Gordon Murray Design T.25 oficiálně

Dlouho očekávané městské supermini od tvůrce McLarenu F1 se prvně představuje veřejnosti. Je tohle revoluce přepravy osob ve velkých městech?

Gordon Murray konečně sundal plachtu ze svého několik let připravovaného městského auta, které má převrátit naruby všechno, co jsme dosud věděli o individuální osobní přepravě na krátké vzdálenosti v městských aglomeracích.

Gordon Murray je znám jako otec supersportu McLaren F1, který dodnes platí za ikonu. Autíčko T.25 je z trochu jiného soudku, ale přesto mají něco společného – uprostřed umístěného řidiče.

T.25 má uspořádání 1+2, jedná se tedy o třímístné auto. Podle průzkumu totiž naprostá většina aut, která se pohybují po silnicích, je obsazena maximálně třemi lidmi, nejčastěji však pouze řidičem. T.25 je tak prý „řešení pro přeplněné městské ulice“.Auto T.25 je široké pouze 1,3 m a dlouhé 2,4 m. Na jedno parkovací místo se tak teoreticky vejdou čtyři auta. Samozřejmě bude logisticky výhodnější v jednom podélném parkovacím místě zaparkovat tři T.25 kolmo k chodníku, což jejich délka pod 2,55 m umožňuje. Potom stále zbude mezi vozy dost místa na otevření dveří. Vnější poloměr otáčení? Jen 6 metrů.

T.25 je vyrobeno z lehkých kompozitů a jeho hmotnost je pouze 575 kg. K pohonu tak bohatě stačí tříválec 0,66 l o výkonu 51 koní v 7000 ot./min. a točivém momentu 57 Nm v 4000 ot./min. spojený s pětistupňovou sekvenční převodovkou. Maximální rychlost je sice 156 km/h, ale auto dostalo omezovač na 145 km/h. Stovku zvládne za relativně akceptovatelných 16,2 sekundy. Důležitá jsou ale také data spotřeby – 3,83 l/100 km v kombinovaném režimu, což odpovídá emisím 86 g/km CO2.

Objem palivové nádrže je 30 litrů, takže akční rádius by měl být velmi slušný. Ačkoli je auto opravdu mrňavé, Gordon Murray udává objem úložných prostor od 160 do 720 litrů podle obsazení.Bezpečnost zajišťují deformační zóny, airbagy a ABS či ESP. Podle tvrzení výrobce je však auto velmi stabilní a elektronika zabrání případnému převrácení. Protože je T.25 velmi lehké, řízení nepotřebuje posilovač.

Brzy se dozvíme další informace a určitě se objeví i nějaké video. Zatím nemáme žádné indicie, kde a kdy se T.25 bude prodávat a za kolik. Každopádně jsme na tohle miniauto opravdu zvědaví.

autoweb.cz

29.6.2010 9:30

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist