Gyro-X: Kuriózní jednostopé vozítko je Smartem z konce 60. let

Mysleli jste, že vozidla udržující sama o sobě balanc, jsou novinkou posledních dvou dekád? Tohle auto vzniklo už před více než 70 lety.
titulka-gyro-x-1100x618.jpg Zdroj: Lane Motor Museum

Na letošní Concorso d’Eleganza Villa d’Este se krom jiného objevilo vozidlo, které vedle mnohých současných i historických klenotů trochu zapadlo. Přitom jde ale o opravdu unikátní záležitost. Jednostopé auto s gyroskopickým vyvažovacím systémem.

Vůz vznikal koncem šedesátých let, kdy se spojil specialista na gyroskopy Thomas Summers spolu s průmyslovým návrhářem Alexem Tremulisem a dali se společně do návrhu vozu, který měl znamenat budoucnost a způsobit revoluci v osobní dopravě. Pouhá dvě kola a poloviční šířka vozu znamenala, že by se aut vešlo na vozovku více.

Zároveň byl vůz podstatně lehčí, aerodynamičtější a ve výsledku ekonomičtější než jeho plnotučné protějšky brázdící asfalt tehdejších Spojených Států. Finální vůz spatřil světlo světa v roce 1967 a pod jeho štíhlou karoserií vrněl motor o výkonu 80 koní původem z Mini Cooperu S. Ten nejen obstarával pohon vozu, ale rovněž roztáčel 22“ gyroskop zajišťující stabilitu i při 40° náklonu.

Maximální rychlost měla dosahovat až 200 km/h, podle očitých svědků byl však vůz značně nestabilní již při rychlostech nad 110 km/h. Gyro-X příliš komplikovaný a celý systém potřeboval ještě pořádnou porci dalšího vývoje. Toho se mu však bohužel nedostalo, jelikož firma stojící za jeho vývojem zkrachovala. Vůz dlouho dobu chátral, několikrát změnil majitele, byl využíván k různým reklamním účelům a dočkal se i přestavby na tříkolku.

Nakonec však Gyro-X skončilo v Lane Motor Museum, kde mu byly dopřány náležité restaurátorské práce a byl uveden do stavu velmi se blížící originálu. Vůz tehdy poháněl jiný motor a zcela chyběl gyroskop. Najít za něj náhradu bylo na celé renovaci vozu to nejtěžší, nakonec byl však použit gyroskop původně určený pro stabilizaci jachet na moři. Ocelový disk 17“ setrvačníku uzavřeného v kouli pod přední kapotou váží 100 kg.

Padnutí vozu na stranu při chcípnutí motoru nehrozí – rotující masa se dokáže samovolně točit až dvě hodiny. Vůz se povedlo uvést zhruba do stavu, v jakém se nacházel v době svého vzniku. Dále se v Lane Motor Museum rozhodli nepokračovat. Třeba že by se stabilita vozu dala výrazně zlepšit, obnášelo by to spoustu zásahů do konstrukce vozu, přičemž přednost dostala spíše historická věrnost vozu.

13.6.2019 12:00| autor: Martin Kusyn | zdroj: Lane Motor Museum, Youtube
Více o tématu: GyroGyro-Xmotorka

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist