„Odchod z opery v roce 2000“ podle Alberta Robida z roku 1882
autoweb.cz > General Motors > GM Firebird III (1959): ovládání drive-by-wire, aktivní aerodynamika a turbínový pohon
GM Firebird III (1959): ovládání drive-by-wire, aktivní aerodynamika a turbínový pohon
Staré koncepty obdivujeme za jejich odvážný, originální a bezpečnostními předpisy nesvázaný design, zamysleli jste ale někdy nad tím, jaká technika se ukrývala pod jejich karoseriemi? Pochopitelně ne všechny studie byly funkční, tady a teď však máme pozoruhodnou výjimku, která předběhla vývoj o celé dekády.
Padesátá léta jsou ve Spojených státech charakterizována fobii z komunismu, závodem ve zbrojení či fascinací novou technikou, která se zákonitě promítla také do automobilů. Inspirací se staly nejen raketové nosiče, ale také nové typy stíhacích letounů, což byl důvod, proč se na autech objevili ploutve.
Koncern General Motors byl tou dobou největší automobilkou na světě s ohromnými lidskými, finančními i materiálovými možnostmi, což dokládá kromě jiného i série prototypů nazvaných Firebird.
Ten třetí byl postaven v roce 1958 a postaven o rok později, a přestože má skoro 60 let, také dnes dokáže zaujmout svou technikou. Bližší detaily vám odhalí dobový videosnímek pod tímto textem, ale za zmínku stojí třeba akusticky ovládané dálkové otevírání dveří, komplexní ovládání joystickem na středovém tunelu, aktivní klapky na zádi používané jako aerodynamická brzda nebo pohon sestávající z turbíny a běžného spalovacího motoru.
Ani systém autonomního řízení není tomuto vozu zcela cizí, ačkoli v tomto případě fungovalo na bázi sledování linií namalovaných na zkušební silnici. Pozoruhodný je také samotný vývoj Firebirdu III. O počítačích si mohli tehdejší konstruktéři nechat jen zdát, rozpracování konceptu po stránce rozložení hmotnosti či ergonomie však zvládli bravurně, však se na to podívejte…