pohon všech kol, velký motor a budí pozornost všude, kde se s ním jen objevíte. Prostě ideální auto na léto.
  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 10

Na úvod

Stal se ikonou mezi nejdrsnějšími off-roady světa a jeho prvenství ve schopnostech průchodu terénem mu zůstanou připisovány navěky. Vznikl koncem sedmdesátých let, kdy americká armáda potřebovala náhradu za zastaralé a chátrající Jeepy Willys. A následně svou úspěšnou kariéru vojáka započal rokem 1985.

Armáda potřebovala auto, které si poradí se skoro jakýmkoliv terénem a bude absolutně spolehlivé. Výhercem tendru se stalo GM, potažmo odnož AM General. To má totiž na svědomí tohoto motorizovaného vojáka ušitého na míru požadavkům armády. Vůz měl zvládnout šedesátiprocentní stoupání, boční náklon 40 procent, motor musel nabízet točivý moment minimálně 500 Nm a vydržet měl přes 700 tisíc najetých kilometrů.

A tak vznikl vojenský speciál nabízený v nekonečné řadě modifikací určený čistě pro armádní účely. Jeho jméno vzniklo ze zkratky High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle a vojáci mu tak začali říkat Humvee. V devadesátých letech byl po tlaku na automobilku, do kterého se, jak všichni víme, zapojil i Arnold Schwarzeneger, vyroben civilní model. Měla ho na svědomí odnož GM nazvaná Hummer a dostal označení H1. A vy víte, že slovo civilní je třeba brát v uvozovkách. Sice dostal zásadně přepracovaný a logicky komfortněji pojatý interiér, nicméně zbytek auta nabízel stejné schopnosti, jako jeho vojenský sourozenec. Asi víte, že osud značky je momentálně ve hvězdách, koncern GM jen před nedávnem prodal značku Hummer čínskému zájemci. AM General ale vlastní stále GM, takže pro vojenské účely je Humvee stále vyráběn. Když máte to štěstí, můžete si jednoho pořídit i vy. Buď musí být přes pětadvacet let starý, abyste ho dokázali přivést ze zahraničí a přihlásit jako veterána nebo naopak jeho věk nesmí přesáhnout pět let. A proč si kupovat vojenskou verzi, která je uvnitř tak spartánská, že jízda v něm připomíná více jízdu v náklaďáku, než autě? No je to o stylu a ceně. Samozřejmě starší Humvee seženete levněji, než civilizovanější a novější H1. Druhou věcí ale je, že Humvee postrádá prakticky jakoukoliv elektroniku, takže jestli chcete auto, které tu s vámi zestárne a bude stále funkční, je právě tohle ten správný adept. A stejně tak pokud hledáte auto, se kterým se chcete jen vyřádit v drsném terénu, pak přeci nepotřebujete v interiéru žádný přepych. Technika

Co tedy vlastně získáte, když jste natolik velký a námi obdivovaný šílenec, že si Humvee pořídíte? V tomhle konkrétním případě 6,2litrový osmiválcový diesel s výkonem okolo 152 koní, který je kombinován se třístupňovým automatem. Později byl motor nahrazen silnějším turbodieselem jak v Humvee tak H1 a výkonem přes 200 koní. A kdybyste byli ti šťastnější, kteří si mohou pořídit H1 z posledního výrobního roku, tedy Hummer z roku 2006 pod označením H1 Alpha, tak dokonce pod kapotou najdete motor Isuzu s výkonem přesahujícím 300 koní. A prý je to v kombinaci s mohutným H1 peklo. Ale zpět k našemu Humvee. Počítejte u něj se spotřebou kolem dvaceti litrů na 100 km a s akcelerací asi za 10 s. Z nuly na šedesát. Neděláme si legraci, tohle auto je při akceleraci tak pomalé, že by to na semaforech vyhrál Hyundai Getz s zmotivovaným řidičem za volantem. Při své maximálce v udávaných 112 km/h vás vystraší tak, že už to chtít zopakovat nebudete a nám stačilo tachometrových 90. K dispozici máte redukční převodovku a jízda s tímhle 2,7 tuny vážícím kouskem vyžaduje trochu korekce vnímání prostoru. Je totiž široký 2,2 metru, takže do zúžených pruhů se s ním nevejdete. A parkování? No je lepší mít asistenta.Na silnici

S Humvee jsme jezdili i na našich běžných silnicích a je třeba říct, že je to svezení příjemné. Do 60km/h dokonce slyšíte i co se vám snaží říct spolujezdec. K dispozici tu máte dvoustupňovou ventilaci, rozepínání bočních okének a to je asi tak všechno. Překvapil nás extrémně silný posilovač řízení a o dynamice jsme už mluvili. Jestli jste řídili špatně zajetý litrový yaris s vynechávající polovinou válců, pak si zhruba umíte představit, o jaké dynamice tu mluvíme. Převodovka řadí překvapivě mrštně a relativně hladce, ale copak tohle někoho zajímá? Tohle auto a především na tomhle obutí patří samozřejmě do terénu. Takže tam jsme také strávili většinu času. No a existují zde pro H1 vlastně nějaké limity? No samozřejmě existují, metrovou betonovou zdí projedete jen s větší dávkou cviku a úplně nedoporučujeme snažit se brodit Vltavou. Teoreticky ale zvládne jízdu v jeden a půl metru hluboké řece, takže k jízdě na vaši chatu to asi stačit bude.

Nájezdové úhly jsou díky kolům umístěným v rozích natolik extrémní, že jen cvičení jedinci si troufnou jich k radovánkám doopravdy využít. Díky umístění převodovky do středového tunelu v interiéru se rozhodně nemusíte bát, že o něco zespodu zavadíte. V případě, že by vám při průjezdu nějakým terénem nepomohlo ani zařazení redukční převodovky, pak ještě můžete využít uzávěrky obou diferenciálů. A nehledejte tu nějaký elektronický ovladač. Stačí zmáčknout brzdu a plyn současně. Tím se mechanicky zablokují oba diferenciály a vy projedete vším možným i nemožným. Ne nadarmo civilní odnož Hummer zvolila slogan: „Tam, kde ostatní končí, my začínáme.“Prostor a výbava

Jak jsme řekli, uvnitř nečekejte nic jiného, než jen to nejnutnější k jeho ovládání. Máte tu řadičku, páku redukce převodovky, ovládání ventilace, kterou vlastně díky její účinnosti stejně nemá smysl používat a budík rychloměru a otáček motoru. Jo a ještě volant a sedačky. Humvee je vlastně uvnitř zaměřen na pohodlí stejně, asi tak jako kombinace tanku a V3S. Ale to mu přeci nikdo z nás nemůže zazlívat. Byl stvořen s jediným záměrem, aby byl spolehlivý a funkční. Nic víc.Verdikt

Při osobní zkušenosti se nám charisma tohohle spartánsky vybaveného monstra vryla pod kůži ještě výrazněji a pochopili jsme, proč se tolik lidí chytilo do spárů jeho přitažlivosti. To ve světě off-roadů nemá příliš obdoby. Alespoň tedy, pokud se bavíme o relativně sériových autech a ne o upravených speciálech. A jestli jste doteď přemýšleli, že chcete do garáže asi čtvrté auto a mělo by umět projet všude, prosíme vás, kupte si právě tohle.

Roman Trojna

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)18
Motor
Konstrukcevidlicový osmiválec
Palivomotorová nafta
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)6200
Převodovkatřístupňová automatická Allison TH400
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)113/152 při 3600 ot./min.
Točivý moment (Nm)340 při 2000 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)56 k/t
Nejvyšší rychlost (km/h)113
Spotřeba paliva (l/100 km)cca. 20
Objem nádrže (l)95 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)od 4572
Šířka (mm)2159
Výška (mm)od 1829
Rozvor náprav (mm)3302
Provozní hmotnost (kg)od 2700 kg
Celková hmotnost (kg)min 3578 kg
Ceny
Cena testovaného vozu1 500 000 Kč
7.7.2009 8:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist