Ford Sportka

Na sportovní verzi Ka se čekalo dlouhých sedm let a k nám se dostává ještě o rok později. Její stáří ale neubírá nic z radosti za volantem, se kterou se vyrovnává opravdovým sporťákům.

Na tvary základního Ka se díváme už osm roků a dá se směle říct, že z pohledu průměrné životnosti už o dva roky přesluhuje. Od počátku bylo Ka známé svým citlivým řízením, příjemnou obsluhou a sympatickým pocitem z jízdy, ale ani se současnou vylepšenou sedmdesátikoňovou třináctistovkou nelze dělat zázraky. Svou vrozenou lehkostí a kompaktními rozměry se mohlo klidně stát pokračovatelem malých a rychlých hatchbacků po vzoru Peugeotu 205 GTi a spol, ale až doposud mu k tomu chyběl motor.

V porovnání se západními trhy se k nám dostává s téměř ročním zpožděním a v nabídce Fordu se doplňuje s kabrioletem StreetKa, který u nás už nějakou dobu jezdí. Od základního Ka se odlišuje roztaženějšími boky, šestnáctipalcovými ráfky, hlubším předním průduchem, výraznými mlhovkami a středově umístěným světlem zpátečky na spodní hraně zadního nárazníku. Uvnitř je největším rozdílem řadicí páka s malou hladkou hliníkovou koulí, která patří k převodovce převzaté s Pumy. Na futuristicky tvarovaném interiéru z tvrdých černých plastů se jinak nic nezměnilo. Díky nezaměnitelnému profilu a tvaru vykouslých blatníků je lehké splést si při prvním pohledu Sportka se základní verzí, ale když je postavíte vedle sebe, svalnatější tvary, větší kola, snížený podvozek, zadní spoiler a odhodlanější čelní maska ten dojem rychle napraví.

Osmiventilový litinový motor Duratec sice nevyniká úplnou hladkostí při vytáčení, ale na druhou stranu mu vůbec nevadí nízké otáčky a s nízkou hmotností 934 kg si dokáže na každý rychlostní stupeň poradit se svižným zrychlením. Za všech okolností startuje na první škrábnutí, příjemně se sbírá od patnácti set otáček a bez problémů pokračuje až těsně nad šest tisíc, ve kterých začíná červené pole. Za jízdy slyšíte více motor a převodovku než zadní tlumivku a při vytáčení i ubrání plynu má motor hlubší zábavný tón. Z objemu 1,6 l dokáže vyždímat 95 koní a 135 Nm točivého momentu, což naprosto odpovídá jednoduchosti a nenáročnosti jeho konstrukce.

Nejen díky zvýšenému výkonu se Sportka může řadit mezi nejzábavnější malá auta na silnici. Svůj velký podíl na tom má jak přepracovaný podvozek, tak magická převodovka s krátkými převody. Kdyby se na světě rozdávaly ceny převodovkám stejně jako motorům, tahle by musela dostat jednu z nich. Má krátké dráhy řazení, každý stupeň přesně cítíte v ruce a přitom nikde nezadrhne, dorazy jsou pevné a když rychle zařadíte, v ruce cítíte jen jemné koncové cinknutí. V kombinaci s výborně umístěnými pedály jdou meziplyny velmi hladce, i když na vyšší otáčky motoru musíte čekat o zlomek sekundy déle než byste chtěli, a zrychlení z nuly na sto za 9,7 s se vám zdá vždy rychlejší než ve skutečnosti, protože si všeho tak užíváte. Dálniční cestování není vzhledem k příjemnému nastavení podvozku samo o sobě problém, ale s krátkou pětkou a narůstajícím hlukem od motoru je dlouhodobé tempo omezené na rychlost kolem povoleného limitu, čemuž odpovídá i udávaná maximálka 174 km/h.

Sportka je určena hlavně pro okresky, na kterých dá plně vyniknout všem zásahům provedeným na podvozku. K nim patří rozšíření rozchodu kol o 22 mm, snížení světlé výšky o 14 mm, pevnější uložení předních závěsů, o třetinu pevnější stabilizátor a zadní zkrutná náprava, pevnější pružiny a šestnáctipalcové ráfky s pneumatikami 195/45. Vylepšené je i řízení, které má omezený účinek posilovače v neutrální poloze a s pevnějším sloupkem volantu, teflonovou výstelkou pro vodicí tyč a hřebenem napevno spojeným s karosérií je tak přesné a citlivé, jak si jen můžete přát.

Za jízdy se všechny komponenty slévají dohromady v jeden působivý celek, který vám může občas pokazit jen menší výkon motoru. Do zatáček zapadá Sportka s opravdovou vervou a stopětadevadesátky stačí přesně na to, abyste se mohli spolehnout na silnou přilnavost a v případě přehnané nájezdové rychlosti zároveň povolit plyn a nechat zadní kola opsat širší oblouk. Není to přetáčivost, která by naháněla hrůzu, spíše jen schopnost rychle nasadit správnou stopu, pokud jste do zatáčky moc dlouzí a zbývá vám prostor něco s tím dělat.

Brzdy jsou účinné i přesto, že vzadu najdete překvapivě bubny, a pokud zrovna s plným odhodláním nesjíždíte strmý kopec plný serpentin, nemají problém s vadnutím. Podvozek je sice tvrdší než u klasického Ka, ale to neznamená, že by byl méně pohodlný, a všechny rázy a nerovnosti rozbitých silnic s přehledem tlumí na přijatelnou úroveň. Pouze na dírách uprostřed zatáčky se do volantu přenáší rázy, ale ani to vás ze zvolené stopy příliš nevychýlí.

Poměr 102 koní na tunu není v pravém slova smyslu sportovní, ale Sportka vám to umí vynahradit jinými přednostmi. Výborně se řídí, krásně řadí a v zatáčkách bezpečně sedí, aniž by se tím obírala o zábavnost zážitku.

Marek Nastoupil

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyFord Sportka
0-100 km/h (s)9,7
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec, 1597 cm3, SOHC
Zdvihový objem (cm3)1597
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)95 koní při 5500 ot/min
Točivý moment (Nm)135 Nm při 4250 ot/min
Nejvyšší rychlost (km/h)174
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)934
Zavazadlový prostor (l)0.1
Ceny
Základní cena modeluod 365 000 Kč
19.4.2004 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist