Ford Sportka

Na sportovní verzi Ka se čekalo dlouhých sedm let a k nám se dostává ještě o rok později. Její stáří ale neubírá nic z radosti za volantem, se kterou se vyrovnává opravdovým sporťákům.

Na tvary základního Ka se díváme už osm roků a dá se směle říct, že z pohledu průměrné životnosti už o dva roky přesluhuje. Od počátku bylo Ka známé svým citlivým řízením, příjemnou obsluhou a sympatickým pocitem z jízdy, ale ani se současnou vylepšenou sedmdesátikoňovou třináctistovkou nelze dělat zázraky. Svou vrozenou lehkostí a kompaktními rozměry se mohlo klidně stát pokračovatelem malých a rychlých hatchbacků po vzoru Peugeotu 205 GTi a spol, ale až doposud mu k tomu chyběl motor.

V porovnání se západními trhy se k nám dostává s téměř ročním zpožděním a v nabídce Fordu se doplňuje s kabrioletem StreetKa, který u nás už nějakou dobu jezdí. Od základního Ka se odlišuje roztaženějšími boky, šestnáctipalcovými ráfky, hlubším předním průduchem, výraznými mlhovkami a středově umístěným světlem zpátečky na spodní hraně zadního nárazníku. Uvnitř je největším rozdílem řadicí páka s malou hladkou hliníkovou koulí, která patří k převodovce převzaté s Pumy. Na futuristicky tvarovaném interiéru z tvrdých černých plastů se jinak nic nezměnilo. Díky nezaměnitelnému profilu a tvaru vykouslých blatníků je lehké splést si při prvním pohledu Sportka se základní verzí, ale když je postavíte vedle sebe, svalnatější tvary, větší kola, snížený podvozek, zadní spoiler a odhodlanější čelní maska ten dojem rychle napraví.

Osmiventilový litinový motor Duratec sice nevyniká úplnou hladkostí při vytáčení, ale na druhou stranu mu vůbec nevadí nízké otáčky a s nízkou hmotností 934 kg si dokáže na každý rychlostní stupeň poradit se svižným zrychlením. Za všech okolností startuje na první škrábnutí, příjemně se sbírá od patnácti set otáček a bez problémů pokračuje až těsně nad šest tisíc, ve kterých začíná červené pole. Za jízdy slyšíte více motor a převodovku než zadní tlumivku a při vytáčení i ubrání plynu má motor hlubší zábavný tón. Z objemu 1,6 l dokáže vyždímat 95 koní a 135 Nm točivého momentu, což naprosto odpovídá jednoduchosti a nenáročnosti jeho konstrukce.

Nejen díky zvýšenému výkonu se Sportka může řadit mezi nejzábavnější malá auta na silnici. Svůj velký podíl na tom má jak přepracovaný podvozek, tak magická převodovka s krátkými převody. Kdyby se na světě rozdávaly ceny převodovkám stejně jako motorům, tahle by musela dostat jednu z nich. Má krátké dráhy řazení, každý stupeň přesně cítíte v ruce a přitom nikde nezadrhne, dorazy jsou pevné a když rychle zařadíte, v ruce cítíte jen jemné koncové cinknutí. V kombinaci s výborně umístěnými pedály jdou meziplyny velmi hladce, i když na vyšší otáčky motoru musíte čekat o zlomek sekundy déle než byste chtěli, a zrychlení z nuly na sto za 9,7 s se vám zdá vždy rychlejší než ve skutečnosti, protože si všeho tak užíváte. Dálniční cestování není vzhledem k příjemnému nastavení podvozku samo o sobě problém, ale s krátkou pětkou a narůstajícím hlukem od motoru je dlouhodobé tempo omezené na rychlost kolem povoleného limitu, čemuž odpovídá i udávaná maximálka 174 km/h.

Sportka je určena hlavně pro okresky, na kterých dá plně vyniknout všem zásahům provedeným na podvozku. K nim patří rozšíření rozchodu kol o 22 mm, snížení světlé výšky o 14 mm, pevnější uložení předních závěsů, o třetinu pevnější stabilizátor a zadní zkrutná náprava, pevnější pružiny a šestnáctipalcové ráfky s pneumatikami 195/45. Vylepšené je i řízení, které má omezený účinek posilovače v neutrální poloze a s pevnějším sloupkem volantu, teflonovou výstelkou pro vodicí tyč a hřebenem napevno spojeným s karosérií je tak přesné a citlivé, jak si jen můžete přát.

Za jízdy se všechny komponenty slévají dohromady v jeden působivý celek, který vám může občas pokazit jen menší výkon motoru. Do zatáček zapadá Sportka s opravdovou vervou a stopětadevadesátky stačí přesně na to, abyste se mohli spolehnout na silnou přilnavost a v případě přehnané nájezdové rychlosti zároveň povolit plyn a nechat zadní kola opsat širší oblouk. Není to přetáčivost, která by naháněla hrůzu, spíše jen schopnost rychle nasadit správnou stopu, pokud jste do zatáčky moc dlouzí a zbývá vám prostor něco s tím dělat.

Brzdy jsou účinné i přesto, že vzadu najdete překvapivě bubny, a pokud zrovna s plným odhodláním nesjíždíte strmý kopec plný serpentin, nemají problém s vadnutím. Podvozek je sice tvrdší než u klasického Ka, ale to neznamená, že by byl méně pohodlný, a všechny rázy a nerovnosti rozbitých silnic s přehledem tlumí na přijatelnou úroveň. Pouze na dírách uprostřed zatáčky se do volantu přenáší rázy, ale ani to vás ze zvolené stopy příliš nevychýlí.

Poměr 102 koní na tunu není v pravém slova smyslu sportovní, ale Sportka vám to umí vynahradit jinými přednostmi. Výborně se řídí, krásně řadí a v zatáčkách bezpečně sedí, aniž by se tím obírala o zábavnost zážitku.

Marek Nastoupil

19.4.2004 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist