Frankfurt live: Porsche novinkami Cayenne GTS a 911 GT2 nepřekvapilo

Chce nám firma naznačit, že nemusí okolo nové GT2 vyvolávat žádné napětí, jelikož zákazníci si ho užijí dost za jejím volantem?

Obě velké premiéry automobilky z Zuffenhausenu postrádaly napětí, neboť fotografie a technické údaje 911 GT2 i Cayenne GTS pronikly do světa ještě před autosalonem. U Porsche si z toho nikdo nedělal těžkou hlavu. Důkazem zdravého sebevědomí je třeba strohá videoprezentace, která běží na zdi za vystavenou GT2. Střídají se tam nejdůležitější parametry auta, které mluví samy za sebe.

Následující řádky shrnují všechno důležité, co o obou novinkách Porsche víme:

Porsche 911 GT2 997
Od všech ostatních devětsetjedenáctek se na první pohled liší obrovskými větracími otvory po celé karoserii – a že je co chladit! Pohonná jednotka vychází z modelu 911 Turbo. Jde tedy o vývojovou větev, jejíž kořeny sahají až ke slavné GT1 z roku 1998, a nikoliv o derivát pohonného ústrojí z Carrery a Carrery S.

Plochý šestiválec o objemu 3,6 l je přeplňovaný dvěma turbodmychadly s proměnnou geometrií lopatek. Toto řešení, poprvé představené na 997 Turbo, je mezi benzínovými motory ojedinělé. Výfukové plyny, jež dmychadla roztáčejí, totiž mají vyšší teplotu než u dieselů, kde se rozváděcí kola s variabilní geometrií běžně používají již několik let.

Po premiéře Turba mnozí spekulovali, že jeho motor by byl schopen podávat daleko vyšší výkon než 353 kW/480 koní a 680 Nm s overboostem. Ukázalo se, že měli pravdu. Nová GT2 se pyšní výkonem masivních 390 kW/530 koní v 6500 ot./min. Točivý moment nicméně zůstal stejný – pravděpodobně proto, že šestistupňová manuální převodovka není na větší síly stavěná.

Na rozdíl od Turba je GT2 zadokolka. Uvidíme, jak si její zadní pneumatiky o rozměru 325/30 ZR 19 poradí s přenosem tak ohromného výkonu. Předchozí GT2 996 získala kvůli svému chování na limitu přezdívku widowmaker, což kolega Koubek překládá půvabným výrazem „ovdodovač.“

Pokud ji ale dokážete zkrotit, můžete počítat s mimořádnými jízdními výkony. Udávané zrychlení na 100 km/h je 3,7 s – limitujícím faktorem je bezpochyby trakce, nikoliv výkon motoru. Disciplínu 0-160 km/h GT2 zvládne za 7,4 s a maximálka činí 329 km/h.

Díky absenci těžkého pohonu všech kol váží GT2 pouze 1440 kg, tedy o dva metráky méně než Turbo. Šetřilo se však i jinde. Nové výfukové potrubí je celé z titanu a váží jen 9 kg – zhruba polovinu toho, co ocelové.

Na rozdíl od ostatních modelů včetně GT3 a Turba nebudou majitelé GT2 muset připlácet, pokud zatouží po brzdách PCCB z keramického kompozitu. Dostanou je už v základní výbavě. Kromě lepší odolnosti vůči extrémnímu zacházení je největší výhodou keramických brzd nižší hmotnost – celých 5 kg neodpružené hmotnosti v každém rohu auta je úspora, která se citelně projeví jak v odezvě na volant, tak na kvalitě jízdy.

Další sériovou položkou jsou elektronicky řízené tlumiče PASM, umožňující výběr ze dvou režimů: normálního, vhodného pro každodenní ježdění, a sportovního pro výlety na závodní okruh.

GT2 byla vždy výrazně dražší než zbytek modelové řady 911. Automobilka nehodlá na této tradici nic měnit – cenu nového vozu stanovila na 189 496 eur včetně DPH. Po přepočtu na české koruny to odpovídá částce 5 360 000 Kč. Za tyto peníze pořídíte řadu exotičtějších aut, ale jsme si jisti, že žádné z nich nebude rychlejší.

Porsche Cayenne GTS

Možná se ptáte, jaký smysl tahle novinka má. Pro zákazníky toužící po co největším výkonu přece v nabídce figuruje přeplňované Turbo, a zájemci o sportovní svezení mohou sáhnout po některém jiném modelu Porsche?!

Hmm, tohle není oficiální, ale napadá nás: není náhodou motor Cayenne GTS totožný s tím, který se později objeví v kupé Panamera? To by dávalo smysl.
GTS sedí o 24 mm blíž k zemi než Cayenne S, ze kterého vychází, a má elektronicky řízené tlumiče PASM s ocelovými pružinami. (Tato kombinace byla dosud vyhrazena sportovním modelům Porsche.)

Motor vyvine 298 kW (405 koní), tedy o dvacet koní víc oproti nikterak dušnému Cayenne S. Točivý moment zůstal stejných 500 Nm. Standardně bude monována ručně řazená šestistupňová převodovka a kratší stálý převod (4,1:1 vs. 3,55:1). Cayenne GTS díky tomu zrychlí z místa na 100 km/h za 6,1 s.

Zvenku ho poznáte podle přední části z Cayenne Turbo, blatníků rozšířených o 14 mm a sériově dodávaných kol o průměru 21 palců. První kusy GTS zamíří k zákazníkům v únoru 2008, cena v Německu byla stanovena na 76 725 eur včetně DPH (2 115 000 Kč).

autoweb.cz

12.9.2007 3:41

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist