Honda NSX-R

Vznikla jako poslední model ve své řadě, ale s odlehčenou karosérií a nekompromisní úpravou je určitě nejlepší NSX v historii. Také proto si může říkat (Type-)R.

Nejexotičtější silniční Honda všech dob má od svého vzniku v roce 1990 punc rozumné alternativy Ferrari za dvoutřetinovou cenu. Také se o ní říká, že je ze všech supersportů nejovladatelnější a nejméně kousavá a její prestiži neuškodilo ani to, že na vývoji jejích vynikajících vlastností se podílel Ayrton Senna.

Vzhledem k věku  NSX je R (v případě NSX zkráceně, ne v plném znění jako Type-R) labutí písní, ale Hondě se musí nechat, že to je opravdu stylová tečka. Před několika lety prošla faceliftem, který jí obral o vyklápěcí světla, ale její základní tvary dokáží dodnes zabrnkat na správné struny.

NSX-R má hliníkovou konstrukci s motorem uprostřed, stejně jako předchozí modely, ale narozdíl od nich se rozloučila se všemi luxusními prvky a vrhla se na tvrdou dietu. Přední i zadní kapota jsou z karbonu, stejně jako zadní spoiler. Ze stejného materiálu jsou dokonce i skořepinové sedačky, které jsou potaženy červenou alcantarou, typickým prvkem pro ostatní hondy Type-R. Když to všechno sečtete dohromady, ušetřená hmotnost činí nezanedbatelných 84 kg a celková hmotnost klesne na 1270 kg.

Honba za minimální váhou šla dokonce tak daleko, že krytka u paty řadicí páky je z děrovaného materiálu, díky čemuž se ušetřilo deset gramů. V Anglii, kde měla NSX v prvních letech velký úspěch, si z toho dělají legraci a říkají, že stejné úspory dosáhnete i tím, když si vezmete tenčí ponožky. Jako symbol nekompromisnosti konstrukčního přístupu to je však celkem působivé. Stejně excentrickým japonským humorem zavání i to, že u rádia najdete speciální tlačítko, se kterým můžete na půl žerdi stáhnout anténu a údajně tak zlepšit aerodynamiku. Kolik to je tisícin procenta se ale už neuvádí.

Temperamentní vidlicový šestiválec 3,2 VTEC má mít oficiálně stejných 280 koní jako u předchozích verzí, ale mezi řádky se mluví o interních úpravách a zvýšení výkonu na 300 koní. Kompletní proměnou prošel i podvozek, na kterém se optimalizovaly všechny hlavní komponenty, včetně stabilizátorů, pružin a tlumičů, a také se mírně snížila světlá výška. Pro maximální využití lepších jízdních vlastností se zapracovalo i na větším přítlaku a stabilizaci, což má ve spojení s novým typem pneumatik a silnějšími brzdami zajistit, že můžete naplno využít celkový potenciál.

Na japonském trhu se NSX-R již nějakou dobu prohání, ale do Evropy oficiálně dorazila až tento týden. Prodávat se bude v omezeném množství v Británii, kde odpadá potíž s nákladnou konverzí na levostranné řízení. Cena se má pohybovat v přepočtu kolem 3,2 milionů korun.

redakce autoweb.cz

5.5.2004 12:00
Více o tématu: FerrariHondaspeciální

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist