Francouzi odhalují techniku, kterou chtějí dobýt nejslavnější vytrvalostní závod světa

Peugeot a Total, kteří jsou partneři již 25 let, představili technické vlastnosti hnacího ústrojí svého speciálu Le Mans Hypercar (LMH) pro světový šampionát FIA-WEC.
cpeugeot_sport_powertrain_reveal_04_0-1100x618.jpg Zdroj: Peugeot

Peugeot Sport při vývoji nového motoru V6 Twin Turbo o objemu 2,6 litru s rozevřením válců 90° navázal na své zkušenosti z vytrvalostních závodů (motory V12 a V8 ve voze Peugeot 908) a na zkušenosti týmu PSA Motorsport ve WRC (čtyřválec). Motor o hmotnosti 165 kg, umístěný za pilotem, bude pohánět zadní kola a vyvine maximální normovaný výkon 500 kW (680 k).

„Architektura hnacího ústrojí Peugeot Hybrid4 500KW byla vytvořena podle velmi podrobných specifikací, které se řídily novými předpisy šampionátu. Původně jsme uvažovali o motoru s jedním turbem, ale s tím se nám nepodařilo dosáhnout cíle snížení těžiště motoru. V6 s dvojitým turbem je nejlepším kompromisem mezi technologií, hmotností, architekturou, spolehlivostí a výkonem,“ uvedl François Coudrain, ředitel programu Powertrain WEC divize Peugeot Sport.

Sedmistupňová robotická sekvenční převodovka (plus zpátečka) se bude řídit elektronicky pomocí páček na volantu. Elektronicky bude řízen i brzdový systém „Brake by Wire1“ z dílen Peugeot Sport. Pilot bude ovládat brzdnou sílu motoru generovanou elektromotorem během zpomalovacích fází, jakož i brzdnou sílu působící na kotouče přes brzdové destičky, aby se dosáhlo optimálního rekuperačního elektrického rozložení. Optimální hospodaření s energií, a to jak při zrychlení, tak při rekuperaci energie (limitované předpisy na 200 kW) bude proto klíčové pro výkon a účinnost vozu.

Chladicí kapaliny a maziva pro motor a převodovku, které bude Peugeot Sport ve voze Hypercar používat, jsou prototypy, které společnost Total vyvinula na míru a budou důležitým faktorem konkurenceschopnosti. Jsou speciálně určeny pro intenzivní použití a nabídnou vysokou životnost v širokém spektru teplot. Total také vyvinul specifické produkty, které jsou chemickou odvozeninou maziv používaných v motorsportu. Během závodů bude nedílnou součástí týmu inženýr společnosti Total, který bude odebírat vzorky a provádět analýzy. Bude tak sledovat životnost jednotlivých součástí vozu v průběhu času.

„Elektrický motor bude spojen s velmi lehkým, vysoce účinným reduktorem a nejmodernějším invertorem, který převede energii z baterie do motoru. Bude schopen okamžitě využít veškerou energii, kterou mu baterie poskytne, zejména díky softwaru, který bude ovládat energetické strategie hnacího ústrojí. Zkušenosti, které společnost PSA Motorsport získala v závodech WRC a Formule E, nám pomohou při vývoji softwarů pro řízení počítačových a energetických systémů,“ vysvětlil François Coudrain.

Baterii vyvinul Peugeot Sport společně se značkou Saft, dceřinou společností firmy Total. Baterie s vysokou hustotou a výkonem 900 V je jedním z klíčových prvků výkonnosti. Proto musí být dokonale integrována do vozu a do procesu energetického řízení hnacího ústrojí. Na základě specifikace Peugeot Sport vybrali inženýři společnosti Saft nejlepší typ bateriových článků a vyvinuli akumulátory, které v souladu s potřebami vytrvalostních závodů upřednostňují výkon před energetickou kapacitou.

„Nejdůležitější úkol spočívá v co nejlepším využití energie uložené v baterii. K tomu potřebujeme akumulátory, které umožní velmi rychlé dobití, články s vysokou kapacitou skladování a zároveň sestavu, která dokáže co nejrychleji dodat maximální výkon. Právě optimalizací řízení nabíjení a energie dostupné v reálném čase získáme maximálně konkurenceschopné zařízení,“ vysvětlil Kamen Nechev, technický ředitel Saftu, dceřiné společnosti skupiny Total.

Nová baterie bude umístěna v uhlíkovém pouzdře pod palivovou nádrží za pilotem, uvnitř monopostové konstrukce vozu. Baterie byla vyrobena tak, aby podávala konzistentní výkon během celého závodu, který může trvat i více než 24 hodin, a proto bude mít optimální životnost. Baterie, jejíž homologaci má na starosti Total, se bude montovat v nové specializované laboratoři Peugeot Sport ve Versailles-Satory.

18.12.2020 8:19| autor: Hugo Kottás | zdroj: Peugeot

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist