Vector Avtech WX8: americká legenda se vrací

Pokud je vám něco kolem třiceti, jméno Vector vám určitě něco říká.

A pokud se zajímáte o auta trochu víc, možná vám bude něco říkat i jméno Gerald Weigert. Zní to německy, ale tenhle chlapík ve skutečnosti žije v Americe a je zodpovědný za první ryze americký „hypersport“, který nesl název Vector W8. Byl poháněný turbem přeplňovaným vidlicovým osmiválcem od GM, měl ostře řezané rysy, ve své době působil jako absolutní zjevení a měl místo přístrojů tři obrazovky – dnes možná nic zvláštního, ale v osmdesátých letech minulého století to bylo sci-fi jak se patří. Nutno říct, že tenkrát nešlo o žádné LCD displeje, neboť takové věci zkrátka neexistovaly. Ty obrazovky byly klasické skleněné CRT monitory…

Vectorů se ovšem vyrobilo jen několik kusů – některé jako W8, zbytek jako W12 (ty poháněl dvanáctiválec z Lamborghini Diablo). Weigert se totiž dostal do finančních problémů, které trvaly až do devadesátých let. Od té doby bylo (téměř) ticho po pěšině… až do teď.

Společnost Vector Motors právě rozeslala tiskovou zprávu, že do toho jdou znovu. Ryze americký supersport prožívá znovuzrození a tentokrát se bude jmenovat Vector Avtech WX8. Základ vozu se příliš neliší od původního návrhu: šasi vyvinuté podle závodních specifikací a za použití know-how z leteckého průmyslu a uprostřed uložený vidlicový osmiválec.

Tentokrát jde zřejmě o známou sedmilitrovou jednotku z vozu Chevrolet Corvette Z06, namontovanou uprostřed napříč (!), která se bude nabízet ve dvou výkonových modifikacích: laděná na 600 koní, nebo s kompresorem, který z ní vyždímá úchvatných 750 koní.

Zrychlení na stovku by mělo zabrat méně, než 3,5 sekundy, maximální rychlost by podle zprávy výrobce, v případě použití správných převodů (kterým výrobce říká „Boneville gearing“), mohla překonat 430 km/h! Jenže – teoreticky si na Veyron brousilo zuby už nejedno auto, takže si raději počkáme, až nám Vector WX8 sám předvede, co opravdu dokáže.

Oficiální premiéra se koná dnes na autosalonu v Los Angeles a jeho tvůrci prý očekávají, že kromě maximální rychlosti překoná rekordy produkčních vozů i v dalších oblastech, například ve zrychlení na 100 a 160 km/h, v závodě na čtvrt míle (podle výpočtu by jí měl Vector WX8 zvládnout za 11,3 sekundy s finální rychlostí 222 km/h) a údajně i na skidpadu – tedy v bočním přetížení. Nechceme sýčkovat, ale nezdá se nám, že by tohle auto mohlo překonat boční přetížení 3g, které umí ustát famózní superlehké Caparo T1

Karoserie je vyrobená z karbonového kompozitu, připevněného na hliníkový prostorový rám a je přísně podřízena aerodynamickým požadavkům. Zatím nejsou k dispozici oficiální fotky, ale server Jalopnik.com ukořistil pár snímků prototypu. Hezký, jenom nevíme, proč nám tolik připomíná nějaké brutálně vytuněné Camaro minulé generace…

Uvnitř nečekejte žádný spartánský závoďák, v tiskové zprávě najdete zmínky o klimatizaci, celokoženém interiéru, volantu nastavitelném v obou osách, elektricky ovládaných zrcátkách a speciálnímu na zakázku stavěnému odlehčenému stereosystému je věnován dokonce celý odstavec. Interiér je třímístný, většina z přístrojů a páče je buď přímo vypůjčená ze stíhačky, nebo se tak aspoň tváří. Zobrazení palubních přístrojů obstarají čtyři, tentokrát elektroluminiscenční displeje.

Filozofickým mottem Geralda Weigerta je prý heslo „letecká technologie pro silnici“. Tvrdí, že přeplňovaný motor má potenciál dosáhnout výkonu přes 1200 koní. Všechno to zní moc pěkně, teď ještě, aby to vydrželo pohromadě, nehořelo a tak podobně. A především, aby pan Weigert zase nezkrachoval…

autoweb.cz

15.11.2007 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist