Honda Jazz 1.4

Nejmenší Honda patřila v minulých letech k favoritům odborných srovnávacích testů, ale u zákazníků tak velký úspěch neslavila. Dostane se jí s novou verzí zasloužené pozornosti?
  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Na úvod

Honda Jazz minulé generace patřila ke skvělým a neprávem trochu přehlíženým autům. Když jste odhodili předsudky a hodnotili jí přísně pragmatickými měřítky, mnohdy končila ve skupinových testech na prvním místě – ano, i před Škodou Fabia.

Tohle je ale úplně nová Honda Jazz, přestože vypadá téměř stejně. Důvod je jednoduchý, jednoprostorový tvar je ideální z hlediska vnitřního prostoru a tím Jazz vždycky vynikal. Kromě toho, snadno rozeznatelnou siluetu si zákazníci oblíbili a Honda se rozhodla neopravovat to, co není rozbité.

Nečekejte tedy žádné zásadní revoluční změny, spíše větší množství drobných úprav, jejichž cíl je jasný: Honda by chtěla svůj nejmenší model co nejvíce přiblížit mladému publiku. Nebo alespoň mladšímu – automobilka totiž dlouhodobě bojuje s vyšším průměrným věkem zákazníků.Technika

Tvar se možná nezměnil, velikost ovšem ano. Nový Jazz je o 55 mm delší, o 20 mm širší a má o 50 mm delší rozvor. Nápravy si však zachovaly stejný konzervativní systém, tedy MacPherson vpředu a zkrutná příčka vzadu. Stejně velké zůstaly objemy motorů, ovšem zlepšila se jejich účinnost, takže mají lepší výkony a nižší spotřebu. My jsme v testu měli ten větší, čtrnáctistovku. I když ve skutečnosti je objem motoru jenom 1339 cm3, takže výkon 99 koní není špatná hodnota. Je to výsledek nové čtyřventilové techniky s variabilním časováním i-VTEC, která nahradila starý dvouventilový i-DSI.

Plynový pedál už netahá za lanko, ovládá řídící jednotku elektronicky. Standardem je pětistupňová převodovka, připlatit si budete moci za šestistupňový robotizovaný manuál, ale moc bychom na něj nesázeli.Na silnici

V porovnání s minulou generací byste okamžitě ucítili, o kolik lépe je podvozek nového Jazzu naladěný. Už tolik neskáče, celkově je vyváženější a působí dospělejším dojmem. Díky prodlouženému rozvoru je auto stabilnější i při vyšších rychlostech a v zatáčkách se dlouho chová neutrálně, až když to přeženete, projeví se záměrná nedotáčivost.

Motor táhne pěkně, ale pokud opravdu chcete všech jeho 99 koní, musíte ho točit až do 6000 ot./min., což mu ovšem vůbec nevadí. Zní jadrně a pěkně, ale při častém vytáčení musíte počítat s zvýšenou spotřebou i vyšší hladinou hlučnosti.

Nečekejte hravost jako v případě větší Hondy Civic, nejdůležitějším aspektem jízdního projevu Jazzu je ticho a komfort, na danou kategorii výrazně nadprůměrné. Na dálnici by to tedy byla docela pohoda, nebýt ovšem příliš lehkého (čti přeposilovaného) řízení. Stačí s volantem pohnout o půl centimetru, což není problém, protože neklade žádný odpor, a Jazz už cestuje po silnici ze strany na stranu. Jde o zvyk, ale nezkušenému řidiči to na jistotě nepřidá.Prostor a výbava

Pět centimetrů přidaných mezi přední a zadní nápravu se pozitivně odrazilo i na vnitřním prostoru a neškodí připomenout, že už v minulé verzi na tom byl Jazz více než dobře. Nezvyklé umístění palivové nádrže (pod přední sedačky) umožnilo uvolnit dost místa pro zadní cestující i pro zavazadla. Volný prostor pod sedáky se navíc dá využít i jinak – pokud vzadu nikdo nesedí, můžete sedáky jednoduše zdvihnout k opěradlům a převézt vzadu třeba dětské jízdní kolo, fíkus, nebo jiné vyšší předměty.

Sklopením opěradel naopak vznikne velký kufr s plochou podlahou. Ovšem ani když jedete ve čtyřech, nemusíte na bagáži skrblit – základní objem zavazadlového prostoru je celých 399 litrů, tedy o 14 litrů víc, než má třeba Ford Focus. Což je, připomínám, zástupce o třídy větších vozů. Ve své třídě nemá Jazz v tomto ohledu vůbec žádnou konkurenci. Přidejte nespočet různých šikovných odkládacích prostorů a stojí před vámi bezpochyby to nejpraktičtější supermini na trhu.

Líbily se mi dva z mnoha držáků na nápoje, které jsou umístěny přímo před bočními výdechy klimatizace na palubní desce. V létě si tam můžete postavit vychlazenou kolu a klimatizace jí udrží déle studenou, teď v zimě mi tam naopak topení pomáhalo prodloužit příjemnou teplotu kávy.Verdikt

Hondě se podařilo vylepšit už tak dost povedené auto. Pokud je tu nějaký problém, vidím ho v prohlášení, že nový Jazz má přitáhnout novou skupinu mladých zákazníků, zaměřených na styl a image. Jazz není ošklivé auto, ale od předchozí verze se neliší tolik, aby si mohl pomýšlet na nějakou revoluci v zákaznické základně. Ani jízdní vlastnosti nejsou natolik vylepšené, aby přitáhly fanoušky sportovní jízdy, takže Hondě tenhle plán asi nevyjde.

To ale neznamená, že se Jazz nebude prodávat – naopak, pokud bude alespoň část zákazníků přemýšlet hlavou, bude se prodávat velmi dobře. Extravagantní design a tvrdý sportovní podvozek chce jen několik procent řidičů, ostatní se milerádi spokojí s komfortním odpružením a střídmě moderním, nepříliš křiklavým zevnějškem. I když bych si osobně vybral raději Fiestu, naprosto dovedu pochopit člověka, který se rozhodne pro Jazz, zejména pokud opravdu potřebuje variabilní prostor a potřebuje ho hodně. V tomhle ohledu je totiž malá Honda opravdu neodolatelná.

Honza Koubek

2.2.2009 2:23

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist