Honda NSX-R

Vznikla jako poslední model ve své řadě, ale s odlehčenou karosérií a nekompromisní úpravou je určitě nejlepší NSX v historii. Také proto si může říkat (Type-)R.

Nejexotičtější silniční Honda všech dob má od svého vzniku v roce 1990 punc rozumné alternativy Ferrari za dvoutřetinovou cenu. Také se o ní říká, že je ze všech supersportů nejovladatelnější a nejméně kousavá a její prestiži neuškodilo ani to, že na vývoji jejích vynikajících vlastností se podílel Ayrton Senna.

Vzhledem k věku  NSX je R (v případě NSX zkráceně, ne v plném znění jako Type-R) labutí písní, ale Hondě se musí nechat, že to je opravdu stylová tečka. Před několika lety prošla faceliftem, který jí obral o vyklápěcí světla, ale její základní tvary dokáží dodnes zabrnkat na správné struny.

NSX-R má hliníkovou konstrukci s motorem uprostřed, stejně jako předchozí modely, ale narozdíl od nich se rozloučila se všemi luxusními prvky a vrhla se na tvrdou dietu. Přední i zadní kapota jsou z karbonu, stejně jako zadní spoiler. Ze stejného materiálu jsou dokonce i skořepinové sedačky, které jsou potaženy červenou alcantarou, typickým prvkem pro ostatní hondy Type-R. Když to všechno sečtete dohromady, ušetřená hmotnost činí nezanedbatelných 84 kg a celková hmotnost klesne na 1270 kg.

Honba za minimální váhou šla dokonce tak daleko, že krytka u paty řadicí páky je z děrovaného materiálu, díky čemuž se ušetřilo deset gramů. V Anglii, kde měla NSX v prvních letech velký úspěch, si z toho dělají legraci a říkají, že stejné úspory dosáhnete i tím, když si vezmete tenčí ponožky. Jako symbol nekompromisnosti konstrukčního přístupu to je však celkem působivé. Stejně excentrickým japonským humorem zavání i to, že u rádia najdete speciální tlačítko, se kterým můžete na půl žerdi stáhnout anténu a údajně tak zlepšit aerodynamiku. Kolik to je tisícin procenta se ale už neuvádí.

Temperamentní vidlicový šestiválec 3,2 VTEC má mít oficiálně stejných 280 koní jako u předchozích verzí, ale mezi řádky se mluví o interních úpravách a zvýšení výkonu na 300 koní. Kompletní proměnou prošel i podvozek, na kterém se optimalizovaly všechny hlavní komponenty, včetně stabilizátorů, pružin a tlumičů, a také se mírně snížila světlá výška. Pro maximální využití lepších jízdních vlastností se zapracovalo i na větším přítlaku a stabilizaci, což má ve spojení s novým typem pneumatik a silnějšími brzdami zajistit, že můžete naplno využít celkový potenciál.

Na japonském trhu se NSX-R již nějakou dobu prohání, ale do Evropy oficiálně dorazila až tento týden. Prodávat se bude v omezeném množství v Británii, kde odpadá potíž s nákladnou konverzí na levostranné řízení. Cena se má pohybovat v přepočtu kolem 3,2 milionů korun.

redakce autoweb.cz

5.5.2004 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist