Ford si nechal patentovat 11stupňovou převodovku. Není to už trochu moc?
1 fotografieFord
Modrý ovál si nechal patentovat automatickou převodovku o jedenácti stupních. Je to ještě vůbec k něčemu?
Nové Lamborghini Huracán SVJ je posledním ryze spalovacím supersportem značky. Nástupce bude hybrid
Staráte se o mytí podvozku vašeho vozu? Tohle jsou důvody, proč to nezanedbat
BMW odhaluje další evoluci projektu Goldfisch. Vlajková limuzína měla mít motor V16
Vyzkoušeli jsme rodinný kombík, který strčí Octavii do kapsy jejími vlastními zbraněmi
Ameriky za pár šupů: Co si můžete koupit za maximálních 250 tisíc?
Parkování podélné, kolmé, šikmé, ve druhé řadě, v jednosměrce. Jak je to vlastně správně?
1 fotografieFord
Modrý ovál si nechal patentovat automatickou převodovku o jedenácti stupních. Je to ještě vůbec k něčemu?
Komerční prezentace
Komerční prezentace
Komerční prezentace
Komerční prezentace
Podle mě to není nelogické. Každý motor má ideální spektrum otáček, kdy podává nejlepší výkony a žere nejmíň. Dokud ho budu držet v těchto otáčkách díky třeba dvaceti stupňům převodovky, má to jenom pozitiva.
Stejně tak se díky tomu dá zjednodušit motor, protože se bude konstruovat právě s ohledem na to, aby se pohyboval hlavně v těchto ideálních otáčkách (třeba v rozmezí 1.800-2.200 rpm) a odpadnou tak náklady spojené se všemi těmi součástkami, které zajišťuje vyrovnaný výkon napříč vysokým spektrem otáček. Motor bude teoreticky jednodušší, levnější a se snadnější údržbou. A celý život pojede třeba na max. 2.500 otáček 🙂
Otázka je, kde je ta hranice, kdy už se to nevyplatí, ale důvod pro navyšování počtu stupňů chápu takhle.
Spalovací motor buď podává ideální výkony, nebo žere nejmíň. Obojí najednou nejde, navíc při stejných otáčkách. Pro velký výkon se musí točit (samozřejmě výkon jde nedehnat i krouťákem ale to zamená těžkou konstrukci), pro úsporný provoz se zas moc točit nesmí.
Takže motor bude vždy využívat širší spektrum otáček a jedenáct kvaltů je proto k ničemu, nevýhody budou zákonitě převažovat
S tím souhlasím. Ale každý motor má spektrum otáček, kde je poměr spotřeba/výkon nejlepší. A díky více stupňům převodovky je možné udržet tyto otáčky v mnohem větším rozsahu rychlostí.
A jak jsem napsal výše, motor, který bude mít jedenáctistupňovou převodovku může být vyvíjen úplně jinak, než motor, který je spřažen se šestistupňovou. Motor s jedenáctistupňovou převodovkou se bude stavět tak, aby měl vyšší výkony v optimálních otáčkách a nebude se tolik hledět na výkony ve neoptimálních otáčkách (odhadem vše nad 3.500 rpm).
Takže ano, souhlasím s Vámi v tom, že pokud k jedenáctistupňové převodovce připojíme motor, který byl vyvíjen pro šestistupňovou, moc to nepomůže. Ale připojte k jedenáctistupňové převodovce motor, který pro ni bude vyvíjen a bude pro ni naladěn a na tuty to bude znát minimálně na spotřebě.
Dnes je mozna tech 11 moc, ale pri velmi efektivnim provozu hybrida se silnejsim motorem bude potreba vice stupnu – a to az 15. To je ale budoucnost, stejne jako tento patent, ale zbytecnost to neni.
Co se tyce dnesniho zpusobu pohonu, tak neni preci problem ty stupne skakat ob dva stupne, kdyz bude potreba a motor to zvladne. Dnes ma uz kazdy druhy rodinny auto volbu jizdniho rezimu, na coz jsou tyto „prekvaltovane“ prevodovky vyborna zalezitost. Jedna lajna bude sport, druha vic eko.. napriklad.
Jakub: máš pravdu, ale ten vysoký počet kvaltů přináší nevýhody jinde – složitost a váha převodovky, její vnitřní ztráty a odpory, cena atd.
Pochybuju že se 11 kvaltů skutečně v praxi vyplatí
CVT
Podle mého je tolik převodů k ničemu, ve svém autě mám pět rychlostí a jezdím maximálně na čtyřku, pětku jsem použil jen párkrát úplně omylem, když jsem nevěděl co mám zrovna zařazeno.
U variatoru je strasne prace se sladenim k motoru a jsou neforemne, co se tyce multifunkce.
Ve Swiftu, nebo nejakem mestkem auticku to je super zalezitost. U vsech aut, kde se hmotnost auta nejak zavratne nezvysuje ma sve uplatneni. Ovsem pokud mas treba dodavku, kombik nebo jakekoliv auto, ktere ma velke zmeny ve sve hmotnosti, tak jsi s variatorem v pecku a potrebujes kvaltovat a davkovat.
To mate nejakou maloobjemovou atmosferu?
Souhlasím, ale bavíme se tu o vývoji. Pokud vymýšlet převodovky jak do náklaďáku, nebo evoluvat již dobrou myšlenku…. A zrovna u CVTeček je vidět že Japonci jdou s vývojem kupředu, Toyota, Subaru, už jí cpou do aut, který ji nemohli mít z Vámi uvedených důvodů.
A el. motory převodovku moc ani nepotřebují…
Mám Renault Laguna 1998ccm, rok 1997. Já na nějaké velké rychlosti nejsem? já když jedu, tak se kochám podobně jako Hrušínský ve Vesničce střediskové.