Horák: Je motorsport tak nebezpečný?

Svět rychlých kol během jediného týdne přišel o dvě velké postavy, po nichž zeje prázdná díra. Je ale současný motorsport opravdu tak nebezpečný?

Svět rychlých kol během jediného týdne přišel o dvě velké postavy, po nichž zeje prázdná díra. Je ale současný motorsport opravdu tak nebezpečný? Smrt člověka je vždy věc smutná, bolestivá. Lidé umírají z různých důvodů. Za poslední týden svět obletěly hned dvě zprávy o tom, že mladé životy se staly obětí motorsportu. Dan WheldonMarco Simoncelli zaplatili daň nejvyšší při činnosti, která bezesporu patřila k jejich nejoblíbenějším a ve které patřili k těm nejlepším.

Po havárii při posledním závodě Indy Car v Las Vegas se okamžitě objevila obrovská vlna kritiky. Že je závodění na oválech nebezpečné, že monoposty používané v americké formulové sérii nejsou dost bezpečné atd. Nemyslím, že by tohle všechno bylo spravedlivé. Dnes se závodí v nejbezpečnějších vozech jaké kdy byly k závodům používány. I přes všechny ta hrůzostrašné havárie v F1, například letos Sergio Perez v Monaku, Robert Kubica v Montrealu 2007 a mnoho dalších, vždy pilot z auta vylezl prakticky nezraněn. Stačí si jen vzpomenout na velké havárie v DTM – Peter Dumbreck na Zandvoortu 2004, Alexandre Premat loni na Adria Race way – všechno to byly karamboly, při kterých tuhla krev v žilách a jezdcům se prakticky vůbec nic nestalo.

A nebo abychom nechodili tak daleko, určitě všichni máte v živé paměti letošní ročník čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans a velké havárie Allana McNishe a Mika Rockenfellera. Jsem přesvědčen, že ani jednu ze zmiňovaných havárií by před nějakými patnácti, dvaceti lety pilot nepřežil a nebo jen za cenu těžkých zranění a trvalých následků. Je potřeba si uvědomit, že poslední závodník v F1 se zabil v roce 1994!Jako televezní komentátor jsem bohužel několikrát komentoval závody, při kterých došlo k tragédiím a nikdy na ty přenosy nezapomenu. Komentoval jsem závod série CART v sezóně 1999 na okruhu v Laguna Seca, kde se při kvalifikaci zabil Gonzalo Rodriguez v nájezdu do legendární Cork Srew. Komentoval jsem i poslední závod té sezóny na oválu Auto Club Speedway v Kalifornii, kde přišel o život mladičký Greg Moore. Komentoval jsem rovněž závod na Lausitzringu, kde přišel o nohy Alessandro Zanardi. Komentoval jsem závod NASCAR Daytona 500 v roce 2001, kde zemřel Dale Earnhardt. A v neposlední řadě jsem komentoval i závod F1 na Monze v roce 2000, kde při kolizi v prvním kole zahynul třiatřicetiletý hasič Paolo Ghislimberti. Jeho jméno si pamatuji dodnes! Všechno jsou to velice smutné momenty, ale bohužel je to součást tohoto sportu. Nedílná součást.

Diváci chodí na závody, kde se bojuje kolo na kolo, dveře na dveře, v případě motocyklů loket na loket nebo kapotáž na kapotáž. Diváci to milují. chtějí vidět těsné souboje ve vysokých rychlostech, přivádí je k extázi momenty, kdy se pořadí mění v každé zatáčce a piloti své stroje drží na trati s vypětím všech sil. A co si budeme povídat, milují to i samotní jezdci! Užívají si takové závodění. A jak diváci, tak samotní závodníci si někde v koutku duše uvědomují, že je tohle počínání nebezpečné. Je to součást téhle hry a prvek nebezpečí ji činí o to přitažlivější, více vzrušující.I přes veškerou snahu učinit závodění co nejbezpečnější z něj faktor nebezpečí, zranění a bohužel i smrti nikdy nezmizí. Kdo z vás jel autem 200 km/h? A kdo 250? A teď si představte, že piloti MotoGP se po cílové rovince řítí kolo co kolo rychlostí atakující a mnohdy i překračující 300 km/h! Piloti na oválu v Las Vegas dosahovali rychlosti 360 km/h. Možná ještě obraznější je vyjádření 100 m/s! Ano, 100 metrů za jedinou sekundu. Umíte si představit, kolik máte času na reakci ve chvíli, kdy se před vámi něco stane?

Zmaření mladého lidského života je smutná věc, svět motorsportu přišel o dva skvělé závodníky, ale nezatracujme motorsport. Není to jeho vina, je to bohužel jeho součást a závodník, který se postaví na start závodu si je tohoto rizika vědom a dobrovolně jej podstupuje. Závodění je dnes nejbezpečnější, jaké kdy bylo, ale smrt k němu bohužel stále patří…

Petr Horák

24.10.2011 9:00
Více o tématu: auta

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist