Horák: Náklady v F1 se snižovat budou, ať to stojí, co to stojí

Do startu nové sezóny F1 zbývá méně něž 2 měsíce a všichni se těší, zda bude také tak fascinující jako ta předchozí.

Do startu nové sezóny F1 zbývá méně něž 2 měsíce a všichni se těší, zda bude také tak fascinující jako ta předchozí. Tedy, minimálně ze všech stran na tu uplynulou stále slyším jen samé superlativy. Především od lidí, kteří jsou F1 nadmíru, možná až nezdravě, fascinováni a nebo kteří se nějakým způsobem přiživují na její popularitě. Ale opravdu byla sezóna 2010 tak úžasná, skvělá, nejlepší za x posledních let? Pět jezdců bojovalo o titul, rozhodlo se až v posledním závodě, průběžné pořadí mělo často jiného lídra – to by nasvědčovalo tomu, že to byla opravdu „wow“ sezóna. Jenže na druhé straně se na trati prakticky nepředjíždělo, pořádných soubojů bylo jako šafránu… a jako viníka si dovolím označit mezinárodní automobilovou federaci a její pravidla.

FIA pro rok 2009 radikálně změnila regule upravující aerodynamiku monopostů, jenže kýžený efekt v podobě více předjížděcích manévrů se jaksi nedostavil. Dvojité difuzory způsobují, že i 100 m za autem je takový chaos v proudění, že pilot vzadu nemá prakticky šanci toho před sebou dojet, natož pak předjet. Tak tedy FIA vymyslela, že se tedy v sezóně 2010 přestane tankovat a jezdci budou v závodě povinně používat obě sady pneumatik. Výsledek? Snad ještě méně předjíždění!

A pak je tu další atribut, a to je snižování nákladů. Z dlouhodobého pohledu mám pocit, že svět F1 se chytil do své vlastní pasti. Na jedné straně chce být výstavní skříní technologií, výkonů a kdovíčeho ještě, ale sám si uměle vyšrouboval ceny tak vysoko, že už je není ochoten platit. Jak z toho ven a minimálně navenek neukázat, že už se F1 vlastně tak úplně netřpytí tolik, jako tomu bývalo?​FIA klade důraz na dvě věci – na bezpečnost a na snižování nákladů. Dovolím si lehké ohlédnutí za některými řešeními FIA. Ve druhé polovině 90. let začala být dle FIA F1 příliš rychlá. Normální člověk by řekl: „Omezíme výkon motorů.“ Ne tak FIA. Ta vymyslela drážkované pneumatiky. Jinými slovy udělala monopost F1 hůře ovladatelný, což je jistě ta nejlepší cesta k bezpečnému závodění. Naprosto odlišná charakteristika chování drážkované pneumatiky si vynutila drahý vývoj nového zavěšení. Pneumatikářské firmy vyvíjely nové pneumatiky a to už vůbec nemluvím o tom, že všechny možné formulové série jezdí na slickách, ale pouze F1 měla pneumatiky drážkované…

Týmy se s drážkovanými pneumatikami brzy srovnaly a tak přišla další „bezpečná“ omezení jako zvětšení minimální výšky předního křídla a další prvky vyloženě účinně a jednoduše zpomalující F1 bez nutnosti vývoje nové aerodynamiky atd. Velkým kouskem FIA bylo zavedení nových motorů od sezóny 2006. Třílitrové vidlicové desetiválce nahradily vidlicové osmiválce o objemu 2,4 l. Týmy, které neměly na nový motor, mohly startovat s třílitrem, ale s omezenými maximálními otáčkami. Všichni tak byli nuceni zahodit V10 a vyvinout zcela nový motor jen proto, aby byl na konci sezóny 2006 jejich vývoj zmrazen a maximální otáčky byly omezeny na 19 000 min-1, následně v roce 2009 pak kvůli delší životnosti na 18 000 min-1. Tomu říkám úsporné opatření! Proč nemohly být zmrazeny desetiválce a omezeny jejich maximální otáčky? Takový motor by byl i při poměrně vysokém výkonu prakticky nesmrtelný, V10 by byl důstojnou pohonnou jednotkou pro nejrychlejší monopost planety a především, neutratily by se miliony eur za vývoj nového motoru, ale i vývoj celého nového vozu, protože menší motor nevyžadoval takové chlazení atd. Zcela stranou pak ponechávám takovou libůstku jako je KERS…A teď je tu pravidlo, které má od roku 2013 přivést do F1 čtyřválce o objemu 1,6 litru přeplňované turbodmychadlem a s maximálními otáčkami 12 000 min-1. Snad žádný z týmů z toho není nadšený. Vize, že v cestovních autech pro WTCC, WRC a F1 bude používán stejný motor mi přijde trochu sci-fi. Mercedes chce zůstat u osmiválců, také Ferrari by nejraději na motorech nic neměnilo a když už, tak by chtělo alespoň přeplňovaný šestiválec. Ten stáj z Maranella ve svých vozech používala v „turboéře“ F1 v 80. letech. Ale čtyřválcová F1? Zapomeňte na to, že by to FIA nechala dojít do fáze zlatých časů přeplňovaných motorů v F1, kdy přeplňovaný čtyřválec BMW o objemu 1,5 l dával v kvalifikačním nastavení až 1500 koní. Co tím FIA tedy sleduje? Údajně nižší spotřebu paliva a hlavně srovnání kroku s trendem v osobních autech, kde je downsizing slovem skloňovaným ve všech možných pádech.

Dovolil bych si podotknout, že motor F1 i při své spotřebě paliva okolo 75 l/100 km je o víc jak 20 % efektivnější z pohledu získaného výkonu než malé motory běžných aut. Všichni, kteří už měli možnost vyzkoušet některý z nových malých přeplňovaných motorů s výkony odpovídajícími větším atmosferickým motorům, přišli na to, že přiblížit se k tabulkové spotřebě je zhola nemožné a dokonce se nedostanete ani tak blízko jako právě s atmosferickým motorem. Dle mého soudu downsizing funguje pouze na papíře a v tabulkových hodnotách, ale realita je na hony vzdálená zbožnému přání evropských úředníků. A jak tohle asi tak může fungovat v F1, kde motor stále pracuje v plném zatížení a výhoda nízké spotřeby malých přeplňovaných motorů v částečném zatížení mizí?Jediný, komu se nové regule ohledně motorů zamlouvají, je koncern VW, který v F1 zatím není. A potřebuje F1, aby tam vůbec byl? Zatím si koncernové značky pouze tahají triko tam, kde není konkurence a zavádí tam své zvrácené představy o tom, jak by mělo vypadat závodní auto. Stačí jen vzpomenout sérii „zasloužených“ vítězství Audi v Le Mans, vyloženě „férové“ nasazení dieselových Seatů ve WTCC, „úžasná“ dominance VW Race Touaregů v dálkových soutěžích anebo „famózní“ úspěchy Škodovky v IRC. Je nějaký rozumný důvod si nechat zprznit už tak podivně klopýtající F1? Je ale téměř symptomatické, že se VW horečně cpe tam, odkud už několik velkých konkurentů odešlo…

Mám pocit, že svět F1 a řízení FIA v posledních 10 – 15 letech se tak nějak nese v duchu, že šetřit se musí ať to stojí, co to stojí a F1 nějak neví jak si ulevit od placení přemrštěných částek a přitom neztratit glanc. Přitom by se stačilo dívat okolo, nebýt zaslepen vlastní nabubřelostí a hlavně zase dát na první místo sport a ne obchod…

Petr Horák

21.1.2011 8:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist