Honda Insight

Je jedním z dalších počinů Hondy rozšiřujících řady hybridů na trhu. Je prý dokonce prvním svého druhu, který je dostupný skoro každému. Ale funguje vážně tak dobře, aby stál za vaši pozornot?

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6

Na úvod

Honda Insight přichází s trochu jinou koncepcí, než konkurenční a o něco větší Toyota Prius. Honda vsadila na lacinější řešení. Takže Insight se není schopen pohnout z místa bez nastartovaného motoru pálícího benzín. Elektromotor tady řeší jen rekuperaci energie při brzdění a její následné zužitkování jako výpomoc při rozjezdech. Má výkon 14 koní ale také 92 Nm točivého momentu. A ten pomáhá zážehové třináctistovce s výkonem 88 koní a 121 Nm. A na stovce je s touhle kombinací Insight za 12,5s. A kdyby to snad někoho doopravdy zajímalo, maximálka je 182 km/h. Ovšem to jen ta laboratorně naměřená. Nikdo se tak v Insightu nebude chtít pohybovat. A ne, není to jen tím, že za volant Insightu se budou usazovat jen ekologicky smýšlející řidiči. To si ale řekneme později. Co je v tenhle moment důležité, je samozřejmě spotřeba. Která se prý podle Hondy usadila na optimistických 4,4l/100 km. Takže jsme konečně všichni spaseni? Za 4,4 litry to ve městě opravdu neumí ani diesely. A navíc Honda slibuje, že Insight je konečně cenově dostupný hybrid. Může to být lepší? Ale popořadě. Svou velikostí jen lehce přesahuje třeba Fabii Combi. Ve skutečnosti ale působí větším dojmem. To díky své karoserii inspirované praktickými MPVčky a designem zaměřeným na jediné. Na co možná nejnižší aerodynamický odpor. Takže se ani není co divit, že trochu připomíná větší Prius.Insight rozhodně nezapře svou příslušnost k rodině zvané Honda. A není to jiné ani uvnitř. Čeká vás tu velmi moderně pojatá přístrojovka podobná té v Civicu. Stejný volant a podobné rádio. K tomu tu najdete digitální ukazatel rychlosti, který se podbarví modře, pokud si počítač bude myslet, že jedete zbytečně agresivně. A zeleně v momentě, kdy jste v daný okamžik splnili všechny předpoklady k co nejnižší spotřebě. Volant je nastavitelný v obou směrech, ale stejně vás možná zarazí jeho limitovaný rozsah směrem nahoru. Sedačky rozhodně nepůsobí jako v MPV, se kterým se máte jen pomalu ploužit ulicemi. Mají určitý náznak boční opory. Což možná oceníte, protože podvozek v kombinaci s řízením není vůbec špatný. Je pevnější, ve městě sice působí poněkud nepoddajně, nicméně nerovnosti a díry v silnicích umí zažehlit překvapivě dobře. Prostoru na předních sedačkách je tak akorát, na těch zadních je to o něco horší díky klesající střeše. Takže zapomeňte na to, že tady budete převážet nějaké dlouhány. Navíc budou mít i problém s nastupováním díky poměrně úzkému otvoru zadních dveří. A při vystupování se rozhodně praští do hlavy. Takže i když vaše babička neměří dva metry a vy ji nechcete vyprošťovat ze zadních míst heverem, vozte ji na sedačce spolujezdce vpředu. Dobré je dávat si pozor na hlavu i při nakládání zavazadel do kufru. Insight je nízký. A víko kufru se neotevírá kdovíjak vysoko. Tohle auto prostě vyrobili Japonci pro Japonce. A ono vám to dojde i v momentě, kdy budete přemýšlet o Insightu jako o celku. A dokazují to i úspěchy na domácím trhu. Honda tam za jeden měsíc prodala 10.000 kusů Insightu. Jen se po nich zaprášilo…

Honda Insight fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Honda Insight fotogalerie

Technika

Řízení Insightu je v nižších rychlostech celkem zábavné a rozhodně zajímavější, než v předchozí generaci Priusu. Posilovač není nijak přemotivovaný a překvapivě i trochu cítíte, co se děje s předními koly. Ale tohle je schopnost, která vás stejně asi moc zajímat nebude. Insight si kupujete, abyste dennodenně byli účastníky ekomaratonu. A víte co? Ono se to Insightu nenápadným způsobem daří. Daří se mu vás totiž vtáhnout do té hry, o kterou se snaží. Bude vás pořád k úsporné jízdě motivovat. Nejen, že vás bude kárat onen různě podbarvený ukazatel rychlosti. Nebo ukazatel toku energie. Ale stejně tak můžete sledovat, jestli zrovna baterie dobíjíte nebo vaší akceleraci pomáhá elektromotor. A to díky mrštně se hýbající ručičce umístěné v místě, kde je v autech z dob dinosaurů normálně ukazatel teploty motoru. Jednoduše vás Honda neustále nabádá, jak jezdit ekologicky. Tedy zdrženlivěji. No ano, chcete-li, seniorským stylem. Nezrychlujte moc prudce, nejezděte nad 100 km/h, brzděte včas a pomalu jen elektromotorem, potřebujete přeci dobíjet baterky. Ale víte co je na tom nejlepší? Že vás to bude alespoň týden bavit. Déle nevíme. Insight jsme museli vrátit. Ale vážně, ono vždy jde jet trochu úsporněji. A přitom ani nebudete tak moc brzdit své okolí. Když je ukazatel chování elektromotoru v zeleném poli, je z vás krátkodobě malá elektrárna. Dobíjíte baterie. Když je v modrém, elektromotor naopak ucucává energii a pomáhá tomu zážehovému ve zrychlování. A bohužel má apetit. Takže baterie nevydrží kdovíjak dlouho. Stačí jeden rozjezd z klidu na stovku a máte po naspořené energii. Nicméně z logiky věci tahle kombinace něco toho paliva musí ušetřit. Prostě musí. Zákon o zachování energie platí i tady. Abyste ale všechno nepokazili vaším nevychovaným řazením, má i to na povel elektronika. Insight dostatl automat, ovšem s označením CVT. A jistě někteří víte, že je to bezestupňová převodovka. Takže když potřebujete zrychlovat, motor se vytočí prakticky na konstantní otáčky a tam zůstane. Dokud se nedoškrábete k požadované rychlosti. Zkuste si tohle na plný plyn třikrát za sebou z nuly na 150 a vrátíte klíčky prodejci, že se zbláznil vám tohle nabízet. Ale vy takhle jezdit nebudete chtít. Přeci si pořizujete úsporné auto. A navíc, když tak nad tím přemýšlím, vlastně i tohle je prvek, jak ve vás potlačit závodnické choutky. Tedy neekologické. Tohle auto se cítí správně při uvolněné, klidnější jízdě.

Na silnici

Síla elektromotoru je tu cítit tou svou neviditelnou silou kdykoliv zrychlujete běžným tempem. Sešlápnete plyn, stačí otáčky usadit na hodnotu u nějakých 2500 a vy si říkáte, že s takovým výkonem v nízkých otáčkách by normálně zrychlovalo výrazně silnější auto. Samozřejmě v doprovodu do obličeje vám výhrůžně svítícím eko-okem. Jste v ten moment ošklivý ke své matičce Zemi. No a když vám dojdou baterky, musíte motor vytočit zhruba o tisíc otáček výše, abyste dál zrychlovali podobným tempem. Určitě si právě v tenhle moment uvědomíte, jak je přítomnost elektromotoru v nízkých rychlostech příjemná. Jenže si budete dokolečka klást kromě jiných, jednu zásadní otázku. Proč tvůrci dali téhle malé Hondě tak nepatrnou baterii? Při běžné jízdě prostě budete neustále narážet na její rychlé vyčerpání. A možná zapřemýšlíte o tom, jak by asi za čas mohly fungovat auta s bateriemi schopnými pokrýt potřeby třeba 300 kw motoru na nějakých 200 km jízdy. Které by se nabíjeli z jednoho bloku Temelínu asi 0,5s. Pružné zrychlení bude se silnými elektromotory něco, co začne být zatraceně návyková závislost. Ale zpátky do roku 2010. Co tedy spotřeba Insightu? Automobilka uvádí 4,5l/100 km mimo město. Tak umí to? Řeknu vám, metodika měření spotřeby by se prostě měla změnit. Protože takové číslo v Insightu v reálném provozu nemáte šanci vidět. Ve skutečnosti budete spotřebovávat minimálně o litr více. Tedy mimo město za 5,5litrů na 100 km. a to skutečně minimálně.

Prostor a výbava

Když se s Insightem vydáte na dálnici, budete při dodržování tachometrové stotřicítky jezdit za nějakých 6,5 až 7 litrů. Tady se jednoduše výhoda elektromotoru ve vaší Hondě nijak neprojeví. Při stotřicítce tu máte nějakých 3500 otáček. Což by asi tolik nevadilo, pokud by motor byl lépe odhlučněn. Na takovéhle dlouhodobé cestování se prostě Insight nehodí. Navíc ve volantu je v dálničních rychlostech tolik citu, co ve volantu playstationu. Vlastně o trochu méně. A až nepříjemně v něm cítíte vazbu k elektrickému posilovači, který se spíná a vypíná v neutrální pozici. Sjeďte ale zase zpátky na běžné silnice a ujistíte se, že tohle je jeho teritorium. Pro něj byl Insight stvořen. Předvádí zde slušné vychování, je rozumně tichý, rozumně rychlý a rozumně úsporný. Odhaduji, že asi tak o litr úspornější, než čtrnáctistovka v běžném Civicu. Toyota Prius to nejlepší ale přeci předváděla ve městě. Takže Insight na tom bude stejně? Bohužel ne. Na úsecích, kde nebudete muset zrychlovat, tedy typicky magistrály pomaleji přibližující dopravu k městům jsou místa, kde se dostanete na hodnoty okolo pěti litrů na 100 km. Tedy zde simulujete poněkud pomalejší jízdu mimo město. Jenomže v momentě, kdy se dostanete do zácpy, se začne naplno projevovat ten neduh Insightu. Neumí fungovat bez nastartovaného motoru. Takže jakýkoliv rozjezd odčerpá i něco málo benzínu z vaší nádrže. Takže v průměru očekávejte spotřebu u 7,5 litrů na 100 km. Ale ve špičkách se nevyhnete klidně 10 l/100 km. Motor se sice po zahřátí při zastavení díky stop/start systému vypíná, ale asi jen na 20s. A to navíc jen v momentě, kdy je plně prohřátý. Což třeba v dnešních teplotách pod nulou znamená asi po půlhodinové jízdě. A to už většinou asi dojedete tam, kam potřebujete. Lze mu vypomáhat vypínáním topení a v létě zřejmě klimatizace. Nicméně to už k rozumnému používání auta má trochu daleko.

Verdikt

Tedy odhadujeme, že Insight je i ve městě schopen ušetřit oproti adekvátnímu benzínovému modelu nějakých 15 až 20 procent paliva. Je to tedy málo nebo dost? Základní cena Insightu je stanovena na 519.000 Kč, v naší nejvyšší výbavě dokonce na 579.000 Korun. Což je o 130 až 200 tisíc více v porovnání s podobně velikou Fabií Combi s turbodieselovou čtrnáctistovkou nebo dokonce devatenáctistovkou pod kapotou. A s ní budete mít minimálně stejnou spotřebu. Insight nejlépe funguje mimo město. Takže jestli jezdíte právě tam, chcete rozumně velké auto na převážení dětí do školy a občasné návštěvy města, není to špatná volba. Jenže hybridy v Evropě to mají trochu těžší, než jinde. Konkurují jim tady diesely. Alespoň tedy co se spotřeby týče. A malý model hybridu založený na spalovacím motoru evidentně nebyl stvořen pro Evropu. Pokud někomu skutečně nejde jen o nejnižší emise. Je dražší, než by mohl být a přitom nepřináší nijak zázračnou úsporu paliva. Můžete namítat, že třívalcový turbodiesel třeba zmíněné Fabie má nekultivovaný chod. A že Insight má automatickou převodovku a je svou koncepcí zajímavý. A tedy úplně jiný, než ostatní na silnicích. No a k tomu všemu vypadá zvenku i uvnitř dost futuristicky. Pokud jsou tohle argumenty, které ve vašem rozhodování hrají roli, pak je Insight určen právě pro vás. Jestli vám ale jde o skutečně co nejnižší náklady a je vám jedno, jak se k nim dopracujete, kupte si srovnatelně veliké auto s turbodieselem. A jestli chcete za každou cenu spalovat benzín a jezdit pak za co nejméně a přitom i ekologičtěji, než s turbodieselem, přihoďte si dalších asi 130 tisíc za nový Prius. Je propracovanější, úspornější a celkově více futuristický.

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)12,5
Motor
Konstrukcehybridní systém
Palivobenzín
Zdvihový objem (cm3)1339
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)benzín - 65/88, elektromotor 10/14
Točivý moment (Nm)121/92
Nejvyšší rychlost (km/h)182
Spotřeba paliva (l/100 km)4,7/4,5/4,6
Objem nádrže (l)40
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4395
Šířka (mm)1695
Výška (mm)1425
Rozvor náprav (mm)2545
Provozní hmotnost (kg)1276
Celková hmotnost (kg)1650
Zavazadlový prostor (l)408
Ceny
Základní cena modelu519.000
25.1.2010 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist