Honda Civic 3D 1,6

Sedmá generace Civicu sice dala vale sportovnímu designu, z třídveřové verze ale dýchá gloriola kultovního Type-R.

Historie

Název Civic použila Honda poprvé již v roce 1972 u kompaktního třídveřového hatchbacku, kdy stál svět těsně před první ropnou krizí, takže malé auto s předním pohonem a na tehdejší poměry úspornou dvanáctistovkou o výkonu 54 koní bylo trefou do černého. Mnozí si vzpomenou, že koncem 70. let působil Civic jako zjevení mezi žigulíky a moskviči v seriálu Nemocnice na kraji města. S výrazně prostornější druhou generací Civicu přišla Honda v roce 1979. Třetí generace, uvedená v roce 1983, nabídla hned čtyři karosářské verze – hatchback, sedan, velkoprostorový Shuttle (ano, už tehdy) a sportovní kupé CRX. U čtvrté generace, vyráběné od roku 1987, zůstala zachována nabídka čtyř verzí, ale na scéně se poprvé objevuje revoluční systém VTEC, který Honda cizeluje dodnes. Pátá generace, jejíž příchod se datuje do porevolučního roku 1991, přinesla zásadní odklon od krabicovitých tvarů k výrazně zaobleným karoseriím. Z mnoha Hondaři milované CRX se bohužel vyklubal relativně nezajímavý kabriolet, určený zejména pro americké zákazníky, a osud CRX byl záhy zpečetěn. Šestá generace Hondy Civic uvedená v roce 1995 je již velmi dobře známa i v českém prostředí, přičemž nejvíce zákazníků si našel dynamicky vyhlížející pětidveřový hatchback vyráběný v Anglii. Sedmá generace z roku 2001, která je předmětem tohoto testu, znamenala další radikální změnu. Dřívější důraz na dynamický design ustoupil usedlým a nepříliš atraktivním tvarům (to platí zejména pro pětidveřový hatchback) a Civic se rázem zařadil mezi mainstreamové modely svého segmentu. Na druhou stranu převyšoval své konkurenty mimořádně prostorným interiérem se zcela rovnou podlahou, což však nejsou přesně ty hodnoty, které od Hondy její zákazníci očekávají. Ne právě nejpřesvědčivější prodejní výsledky udělaly své, takže aktuální osmá („kosmická“) generace, představená v loňském roce, se opět vrací k agresivnímu pojetí a z obrovského zájmu je patrné, že šlo o správný krok.

Civic sedmé generace

Sedmá generace Civicu, vyráběná v letech 2001 až 2005, byla k mání jako třídveřový a pětidveřový hatchback, nabídku pak doplňovaly ještě sedan a dvoudveřové Coupé. Jak jsem zmínil výše, Honda překvapila veřejnost poměrně usedlým designem, pětidveřový hatchback však oplýval díky velmi dlouhému rozvoru a vyšší karoserii přímo bohatýrským vnitřním prostorem. Lehký facelift v roce 2004 přinesl tišší interiér a nová světla. Nabídka benzínových motorů zahrnovala čtrnáctistovku o výkonu 90 koní a šestnáctistovku s výkonem 110 k. Pětidveřová verze se od roku 2004 vyráběla také s dvoulitrem o výkonu 160 koní, pro vrcholný třídveřový Civic Type-R byl vyhrazen dvoulitr s 200 koňmi. Coupé poháněla agilní sedmnáctistovka s výkonem 125 koní. Od roku 2002 byl Civic nabízen i s úsporným turbodieselem 1,7 CTDi, pocházejícím od Isuzu. Honda sice tento motor výrazně přepracovala, ale na špičku v oboru se dotáhla teprve s pozdějším i-CTDi, představeným ve větším Accordu.

V AAA AUTO jsme si vypůjčili černou třídveřovou Hondu Civic z roku 2003 se 109 000 najetými kilometry. To, že třídveřový hatchback působí výrazně atraktivněji než Civic 5D, není samosebou. Obě verze se liší mnohem více, než se může na první pohled zdát. Vlastně jediné, co mají zvenčí společné, je tvar přídě. Jinak nenajdete žádný společný prvek. Civic 3D je postaven na zkráceném rozvoru (2575 mm, jako nová Octavia), má kratší karoserii (4140 mm) s velmi krátkými převisy a je také nižší (1440 mm). Ještě přitažlivěji vypadala ospoilerovaná verze 1,6 Sport, prodávaná od roku 2004, o kultovním Civicu Type-R s agresivním dvoulitrem ani nemluvě.

Interiér

Shodná přístrojová deska jako v 5D sice působí chladně a nadchne jen málokterého estéta, ale vyniká přehledností a kvalitním zpracováním, o čemž svědčí její zachovalost v testovaném autě, kde se při jízdě neozývaly jakékoli pazvuky. Rozumně rozmístěné ovládací prvky jsou ve snadném dosahu, za denního světla ale prakticky nelze rozpoznat, zda svítí diody na třech tlačítkách na středové konzoli (například spínač manuální klimatizace). Praktické je velké množství odkládacích ploch. Sedadlo řidiče neumožňuje přístup pasažérů k zadním sedadlům, opěradlo spolujezdce pak není vybaveno polohovou pamětí, takže se po nástupu nebo výstupu spolucestujících vrací vždy do téměř kolmé polohy. Na zadních sedadlech se projevil zkrácený rozvor proti 5D, takže delší cestování s dospělými osobami není to pravé.

Jízda

Teď má Civic příležitost prokázat své kvality. Vynikající sedadla poskytují skvělou podporu, na precizní řazení s krátkými drahami pomocí řadicí páky, umístěné kousíček od volantu si zvyknete okamžitě, jen posilovač jinak přesného řízení by mohl mít o něco slabší účinek. Civic se příjemně ovládá a navíc má výborný podvozek, který miluje zatáčky. A to se teprve dostáváme k motoru – hlavní přednosti drtivé většiny hond. Testované auto poháněla šestnáctistovka s výkonem 110 koní a točivým momentem 152 Nm, vybavená variabilním časováním ventilů VTEC. Díky kratšímu zpřevodování umí tento Civic sprint na stovku za 9,9 sekundy. Jako u správné Hondy si motor libuje ve vysokých otáčkách, kde nabízí dynamickou jízdu s příjemnou zvukovou kulisou. A to má proti Type-R téměř poloviční výkon… Honda umí motory, u kterých za výbornou dynamiku neplatíte přehnanou spotřebou, takže jsem se bez odříkání vešel do 8 l/100 km. Civic je obecně velmi spolehlivý, v případě testovaného kusu ale vibrovaly brzdy a ložiska zadních kol také volala po brzkém servisním zásahu.

Zkušenosti bazaru

„Honda Civic je určitým krokem zpět proti předchozí generaci kvůli poněkud neatraktivnímu designu, zákazníkům se příliš nelíbí. Právě proto je prodejná pouze za zajímavou cenu. Tento třídveřový civic má specifického zákazníka – obzvláště ženy v mladším až středním věku. Jedná se o vůz s velice dobrými jízdními vlastnostmi, který se skvěle ovládá. Má sportovní podvozek, který se někomu může zdát až příliš tvrdě nastavený. Nezvyklé je sice umístění řadicí páky na středovém panelu, nicméně záleží jen na zvyku. Interiér je velice dobře dílensky zpracován, použity jsou kvalitní materiály. Obecně se jedná o vysoce spolehlivý vůz s nízkými provozními náklady a s bohatou základní výbavou. Pozitivem jsou výkonné benzínové motory. Chronické závady se u vozu prakticky nevyskytují, negativem je pouze o něco dražší servis,“ říká Petr Suchánek, manažer prodeje AAA AUTO.

Testovaný model: Honda Civic 1,6i 3D, rok výroby 2003, najeto 109 500 km, cena 229 000 Kč

Výbava testovaného auta: klimatizace, ABS+EBD, 4 airbagy, centrální zamykání, el. okna, el. zrcátka, litá kola

Orientační ceny konkurenčních modelů:

Alfa Romeo 147: 209 000 Kč

Fiat Stilo: 209 000 Kč

Peugeot 307: 229 000 Kč

Renault Megane: 219 000 Kč

Jan Cacek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)9,9
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec, benzín
Zdvihový objem (cm3)1590
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)110 koní při 5600 ot/min
Točivý moment (Nm)152 Nm při 4300 ot/min
Nejvyšší rychlost (km/h)187
Spotřeba paliva (l/100 km)6,6
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1192
Zavazadlový prostor (l)315
Ceny
Základní cena modelu239 000
25.8.2006 2:42

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist