Freelander 2 a další novinky

Nově vzniklý holding PMG Finance, který má pod záštitou značky Land Rover, Jaguar, BMW a Mini, představil tři novinky konce roku.

V rámci zahájení další akce, při které má veřejnost jedinečnou možnost vyzkoušet si naživo nejrůznější modely zmíněných značek, představil holding PMG Finance začátkem minulého víkendu faceliftované BMW X3, Range Rover s novým dieselovým osmiválcem a zejména novinku nejžhavější: Land Rover Freelander 2.

BMW X3
O faceliftu BMW X3 už jsme se zmínili, takže to vezmu zkrátka: na první pohled si všimnete drobných, ale nepřehlédnutelných změn na karoserii. Světlomety, příď i boky auta vypadají dospěleji, luxusněji. Také v interiéru najdete lepší materiály.

Důležitější inovací jsou ale nové motory. Na vrcholu nabídky stojí druhá generace třílitrového turbodieselu, vybaveného sekvenčním přeplňováním dvěma turbodmychadly. X3 3.0sd má 286 koní a 580 Nm, takže snad neexistuje situace, kdy by vám chyběl výkon.

Land Rover Freelander 2 velká fotogalerie

Land Rover Freelander 2 fotogalerie

Pod kapotu X3 můžete objednat i novou generaci benzínových šestiválců o objemech 2,5 a 3,0 l. Motory jsou vyrobené ze slitin hliníku a hořčíku a vybavené systémy Valvetronic a bi-Vanos. Výkony oproti minulé heneraci mírně stouply na 218 resp. 272 koní. Nové je také integrované elektronické řízení podvozku ICM.

Ceny faceliftované X3 začínají na 1 113 700 Kč, v podnikatelské verzi N1 stojí bez daně 935 900 Kč. Vrcholná verze 3.0sd začíná na 1 485 600 Kč.

Range Rover 2007
Také Rolls mezi teréňáky má připravených pár změn. Interiér je ještě o něco luxusnější, potěší vylepšená ventilace/klimatizace, více airbagů, rozšířené možnosti volby materiálů a odvětrávání sedaček.

Tím to ale zdaleka nekončí: radost z jízdy terénem bez zbytečných starostí zajistí systém Terrain Response, známý z Discovery, nebo Range Roveru Sport, přibyl i elektronický středový diferenciál a za příplatek můžete mít i zadní „e“ diferenciál.

Největší novinkou je ovšem bez diskuze nový motor TDV8. Vidlicový osmiválec o objemu 3,6 litru se dvěma turbodmychadly dává výkon 272 koní a patří k nejlepším dieselům současnosti. Konstrukčně vychází z oblíbeného motoru TDV6. Jeho točivý moment dokáže pořádně zahýbat i s tak obrovským autem, jakým Range Rover je – má totiž 640 Nm a to v příznivém rozsahu 2000 – 2500 ot./min.

Výsledkem je zrychlení kolosu na 100 km/h za 9,2 sekundy. Omezovač zasáhne ve 200 km/h, předchozí šestiválec měl maximum na 179 km/h. Pružnost motoru lze přičíst dvěma turbodmychadlům s proměnnou geometrií i celkem nízkému kompresnímu poměru 17,3:1. Za působivou lze označit i udávanou průměrnou spotřebu 11,3 l/100 km. O splnění limitů Euro4 s velkou rezervou snad ani není třeba psát.

Nový motor dostanete v kombinaci s šestistupňovým automatem ZF „inteligent shift“, známou již z benzínových modelů. Podvozek je laděný podobně jako u špičkového benzínového modelu Supercharged a o krocení rychlosti se starají brzdy Brembo. Cena Range Roveru TDV8 začíná na 2 050 000 Kč

Land Rover Freelander 2
U nás jich možná na silnici tolik nevídáte, ale v domovské Anglii patřil původní Freelander k nejoblíbenějším SUV. A to i přes tvrzení odborníků, že objektivně není zrovna nejlepší.

Jenže druhá generace je úplně o něčem jiném. Pryč je zastaralý vzhled, který nahrazuje jasná designová řeč, hlásící se k současným tvarům značky. Víc než co jiného připomíná mladšího brášku Range Roveru Sport a to je jistě pozitivní zjištění. Podle všeho bude mít v rukávu hned několik vysokých karet: dobré jízdní vlastnosti na silnici a díky stálému pohonu všech kol, systému Terrain Response a spoustě další chytré elektroniky i velmi slušnou průchodnost terénem – přesně jak by tomu u Land Roveru mělo být. Za zmínku stojí systém RSC, tedy kontrola valivé stability, která snižuje riziko převrácení vozu při jízdě v terénu.

V přídi najdete dva nové motory. Benzínový řadový šestiválec o objemu 3,2 l má výkon 233 koní, umožňuje zrychlení na stovku za 8,9 s a nejvyšší rychlost 200 km/h. Je uzpůsoben spolupráci s šestistupňovým automatem s možností volby stupňů Command Shift. Zajímavou novinkou je umístění motoru napříč, což umožňují jeho kompaktní rozměry. Díky tomu bylo možné lépe využít vnitřní prostor vozu a zvýšit bezpečnost posádky.

Úplně nový je i turbodieselový čtyřválec o objemu 2,2 litru. Výkon 160 koní doplňuje točivý moment 400 Nm, jehož polovina je k dispozici už od 1000 ot./min. Předností je pochopitelně také spotřeba (kombinovaná 7,5 l/100 km) a pokud jste ekologicky uvědomělí, přiobjednáte si filtr pevných částic. Vybírat můžete mezi šestistupňovým automatem a manuálem.

Pokud máte zkušenost se starým Freelanderem, zjistíte, že v tom novém je vám k ničemu. Vůz je sice delší o „pouhých“ 50 mm, ale vnitřní prostor se zvětšil opravdu podstatně. Zútulňují ho velké prosklené plochy včetně příplatkového dvoudílného střešního okna. Zadní cestující sedí výše, než přední, takže lépe vidí ven a za nimi je jeden z nejprostornějších zavazadelníků třídy – má 755 litrů.

Nový Freelander je u nás k dispozici už od začátku prosince a jeho cena začíná na 899 000 Kč. Ano, je to o dost víc, než stál starý Freelander, jenže ten nový se výrazně posunul do kategorie luxusních SUV. Navíc je samozřejmě možné objednat verzi N1 s odpočtem DPH.

Honza Koubek

6.12.2006 11:22

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist