autoweb.cz > Honda > Honda Civic > Honda Civic 1,5 Turbo: Radost na pět
Honda Civic 1,5 Turbo: Radost na pět
Radosti
- Skvěle naladěný podvozek
- Precizní manuální převodovka
- Praktičnost pro každý den
Starosti
- Materiály v kabině by mohly být lepší
- Místo nad hlavou na zadních sedačkách
Zdá se, že Honda se svým futuristickým přístupem opět udeřila hřebík na hlavičku. Jasně rudý lak s černými doplňky, úzká přední světla, svažující se linie střechy s dvěma pásy na bocích, které přecházejí do zadního kšiltu, k tomu dvě výrazné koncovky výfuku uprostřed zadního nárazníku – i tak může v roce 2017 vypadat civilní a rozumný hatchback. Na akci Kafe a Káry budil nový Civic velkou pozornost, a to měl konkurenci v podobě Mustangů nebo monster trucku na podvozku UAZu. „To je pěkný, takhle naživo,“ slyším od hloučku zvědavců. Jo, pěkný to je, ale hlavně jak jezdí… Ale nepředbíhejme.
Interiér
Ze sportovně střižené sedačky máte všechny ovládací prvky na dosah. Máme zde infozábavní a navigační systém s dotykovými ploškami místo tlačítek, pod ním jednoduché ovládání klimatizace, vše jasné jako facka. Další ovládací prvky najdete na volantu, přes který úkolujete adaptivní tempomat, handsfree, systém proti vyjetí z jízdního pruhu nebo palubní počítač. Toto je provedení Sport Plus, takže zde máme rudé podsvícení ukazatelů paliva a teploty po stranách rovněž do červené laděného digitálního displeje, umístěného před řidičem. Šlapete na hliníkové pedály, které jsou – prosím potlesk – tři! Hlavice manuální převodovky je umístěna na relativně vysokém středovém tunelu, je tedy příjemně po ruce a nemusíte ji lovit někde u podlahy. Posaz za volantem je příjemně nízký, ale nepřijdete si utopení pod palubní deskou a linií oken, do sedačky se také nastupuje velmi pohodlně. A to se dá říci i o zadních sedačkách, kde vyšším jedincům může vadit maximálně svažující se linie střechy a tudíž méně místa nad hlavou. Úchyty ISOFIX jsou na bočních místech vzadu. Tato desátá generace Civicu na nové globální platformě již nemá chytré sklopné zadní sedačky Magic Seats, které vyměnila za nižší polohu sedačky řidiče díky přesunutí nádrže pod zadní lavici, ale praktičnost jí rozhodně nechybí, kufr je dobře přístupný a vejde se sem slušně velký kočárek se sportovní korbou, aniž byste museli sklápět opěráky. Do zavazadlového prostoru sice zasahují zadní podběhy, i tak je ale skvěle využitelný.
Pohon
Už u staršího testu Civicu s tímto motorem a bezestupňovou převodovkou CVT bylo cítit, že čtyřválcovému motoru 1,5 s turbem udělá největší čest manuální šestikvalt. Automat sice fungoval velmi dobře, ale možnost opřít se o skutečné, „fyzické“ kvalty je u takto dobrého auta vítaná a žádaná. Řadící páka má přesně vymezené a krátké dráhy, tak, jak se na Hondu sluší a patří, pedály jsou ideálně poskládané pro meziplyny. Civic nemá problém zrychlovat v jakémkoliv tempu i s nákladem na palubě a rozhodně se vyplatí motor točit. Nezdechne před omezovačem a do vašich uší pustí lahodné vrčení, typické pro Hondu. Není to onen typický honďácký vysokotáčkový ječák, ze kterého se nadšenci zježí chlupy na zádech i v nose, ale podle zvuku jasně poznáte, se kterou japonskou automobilkou máte tu čest. Motor hezky zabírá už v nízkých otáčkách a nástup zátahu příjemně graduje, turboefekt je téměř neznatelný. Zároveň se umí naprosto zklidnit, při normální jízdě ho téměř neslyšíte. A co je zajímavé – při vyvážené kombinaci jízdy po městě, dálnici a v rošťáckém okreskovém tempu se spotřeba neustále pohybovala okolo šesti litrů na sto. Na benzín s výkonem 182 koní jde o velmi zajímavou hodnotu.
Ovladatelnost
Zkuste Civic pouštět do zatáček rychleji a rychleji – nevyjdete z údivu. Stabilita a čitelnost podvozku jsou naprosto úchvatné, stejně tak ochota přenášet nezáludně hmotu při ubrání plynu. S manuálem si skutečně můžete užít dravou jízdu, řízení je přesné a má celkem slušné množství zpětné vazby, byť nejvíce informací čerpáte skrze sedačku. Podvozek se nenechá rozhodit nerovnostmi, neuslyšíte od něj žádné rány nebo bouchání – i na hrubém asfaltu se drží jako klíště a skvěle tlumí rázy. To samé zvládne i po přepnutí tlumičů do sportovního režimu, lehce přituhnou a omezí náklony, ale z auta se nestane „prkno,“ které by vám z páteře udělalo chrastítko. Když strefíte nějakou nerovnost, podvozek ji s měkkým žuchnutím schramstne, aniž by ztrácel přilnavost nebo stabilitu, najednou zjistíte, že se pohybujete velmi nemravným tempem, které vám přijde naprosto přirozené. A přitom nejde o hot hatch, odpružení nového Civicu je prostě o krok napřed vůči motoru a (už tak nemalým) rychlostem, kterých je v podmínkách běžných silnic schopen dosahovat. Dobrá zpráva pro ty, kteří čekají na ostrý Type-R.
Verdikt
Ještě před pár lety jste mohli slyšet, že se z Hondy stala značka pro páprdy. Dnes to tedy rozhodně neplatí, s novým Civicem přesně zasáhla citlivé místo, které potěší nadšeného řidiče a zároveň nabídne užitné vlastnosti i spotřebu pro každý den. Aut s řidičskou zábavnou nadstavbou na trhu ubývá, ale toto auto dokazuje, že to stále jde. Skvělé řízení, přesný manuál, cit v brzdách, delikátně naladěný podvozek – za tyto vlastnosti by se nemusel stydět žádný hot hatch. Jediný otazník visí nad cenou, která je bratru nemalá. Na druhou stranu, Civic je v tomto provedení napěchovaný moderní a užitečnou výbavou, čímž onu částku ospravedlňuje. Tak či onak – skvělé auto.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | čtyřválec |
Palivo | benzín |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem (cm3) | 1498 |
Převodovka | šestistupňová, manuální |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 134/182 v 5500 |
Točivý moment (Nm) | 240 v 1900 - 5000 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 220 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,8 |
Objem nádrže (l) | 46 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4518 |
Šířka (mm) | 1799 |
Výška (mm) | 1428 |
Rozvor náprav (mm) | 2697 |
Provozní hmotnost (kg) | 1378 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 449 900 Kč |
Základní cena test. verze | 619 900 Kč |
Cena testovaného vozu | 669 900 Kč |