autoweb.cz > Ford > Fordy se učí vidět za roh
Fordy se učí vidět za roh
V okolí Frankfurtu nad Mohanem začíná automobilka testovat systém, který umožňuje komunikovat autům mezi sebou a pomoci tak bezpečnosti. Svým způsobem se dá říci, že auta vidí za roh nebo za horizont, neboť například v nepřehledných místech, kde není vidět, dostane řidič informaci, že se proti němu blíží jiné auto.
Ford nyní provozuje 20 upravených MPV S-Max, která doplňují další vozy jiných značek zapojených do tohoto projektu nazývaného zkráceně simTD. Celkem jezdí asi 120 aut. Během následujících čtyř let se bude vyhodnocovat skutečný přínos systému pro bezpečnost a plynulost provozu v Evropě.
„Tento výzkum je klíčový pro rozvoj nové generace asistenčních technologií automobilů Ford. Přinese prospěch zákazníkům společnosti Ford, ostatním účastníkům silničního provozu i životnímu prostředí,“ řekl Christian Ress, technický expert z evropského střediska společnosti Ford pro výzkum a pokročilé technologie.Odborníci očekávají, že použití těchto technologií přispěje ke zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozu. Pracovníci Evropského výzkumného střediska společnosti Ford v německých Cáchách a výzkumníci z projektu simTD doposud testovali nové technologie v laboratorním prostředí. Nyní se tedy jejich výzkum zaměřil na veřejné komunikace.
A co mezi technologie testované v rámci výzkumného projektu simTD patří?
Elektronické brzdové světlo
V případě prudkého brzdění vyšle automobil patřičný signál k vozidlu, které jede za ním. Systém je funkční i tehdy, pokud druhý jedoucí automobil není s prvním automobilem ve vizuálním kontaktu (například pokud první automobil prudce brzdí za zatáčkou). Společnost Ford vede vývoj a integraci této aplikace.
Systém varování před překážkou
Umožňuje, aby automobil informoval ostatní účastníky silničního provozu o existenci potenciálně nebezpečné překážky na vozovce, o její poloze a typu.
Systém rozpoznávání dopravních značek
Je ve stálém kontaktu s centry řízení dopravy a získává aktualizovaná data o rychlostních limitech, dočasných omezeních a objížďkách. Stejně tak řidiči poskytuje informace o dopravních omezeních, jako jsou například upravené rychlostní limity nebo změny přednosti v jízdě v aktuální či blížící se lokalitě.Informační systém o vývoji dopravní situace
Poskytuje přesné prognózy stavu dopravy, založené na komplexních informacích. Součástí prognóz je i tvorba pravděpodobných scénářů vývoje dopravní situace a jejich neustálá aktualizace.
Přístup na internet
Umožňuje řidiči například rezervaci parkovacího místa a zaplacení za něj během jízdy.
Náklady na realizaci projektu simTD činí asi 53 milionů eur. Částkou 30 milionů eur na jeho podporu a propagaci přispěly německé Spolkové ministerstvo hospodářství a technologie a Spolkové ministerstvo vzdělání a výzkumu.
Projekt je dále podporován investicemi do infrastruktury od Spolkového ministerstva dopravy, výstavby a bydlení a z rozpočtu spolkové země Hesensko. V konsorciu jsou zastoupeni reprezentanti všech velkých zájmových skupin včetně firem Audi, BMW, Daimler, Ford, Opel, Volkswagen, Bosch, Continental, Deutsche Telekom, operátorů regionální infrastruktury a německých výzkumných institucí (Technická univerzita Mnichov, Technická univerzita Berlín, Univerzita Würzburg, Fraunhoferův institut).
Další informace o projektu simTD lze najít na stránkách www.simTD.de.
zdroj: tisková zpráva Ford