horak-penize-v-motorsportu-tecou-proudem.jpg

Horák: Peníze v motorsportu tečou proudem

motorsport

Motorsport je drahé odvětví sportu. Velice drahé. A to na všech úrovních, motokárami počínaje a F1 konče.

Diskuze

7 komentářů

    punmpičkář

    Skvělý blog, nikde jinde jsem se nedozvěděl tolik informací o motorsportu. Pochopitelně a čtivě napsané. I pro mně, jako naprostého laika hodně zajimavé.

    Vavris

    Blogy od Petra Horáka jsou v mých očích velké plus pro autoweb!

    Integrale

    Nesouhlasím prakticky s ničím, co autor v článku píše. Prvním nesouhlasem je vlastní princip motoristického sportu. Podle autorova názoru jsou principy 2: levné a \“atraktivní\“ závodění. Podle mého názoru je smyslem motoristického sportu především posun vývoje. A vývoj stojí peníze. Nejvíc peněz na výrobě automobilů stojí právě vývoj, pokud nějaký je (o tom – potom).
    Proto se motoristický sport dělí na velkou (a často nepřehlednou) množinu kategorií. Před 100 lety byly dvě: motocyklové závody a automobilové závody. Dnes jsou kategorií stovky. Proč? Abychom dokázali na jedné straně poskytnout levné závodění těm, kteří to mají jako svého koníčka a zároveň abychom to umožnili těm, kdo na to mají prostředky, a kterým to něco přinese (vrážet peníze do neustálého vývoje). A Formule 1 prostě spadá do té druhé kategorie. Přestaňme si namlouvat, že to je kategorie, kde je něco fér! V F1 nejde o pocit ze závodění, nejde o žádnou atraktivitu a nejde o žádného koníčka – jde nekompromisně o absolutní technickou a technologickou špičku vývoje! A právě proto, že to tak je, jsou i kategorie nižších formulí a různých podob cestovních automobilů od špičkových WTCC (tedy ještě nedávno) po \“gentlemanské\“ kategorie lokálních šampionátů (třeba u nás závodů sériových aut LeBrno a LeMost). A podle mého názoru je to tak správné, protože můžeme navštívit jak závody hobby kategorií (závody do vrchu, autocross, rallycross, různé amatérské soutěže) stejně tak, jako můžeme sledovat špičku ledovce, která někam nějaký vývoj posouvá (stačí podívat se, jak vodí Ášín svůj Lancer Evo IX – auto téměř z Mototechny 🙂 po tratích MMČR v rallye). A pokud se podívám právě třeba na Lancer Evo IX a porovnám jej s Lancerem Evo III nebo jeho předlohou – Lancií Deltou HF Integrale – tak jasně vidím, kde ten vývoj je! A nemyslím si, že je v pořádku jej brzdit ve jménu sociální spravedlnosti! Z tohoto vývoje přeci těžíme, či teoreticky těžit můžeme, úplně všichni (a to nejde vůbec o to mít Lancera Evo, pochopitelně).
    Pokud autor má nějaké ambice zachovat dostupnost motoristického sportu, tak má právě v této době obrovskou možnost: v ČR vznikl slušný počet amatérských automobilových soutěží řazených do různých amatérských seriálů. Levné ježdění pro širokou veřejnost se stalo poměrně atraktivní náplní některých rodinných víkendů, a to se stalo trnem v oku FAS (Federace Automobilového Sportu) ČR, který velmi přísně a podle mého \“podpásově\“ trestá profesionály, kteří se jakýmkoli způsobem snaží tuto činnost podpořit nebo se na ní jakkoli angažovat (od startu licencovaných jezdců až po třeba činnost časoměřiče – každému je pak licence FAS odebrána v kárném řízení a nemůže se účastnit \“velkých\“ šampionátů vypisovaných FAS z pověření FIA). Tady vidím pro autora obrovské pole působnosti. Kritika nákladů v F1 je naprosti tomu samoúčelná, zbytečná a nesmyslná.
    Díky

    Integrale

    Jenom ještě dodávám pro případ, že by někdo – včetně autora – měl zájem o věci vážněji diskutovat, svůj e-mail: magic@integrale.cz

    Integrale

    Nesouhlasím prakticky s ničím, co autor v článku píše. Prvním nesouhlasem je vlastní princip motoristického sportu. Podle autorova názoru jsou principy 2: levné a \“atraktivní\“ závodění. Podle mého názoru je smyslem motoristického sportu především posun vývoje. A vývoj stojí peníze. Nejvíc peněz na výrobě automobilů stojí právě vývoj, pokud nějaký je (o tom – potom).
    Proto se motoristický sport dělí na velkou (a často nepřehlednou) množinu kategorií. Před 100 lety byly dvě: motocyklové závody a automobilové závody. Dnes jsou kategorií stovky. Proč? Abychom dokázali na jedné straně poskytnout levné závodění těm, kteří to mají jako svého koníčka a zároveň abychom to umožnili těm, kdo na to mají prostředky, a kterým to něco přinese (vrážet peníze do neustálého vývoje). A Formule 1 prostě spadá do té druhé kategorie. Přestaňme si namlouvat, že to je kategorie, kde je něco fér! V F1 nejde o pocit ze závodění, nejde o žádnou atraktivitu a nejde o žádného koníčka – jde nekompromisně o absolutní technickou a technologickou špičku vývoje! A právě proto, že to tak je, jsou i kategorie nižších formulí a různých podob cestovních automobilů od špičkových WTCC (tedy ještě nedávno) po \“gentlemanské\“ kategorie lokálních šampionátů (třeba u nás závodů sériových aut LeBrno a LeMost). A podle mého názoru je to tak správné, protože můžeme navštívit jak závody hobby kategorií (závody do vrchu, autocross, rallycross, různé amatérské soutěže) stejně tak, jako můžeme sledovat špičku ledovce, která někam nějaký vývoj posouvá (stačí podívat se, jak vodí Ášín svůj Lancer Evo IX – auto téměř z Mototechny 🙂 po tratích MMČR v rallye). A pokud se podívám právě třeba na Lancer Evo IX a porovnám jej s Lancerem Evo III nebo jeho předlohou – Lancií Deltou HF Integrale – tak jasně vidím, kde ten vývoj je! A nemyslím si, že je v pořádku jej brzdit ve jménu sociální spravedlnosti! Z tohoto vývoje přeci těžíme, či teoreticky těžit můžeme, úplně všichni (a to nejde vůbec o to mít Lancera Evo, pochopitelně).
    Pokud autor má nějaké ambice zachovat dostupnost motoristického sportu, tak má právě v této době obrovskou možnost: v ČR vznikl slušný počet amatérských automobilových soutěží řazených do různých amatérských seriálů. Levné ježdění pro širokou veřejnost se stalo poměrně atraktivní náplní některých rodinných víkendů, a to se stalo trnem v oku FAS (Federace Automobilového Sportu) ČR, který velmi přísně a podle mého \“podpásově\“ trestá profesionály, kteří se jakýmkoli způsobem snaží tuto činnost podpořit nebo se na ní jakkoli angažovat (od startu licencovaných jezdců až po třeba činnost časoměřiče – každému je pak licence FAS odebrána v kárném řízení a nemůže se účastnit \“velkých\“ šampionátů vypisovaných FAS z pověření FIA). Tady vidím pro autora obrovské pole působnosti. Kritika nákladů v F1 je naprosti tomu samoúčelná, zbytečná a nesmyslná.
    Díky

    Roberto

    Tak v prvom rade porovnávať jednotné série ako Sprint Cup(okrem motorov) alebo WS Renault oproti F1 sa z nákladového hľadiska ani nedá. Jasné že keď si každý stavia vlastné auto tak je to veľmi drahé, ale zasa to láka fanúšikov ktorí fandia jednotlivým tímom, nie len jazdcom. Ono v budúcnosti keď sa na Sprint Cup v USA už možno takmer nikto nebude pozerať, nová generácia talianských tifosi bude stále fandiť Ferrari a to nejde bez toho aby si Ferrari stavalo vlastné autá.

    Je tu možnosť aby silní stavali autá a súkromníci si ich iba kupovali. Ale v F1 by to skôr dopadlo tak že automobilky by autá predávali svojim \“B\“ a \“C\“ a \“zvyšok abecedy\“ tímom, namiesto toho aby predávali súkromníkom. Až by sa z dnešnej rozmanitej F1 stala súčasná DTM ovládaná dvoma automobilkami. Nezávislí konštruktéri ako Williams alebo Sauber by v konkurencií 10 áut od Ferrari a 8 áut od Mercedesu skapali, skrachovali a vymreli.

    Jedine predávať autá do inej série by ešte šlo, ale ktorá séria si dovolí kúpiť, udržiavať, opravovať a kupovať náhradné diely u autíčok za 2 melóny/kus?

    Olin

    Formule 1 je jen jedna. Jedinečná. Exkluzivní.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist