Honda Jazz 1.3 i-VTEC CVT (2017)

Uvnitř obrovské a chytře vymyšlené auto ideální pro mladou rodinu či naopak starší pár, který s radostí vymění nenáročnou ovladatelnost s automatickou převodovkou CVT za porci dynamiky.
  • Dynamika 5

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 5

  • Celkové hodnocení 7.4

Radosti

  • Motor s chutí do života
  • Pohodlný a stabilní podvozek
  • Obrovský vnitřní prostor
  • Sklápění zadních sedadel Magic Seats
  • Jednoduchá přehlednost interiéru

Starosti

  • Bezstupňová převodovka ubírající motoru elán
  • Zasekávající se infotainment a především navigace
  • Tradiční kolečka klimatizace fungují snadněji než dotyková tlačítka
  • Výběr pohonných jednotek (pouze jediná)
  • Čelní sklo ve stylu MPV zhoršuje výhled do stran

Honda Jazz není auto, které bych neznal. Už loni jsem jezdil s manuální převodovkou a auto se mi vážně moc líbilo – malé zvenku, velké uvnitř, dobře ovladatelné s čiperným motorem. Ten je stále stejný, co na tom ale změní bezstupňová převodovka CVT?

Správně, do Hondy Jazz dostanete pouze jediný motor 1.3 i-VTEC o výkonu 102 koní a točivém momentu 123 Nm, což je asi jediná větší výtka. Tedy jednotka sama o sobě je velmi povedená, hlavně s manuálem, zákazníci ovšem možná získají pocit, že si nemají z čeho vybírat.

Design určitě není to hlavní, čím se snaží Jazz zaujmout, v konkurenci třeba takové Fiesty zapadne do ústraní. Karoserie působí hodně obyčejně, jenže také účelně a rozhodně neurazí. Všimnete si takových drobných detailů, které jsou v dnešní době už trochu pasé – třeba klíčová dírka na dveřích řidiče. Záleží na tom?

Interiér

Interiér celkově působí hodně robustně a navzdory vyšší poloze sedačky se tu dobře usadíte. Jediná trochu problematická část je výhled šikmo vpřed přes tlustší sloupky a malá okna, která se snadno zašpiní. Honda Jazz v mnoha ohledech působí spíš jako malé MPV než běžný hatchback.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Prostřední výdechy klimatizace nelze nijak zavřít, alespoň jsem nepřišel na způsob, jak toho docílit. Infotainment na základě Androidu nabízí široké možnosti individualizace, jenže navigace se znenadání zasekává. Celý týden jsem jezdil s trasou zadanou někým přede mnou a nemohl jsem ji vypnout. Dotykové ovládání klimatizace vypadá pěkně a některé funkce můžete rychle upravovat gesty jako na tabletu – táhněte prstem přes celou plochu ovladače a rychle přeskočíte mezi LO – 22 °C – HI. Totéž platí pro ventilaci. Chytré! Jenže trefit se je někdy skutečně obtížné – tradiční otočné ovladače fungují lépe.

Magic Seats, tedy chytré sklápění zadních sedadel, jsou ukázkovým příkladem skvělých řešení. Jsou vážně skvělé! V normálním uspořádání mají cestující spoustu místa na hlavu i na nohy. Zároveň pod sedáky zůstane prostor pro drobnosti, do kterého se případně sklopí celé sedačky a vznikne tak rovina s podlahou kufru. Sedadla jdou také vyklopit vzhůru, takže získáte prostor pro objemný náklad nebo jízdní kola.

Pohon a spotřeba

Atmosférická třináctistovka je hodně povedená. Za normálních okolností jí nechybí chuť do života a ochota vytáčet se, také autu uděluje příjemnou svižnost, má příjemný zvuk a je příkladně kultivovaná. Jenže je tu velký zádrhel – veškerý elán motoru ubírá převodovka.

„CVT okrádá motor o veškerý elán,
který jinak s manuálem může rozdávat.“

Myšlenka na pozadí CVT je ta, že motor vždy točí optimální otáčky (ať už na spotřebu, nebo na výkon) a auto zrychluje plynulou změnou převodu. Jenže tady přidáte z křižovatky plný plyn a otáčky stoupají hodně pozvolna. Maxima 102 koní v 6000 ot./min. se dočkáte až někde kolem 80 km/h, a to ještě musíte plyn zabořit do kick-down tlačítka, takže při jakémkoliv požadavku na okamžitou dynamiku se dočkáte negativní odpovědi. S manuálem dynamika také není zázračná, alespoň však jste pánem situace vy a stačí jen s motorem trochu víc pracovat, CVT vás ale ihned odsuzuje ke šnečímu tempu.

Spotřeba paliva je úměrná namáhání motoru, takže pokud budete s omezenou dynamikou neustále bojovat, dočkáte se horších čísel. Jezděte ale pozvolna a dosáhnete skvělých hodnot. Jakkoliv je převodovka poněkud hloupá co se týče využití maximálního potenciálu motoru při akceleraci, když jde o spotřebu, naopak umí motor hezky držet při zemi – nechá ho jen tak si bzučet kolem snesitelných 1500 ot./min. prakticky po celou dobu. Po městě tak budete jezdit za šest litrů a mimo město se přiblížíte pěti litrům, dálnice ovšem zvýší apetit klidně i na osm litrů.

Ovladatelnost

Podvozek platí spíš za komfortní – proti tomu nelze říct jediné křivé slovo. Odpružení skutečně dobře tlumí nerovnosti a filtruje nepříjemné pazvuky. Přesně tak, jak si to, hádám, většina potenciálních zákazníků představuje.

Jazz ale umí z rukávu vytáhnout nějaké trumfy. Když se před vámi objeví zatáčka, nemusíte hned panicky zpomalovat, naopak podvozek je stabilní, dobře drží stopu a skrývá se v něm i jistá hravost, takže zatáčky si užijete.

Řízení má dobrý odpor a přesnost, a vzhledem k tomu, že tu není jinak brilantní manuální převodovka, vlastně ohledně ovládacích prvků není co popisovat. Vlastně jednu drobnost bych na jazyku měl – pojistka voliče převodovky se stlačuje tak krkolomně, že vás z toho budou bolet prsty.

Verdikt

Honda Jazz je výborné auto, které svoje konkurenty trumfne především obrovským a chytrým vnitřním prostorem. Vypadá sympaticky a hezky jezdí, někomu by možná mohl chybět širší výběr motorů, ovšem benzínová třináctistovka je vážně dobrá. S manuální převodovkou přímo skvělá, jenže bezstupňový automat trochu všechno potápí – ušetřete 35 tisíc a raději je investujte do výbavy. Pokud ovšem vůči řazení chováte odpor nebo to zkrátka neumíte, CVT vám hodně ulehčí život a 35 000,- korun není nijak přehnaný příplatek. U srdce vás pak může hřát v mnohém pravdivá bajka O zajíci a želvě…

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1318
Kompresní poměr13,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)73,0 x 78,7
Převodovkabezstupňová automatická
Poháněná kolapřední
Podvozek
Pneumatiky vpředu185/55 R16 Bridgestone Blizzak LM-25
Pneumatiky vzadu185/55 R16 Bridgestone Blizzak LM-25
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)75 / 102 v 6000
Točivý moment (Nm)123 v 5000
Výkon/hmotnost (k/t)93
0-100 km/h (s)12,0
Nejvyšší rychlost (km/h)182
Spotřeba paliva (l/100 km)5,3 / 4,1 / 4,6
Objem nádrže (l)40
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)3995
Šířka (mm)1694
Výška (mm)1525
Rozvor náprav (mm)2530
Provozní hmotnost (kg)1092
Celková hmotnost (kg)1605
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)450
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1000
Zavazadlový prostor (l)354 / 1314
Ceny
Základní cena modelu364 900,- (1.3 i-VTEC Trend)
Základní cena test. verze399 900,- (1.3 i-VTEC Trend)
6.1.2017 6:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist