autoweb.cz > Ford > Ford S-Max > Ford S-Max 2.0 TDCi 150k Titanium PowerShift (2015)
Ford S-Max 2.0 TDCi 150k Titanium PowerShift (2015)
Dynamika 7
Chování na silnici 8
Provozní náklady 9
Praktičnost 9
X-Factor 9
Celkové hodnocení 8.4
Radosti
Jízdní vlastnosti, prostornost, praktičnost
Starosti
Při racionální volbě dané specifikace v zásadě žádné, stále nemá posuvné dveře
Kolem nového Fordu S-Max jsem chodil pěknou chvíli a díval se na něj ze všech stran a řešil to „kouzlo,“ totiž že aut, které jsem měl vždy za velmi velké, vypadalo najednou dost kompaktně. Uvidíme v kabině, jestli se budeme tísnit, každopádně tak, jak jen je obtížné hovořit u MPV o atraktivním vzhledu, protože vysoká krabice se na ladné kupé se smyslnými křivkami změní jen těžko, vypadá S-Max dobře. Což není historicky žádná novinka.
Interiér
V kabině je dost místa, takže to, že vypadá zvenku menši, se uvnitř nijak neprojevuje. Za volantem se cítíte typicky „fordovsky,“ vše je povědomé, vnímáte, že materiály, zpracování, kvalita i jakýsi subjektivní pocit odpovídají značce dané třídy a cenové kategorii, což myslím tak, že se necítíte nijak nepatřičně, prostě jako v MPV, které ví, co chce. Naše auto bylo sedmimístné, třetí řada sedadel se ukrývala v rovině zavazadlového prostoru a děti bych se nebál vozit na sedačkách každý den, byť já bych se tam raději nesoukal, na druhé řadě sedaček je to v pořádku a za volantem také, i když na můj vkus je to vyšší posez, než osobně preferuji.
Pohon
Pod kapotou pracuje dvoulitrový turbodiesel s výkonem 150 koní a točivým momentem 350 Nm, jehož síla jde na přední kola přes šestistupňovou automatickou převodovku. Ta řadí rychle, plynule a chcete-li automat namísto dobrého manuálu (S-Max platil vždy za MPV, které bylo radost řídit a platí to stále), tak budete spokojeni. Byť auto o část svého entusiasmu s automatickým řazením přijde, výhoda v pohodlní, ve kterém není třeba kvedlat s řadící pákou, je na druhé straně zřejmá.
Spotřeba
Ano, s manuálem by to bylo méně, ale když my chceme (hypoteticky vzato, vzhledem ke specifikaci testovaného auta) automat. Tabulky mluví o pěti až šesti litrech, my jsme se se spotřebou pohybovali kolem sedmi a půl litru. Což je vcelku slušné, vzhledem k rozměrům a hmotnosti auta a také k tomu, že velké auto jezdilo většinu času s více jak jedním cestujícím a slušnou porcí zavazadel.
Ovladatelnost
Ovladatelnost je příkladná. Tedy příkladná na vůz kategorie MPV, stále platí, že S-Max nabízí nadšení a agilitu Focusu, byť v pojetí velké karoserie. To znamená, že pevným a tuhým volantem můžete snadno a rychle udílet povely ke změně směru a S-Max je obratem začne plnit, jen je třeba počítat s tím, že pokud zlomíte auto do zatáčky a míjíte apex, respektive například objíždíte betonový obrubník, tak ve chvíli, kdy máte bod zlomu po svém bohu, není čas dotáhnout manévr a „doohnout“ auto do zatáčky. Je delší, než by se mohlo zdát a je třeba s tím počítat, takže navzdory schopnosti razantně zatočit je potřeba více si nadjíždět, právě s ohledem na délku auta.
Nevím, jestli je to tak nebo ne – zkušenost s předchozími S-Maxy už je poměrně stará, ale řekl bych, že podvozek je lehce měkčí, pohodlnější, než byl dřív a to je dobře, auto je komfortnější a méně hrubé na silničních nerovnostech, přesto si zachovalo svou pevnost a tuhost, v zatáčkách se nenaklání a je veselé, když si to v ostré zatáčce uvědomíte. Třeba i poté, co přijmete Ford za svůj po jízdě ve francouzské konkurenci.
Ovladatelnost v širším pohledu – spíše „práce s autem,“ dalo by se říct. Páté dveře jsou elektricky ovládané, takže s nimi nemusíte mlátit jako hluchý do vrat, co umí konkurence lépe a je škoda, že se tomu Ford stále brání, to jsou zadní posuvné dveře. Pokud chci velké MPV a potřebuji nakládat dozadu třeba dětské autosedačky nebo děti samotné, konvenční dveře jsou vzhledem k těm posuvným méně praktické.
Verdikt
Ford S-Max byl a stále je velmi dobrým autem, v konfiguraci naftového motoru a automatické převodovky dává smysl pro ty řidiče, kteří neradí řadí a tráví většinu času tam, kde nepotřebují pohon všech kol. Právě ten totiž Ford nově do S-Maxu nabízí a to je také důvod, proč tento konkrétní kus nemá ode mne za X-Faktor plný počet hvězdiček. Při pohledu do ceníku vidím Ford S-Max s dvoulitrem TDCi 180 koní, automatickou převodovkou a pohonem všech kol jako absolutní vrchol, jako to nejlepší, co můžete v rámci velkých MPV dostat (a s čím můžete vyzývat na souboj VW Sharan a Seat Alhambra).
Nicméně pokud nehodláte utratit za auto víc než milion (byť naše auto se přes něj díky příplatkové výbavě přehouplo) a víte co chcete a proč, tak vás S-Max takový, jaký jsme měli na test my, uspokojí.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | čtyřválec |
Palivo | nafta |
Zdvihový objem (cm3) | 1997 |
Převodovka | šestistupňová automatická |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 110/150 v 3500 |
Točivý moment (Nm) | 350 v 2000 - 2500 ot./min |
0-100 km/h (s) | 10,8 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 196 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,1 / 4,9 / 5,4 |
Objem nádrže (l) | 70 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4796 |
Šířka (mm) | 2137 |
Výška (mm) | 1655 |
Rozvor náprav (mm) | 2850 |
Provozní hmotnost (kg) | 1832 |
Zavazadlový prostor (l) | 956 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 682 790 Kč |
Základní cena test. verze | 907 990 Kč |
Cena testovaného vozu | 1 066 140 Kč |