Honza Koubek: moje NEJ autařské momenty roku 2011

Přestože jsem toho tento rok zažil opravdu hodně, napsat tenhle článek bude velmi, velmi obtížné.

Hlavním důvodem je Dalibor, který své zážitky napsal už přede mnou a  spoustu mi jich vyzobal. Z těch nejlepších například překvapivě dobré svezení s Hyundai Genesis Coupé, nebo zmíněný Lotus Evora, z těch nejhorších Hyundai Elantra. Vzhledem k tomu, že ho nespočet kolegů vynáší do nebe, jsem dospěl ke dvěma závěrům: A) nechápu koncept ultrasociálního auta (což je poněkud zvláštní, když jsem fanoušek původního VW Brouka, ale už trochu méně, když si uvědomím, že testovaná Elantra stála 400 tisíc) a  B) Elantra s manuální převodovkou zřejmě nebude tak katastrofální, jako ta s automatem. Třetí možnost je, že přizdivyměšovačství některých kolegů dosáhlo nových výšin a psát o  autech kritiku se už pokládá za něco nekorektního.

Dobrá tedy, pokusím se vymyslet své vlastní nejnezapomenutelnější momenty. U těch pozitivních vlastně nemusím ani moc přemýšlet. V červnu jsem dostal možnost usednout za volant divokého Jaguaru XKR-S a to dokonce ve slunném Portugalsku a nejen na veřejných silnicích, ale i na okruhu v Portimau. Fantastické bylo nejen auto, ale i okruh, který má spoustu stoupání a klesání a je opravdu náročný a krásný.Na podzim jsem se pak podíval do Anglie a zajezdil si s mnoha starými Fordy, které se ukrývají v depozitáři Ford Heritage centra v Dagenhamu. Před lety jsem denně používal auta z šedesátých a sedmdesátých let, ale už je to dávno a tahle návštěva působila jak chrstnutí litru benzínu na skomírající ohýnek. To nakonec pochopíte z článku i z  přiloženého videa, bavil jsem se skutečně královsky.

Tím se ale dostávám k té negativní části zážitků. Projížďka s poctivými starými Fordy mi ještě více ukázala, jak je většina nových aut vlastně nudná. Odezva z řízení je čím dál mdlejší, motory ztrácí charakter… Jistě, auta jsou pořád dokonalejší a bezpečnější, ale díky spoutě výbavy nejsou nejlehčí a obrovský tlak na snižování emisí CO2 vede mnohdy k  nepříjemným vedlejším důsledkům. A mnohdy funguje jenom na papíře.

Dalibor mluvil o srovnání Mercedesů třídy S s downsizingem a bez něj, já to vezmu z jiného konce: zrovna teď mi stojí před domem VW Golf 1.4 TSI. Je to tak dobré auto, že skoro až hraničí s dokonalostí. Motor jede příjemně, má dost krouťáku a dokonce i docela příjemný zvuk. Ale když jsem s ním absolvoval delší vánoční objíždění příbuzných, zjistil jsem, že má prakticky stejnou spotřebu, jako moje devět let staré Mondeo s  atmosférickou osmnáctistovkou – což je přesně ten typ motoru, který 1.4 TSI nahrazuje. Ano, Golf je přece jen o něco svižnější, ale Mondeo je zase podstatně prostornější a navíc už má na křížku skoro dekádu.Stejně jako Daliborovi se mi nelíbí směřování automobilky BMW, která pořádná auta (1M Coupé) postaví v předražené omezené sérii, zatímco pochybné křížence ve stylu X6 M chrlí po tisících. Ani nemluvě o případné implantaci naftových motorů do vozidel s označením M

Zaklepat na dřevo musím, že mě žádný nepříjemný, či krizový zážitek nepotkal přímo za volantem. Nic jsem nenaboural, nezničil, ba ani neodřel. Nejnepříjemnějším pracovním zážitkem se tak stali především neplatiči faktur, ale to sem už naštěstí nepatří.

Honza Koubek

28.12.2011 6:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist