Ford S-Max 2.0 TDCi 150k Titanium PowerShift (2015)

Ford S-Max platí dlouhodobě nejenom za oblíbená auta typu MPV, ale také ta, která jsou na tom dobře s ohledem na jízdní vlastnosti. Platí to stále, s novou generací snad ještě víc.

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 8.4

Radosti

Jízdní vlastnosti, prostornost, praktičnost

Starosti

Při racionální volbě dané specifikace v zásadě žádné, stále nemá posuvné dveře


Kolem nového Fordu S-Max jsem chodil pěknou chvíli a díval se na něj ze všech stran a řešil to „kouzlo,“ totiž že aut, které jsem měl vždy za velmi velké, vypadalo najednou dost kompaktně. Uvidíme v kabině, jestli se budeme tísnit, každopádně tak, jak jen je obtížné hovořit u MPV o atraktivním vzhledu, protože vysoká krabice se na ladné kupé se smyslnými křivkami změní jen těžko, vypadá S-Max dobře. Což není historicky žádná novinka.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Interiér

V kabině je dost místa, takže to, že vypadá zvenku menši, se uvnitř nijak neprojevuje. Za volantem se cítíte typicky „fordovsky,“ vše je povědomé, vnímáte, že materiály, zpracování, kvalita i jakýsi subjektivní pocit odpovídají značce dané třídy a cenové kategorii, což myslím tak, že se necítíte nijak nepatřičně, prostě jako v MPV, které ví, co chce. Naše auto bylo sedmimístné, třetí řada sedadel se ukrývala v rovině zavazadlového prostoru a děti bych se nebál vozit na sedačkách každý den, byť já bych se tam raději nesoukal, na druhé řadě sedaček je to v pořádku a za volantem také, i když na můj vkus je to vyšší posez, než osobně preferuji.

Pohon

Pod kapotou pracuje dvoulitrový turbodiesel s výkonem 150 koní a točivým momentem 350 Nm, jehož síla jde na přední kola přes šestistupňovou automatickou převodovku. Ta řadí rychle, plynule a chcete-li automat namísto dobrého manuálu (S-Max platil vždy za MPV, které bylo radost řídit a platí to stále), tak budete spokojeni. Byť auto o část svého entusiasmu s automatickým řazením přijde, výhoda v pohodlní, ve kterém není třeba kvedlat s řadící pákou, je na druhé straně zřejmá.

Ford S-Max 2.2 TDCi

První jízda | vydáno 18. 3. 2012

Spotřeba

Ano, s manuálem by to bylo méně, ale když my chceme (hypoteticky vzato, vzhledem ke specifikaci testovaného auta) automat. Tabulky mluví o pěti až šesti litrech, my jsme se se spotřebou pohybovali kolem sedmi a půl litru. Což je vcelku slušné, vzhledem k rozměrům a hmotnosti auta a také k tomu, že velké auto jezdilo většinu času s více jak jedním cestujícím a slušnou porcí zavazadel. 

Ovladatelnost

Ovladatelnost je příkladná. Tedy příkladná na vůz kategorie MPV, stále platí, že S-Max nabízí nadšení a agilitu Focusu, byť v pojetí velké karoserie. To znamená, že pevným a tuhým volantem můžete snadno a rychle udílet povely ke změně směru a S-Max je obratem začne plnit, jen je třeba počítat s tím, že pokud zlomíte auto do zatáčky a míjíte apex, respektive například objíždíte betonový obrubník, tak ve chvíli, kdy máte bod zlomu po svém bohu, není čas dotáhnout manévr a „doohnout“ auto do zatáčky. Je delší, než by se mohlo zdát a je třeba s tím počítat, takže navzdory schopnosti razantně zatočit je potřeba více si nadjíždět, právě s ohledem na délku auta.

Nevím, jestli je to tak nebo ne – zkušenost s předchozími S-Maxy už je poměrně stará, ale řekl bych, že podvozek je lehce měkčí, pohodlnější, než byl dřív a to je dobře, auto je komfortnější a méně hrubé na silničních nerovnostech, přesto si zachovalo svou pevnost a tuhost, v zatáčkách se nenaklání a je veselé, když si to v ostré zatáčce uvědomíte. Třeba i poté, co přijmete Ford za svůj po jízdě ve francouzské konkurenci.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Ovladatelnost v širším pohledu – spíše „práce s autem,“ dalo by se říct. Páté dveře jsou elektricky ovládané, takže s nimi nemusíte mlátit jako hluchý do vrat, co umí konkurence lépe a je škoda, že se tomu Ford stále brání, to jsou zadní posuvné dveře. Pokud chci velké MPV a potřebuji nakládat dozadu třeba dětské autosedačky nebo děti samotné, konvenční dveře jsou vzhledem k těm posuvným méně praktické.

Verdikt

Ford S-Max byl a stále je velmi dobrým autem, v konfiguraci naftového motoru a automatické převodovky dává smysl pro ty řidiče, kteří neradí řadí a tráví většinu času tam, kde nepotřebují pohon všech kol. Právě ten totiž Ford nově do S-Maxu nabízí a to je také důvod, proč tento konkrétní kus nemá ode mne za X-Faktor plný počet hvězdiček. Při pohledu do ceníku vidím Ford S-Max s dvoulitrem TDCi 180 koní, automatickou převodovkou a pohonem všech kol jako absolutní vrchol, jako to nejlepší, co můžete v rámci velkých MPV dostat (a s čím můžete vyzývat na souboj VW Sharan a Seat Alhambra).

Nicméně pokud nehodláte utratit za auto víc než milion (byť naše auto se přes něj díky příplatkové výbavě přehouplo) a víte co chcete a proč, tak vás S-Max takový, jaký jsme měli na test my, uspokojí. 

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcečtyřválec
Palivonafta
Zdvihový objem (cm3)1997
Převodovkašestistupňová automatická
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)110/150 v 3500
Točivý moment (Nm)350 v 2000 - 2500 ot./min
0-100 km/h (s)10,8
Nejvyšší rychlost (km/h)196
Spotřeba paliva (l/100 km)6,1 / 4,9 / 5,4
Objem nádrže (l)70
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4796
Šířka (mm)2137
Výška (mm)1655
Rozvor náprav (mm)2850
Provozní hmotnost (kg)1832
Zavazadlový prostor (l)956
Ceny
Základní cena modelu682 790 Kč
Základní cena test. verze907 990 Kč
Cena testovaného vozu1 066 140 Kč
1.12.2015 8:40| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist