Honda HR-V 1.5 VTEC TURBO: Zvenku malé, uvnitř velké

Modernizovaná Honda HR-V je zase o něco lepší. Zaujme hlavně technickou stránkou.
img_5067-1100x618.jpgCelá galerie 23 Zdroj: Autoweb.cz

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 7

  • Celkové hodnocení 8

Kompaktních crossoverů je v posledních letech téměř nepřeberný výběr. Jedním z nejstarších zástupců vzkvétající kategorie je Honda HR-V, jejíž první generace přišla na trh na konci minulého tisíciletí. Je překvapením, že se v současnosti prodává teprve generace druhá, jejíž poslední modernizace přišla s rokem 2019.

Dlouhá desetiletí, kdy japonská auta nabízela obyčejný funkční design, jsou dávno pryč. Značky ze země vycházejícího slunce v posledních letech vsází na nepřehlédnutelné ostré tvary, jejichž prvky můžeme najít i na karoserii modernizovaného HR-V. Na rozdíl od některých jiných designérských výstřelků se menší crossover od Hondy drží při zemi. Designéři se rozhodli nic nepřehánět a zkombinovali ostrost s jednoduchými tvary. Výsledek je líbivý a jedním z hlavních prvků jsou skryté kliky zadních dveří. Pětidveřová karoserie se z dálky může zdát jako třídveřová.

Honda však prodává HR-V pouze v pětidveřové verzi. Zvnějšku HR-V působí malé, obzvlášť v tmavém šedém odstínu laku, ale uvnitř se nachází úplný opak. Musím uznat své překvapení, protože v interiéru je opravdu hodně místa. Testovaný exemplář vybavený balíčkem výbavy Sport je čalouněný do kombinace vínové kůže a černé látky, čímž vzniká útulný dojem. Líbí se mi minimum viditelných plastů, protože je čalouněná i horní část dveří. V jinak povedené ergonomii interiéru mi naopak vadí krátká loketní opěrka.

Pozice za volantem je vysoká a občas mám dojem, jako kdyby HR-V bylo větší než skutečně je, což evokuje velký vnitřní prostor. Rozmístění ovládacích prvků je šikovné, ale dojem z ovládání vozu kazí zastaralý infotainment. Nevzhledná grafika není největším problémem, kterým je pomalá odezva. 

Ve chvíli, kdy před jízdou zapomenete odsouhlasit tradiční hlášení o tom, že byste si neměli nechat odvádět pozornost, stane se nežádoucí. Infotainment se neaktivuje až do okamžiku, kdy si na něj při jízdě vzpomenete a dvěma potvrzeními se dostanete do nastavení navigace. Až se mi v hlavě probouzí myšlenka: „Odvádíme vaší pozornost, abychom se ujistili, že si nenecháte odvádět pozornost.“

V uživatelském rozhraní infotainmentu má Honda co dohánět, ale konkurenční značky by se od ní naopak měly naučit výborným jízdním vlastnostem. Tohle Japonci vždycky uměli. V automobilové historii se Honda proslavila svými točivými atmosférickými motory, jejichž duch se nachází i v současném HR-V.

Turbodmychadlem přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.5 VTEC TURBO disponuje hnací silou o 182 koních a 240 newtonmetrech. Maximum točivého momentu je k dispozici už od 1 700 otáček za minutu, takže HR-V nemá problém jezdit v „podtočených“ otáčkách. Dokonce k tomu nabádá dekorativní rámeček centrálního rychloměru, který se při otáčkách vhodných pro nízkou spotřebu zabarvuje zeleně.

Výkonná patnáctistovka má hodně elánu do života a v praxi se s ní jezdí velice příjemně. V nízkých otáčkách má hodně síly, kterou doplňuje jadrným zvukem. Ocenit musím i svižnou reakci na plyn, jež dovoluje snadné podřazování s meziplynem.

Přestože si Hondu HR-V můžete pořídit i s převodovkou CVT (plynule proměnitelný převod), z vlastní zkušenosti musím doporučit klasický šestistupňový manuál. Řadicí páka s hliníkovou hlavicí má krásný mechanický chod v kulise, zpřevodování je přiměřeně dlouhé a řazení je přesné. Zaujala mě i zpátečka, která se řadí od sebe a dozadu bez jakékoliv pojistky.

Jízdu v přeplněných městech usnadňuje řízení s dlouhým převodem, které se dokonce snaží přenášet informace o dění pod předními koly. Na rozdíl od evropských konkurentů z koncernu Volkswagen není řízení přehnaně přeposilované, takže díky lehké tuhosti nepůsobí mrtvým dojmem.

Nestrádá ani skvěle navržený podvozek, k jehož nápravám jsou připevněná osmnáctipalcová kola obutá do pneumatik s běžným profilem. Kombinace houpavého naladění podvozku a vhodně zvolených kol zajišťuje, že je HR-V velmi pohodlné. Dokonce jsem se s ním zkusil projet na rozbitých okreskách okolo Prahy a musím říct, že jsem příjemně překvapený, protože nepřenáší znatelné rázy do interiéru. 

Ačkoliv velké náklony karoserie mohou budit nejistotu v zatáčkách, jedná se o pouhý dojem. Když jsem ve svých pocitech vyfiltroval možná rizika, zjistil jsem, že podvozek má stále dobrý kontakt s vozovkou a odvádí práci na výbornou. Bylo by pro mě hořkým zklamáním, kdyby tomu bylo jinak, protože podvozky jsou něčím, co inženýři z Hondy vždy uměli.

Když se zamyslím nad výsledným verdiktem, slabé stránky modernizovaného HR-V jsou něčím, co trápí více japonských automobilek. Zastaralý infotainment nedokáže udržet krok s pokročilejší evropskou konkurencí, ale je něčím, co dokážu přehlédnout. V hezké karoserii HR-V se totiž ukrývá typicky japonská povedená technika, která umí udělat malý řidičský zážitek i z každodenní jízdy z práce. Nakonec musím uznat, že je Honda HR-V skutečně dobré auto.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzin
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1 498 cm3
Kompresní poměrneuvedeno
Vrtání x zdvih (mm)neuvedeno
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Vpředuneuvedeno
Vzaduneuvedeno
Brzdy vpředukotoučové
Brzdy vzadukotoučové
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)134 kW (182 k) při 5 500 ot./min.
Točivý moment (Nm)240 Nm při 1 900-5 000 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)neuvedeno
Nejvyšší rychlost (km/h)215 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)5,9 l/100 km
Objem nádrže (l)50 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4 346 mm
Šířka (mm)2 019 mm
Výška (mm)1 605 mm
Rozvor náprav (mm)2 610 mm
Provozní hmotnost (kg)1 420 kg
Celková hmotnost (kg)neuvedeno
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)neuvedeno
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)neuvedeno
Zavazadlový prostor (l)448-1 473 l
Ceny
Základní cena modelu499 900 Kč
Základní cena test. verze689 900 Kč
Cena testovaného vozuneuvedeno
17.5.2019 12:00| autor: Lukáš Volšický | zdroj: Autoweb.cz

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist