Ford RS: historie legendy

Tiskové zprávy zveřejňujeme jen zřídka, protože většinou stojí za starou bačkoru, ale tahle o historii modelů RS se Fordu povedla.

V roce 1968 lidstvo teprve čekalo na první přistání člověka na měsíci a Concorde na svůj první vzlet. Ford of Europe, nově založená pobočka jedné z největších světových automobilek, tehdy uvedla na trh svůj první model – Ford Escort.

Na tomto pozadí se v Německu tiše zrodila značka Ford RS. Modely 15M RS (P6), 17M RS a 20M RS (P7), vyráběné od března 1968, byly prvními vozy Ford se jménem RS, ačkoliv ještě nenosily toto označení.

Prvním sportovním modelem evropského Fordu s označením RS se stal až Escort RS 1600 z roku 1970. Jeho název byl inspirován úspěchy značky v „Rallye Sportu“. Od té doby tvoří označení RS nedílnou součást sportovní historie Fordu.

Do dnešního dne se legendární dvojice písmen objevila na celkem 22 modelech, které svými úspěchy na trhu i v motoristickém sportu opakovaně prokázaly, že jsou jich hodny.

Symbol „RS“ nebyl nikdy použit lehkovážně – každý takový model se vyznačoval vskutku mimořádnou kombinací výkonu, jízdních vlastností, bezpečnosti, cestovních kvalit… ale také realistickou cenou.

Vozy Ford RS na sebe v průběhu času braly nejrůznější podoby. Některé měly motor vpředu, jiné před zadní nápravou; pohon předních, zadních i všech čtyř kol; čtyřválcové i šestiválcové motory, tu s atmosférickým plněním, jindy přeplňované turbodmychadlem.

Řada z nich byla testována v aerodynamickém tunelu. Právě zde vznikly charakteristické kryty zadních oken pro Sierru a Escort RS Cosworth. Všechny tyto modely však bez výjimky využívaly nejmodernější techniku své doby a vždy nabízely mimořádné jízdní zážitky.

Zakladatelem rodu RS byl Ford Escort RS 1600 z roku 1970, první silniční vůz Ford se šestnáctiventilovým rozvodem DOHC a také první Ford prodávaný v síti specializovaných obchodních míst Rallye Sport.

Stejně jako mnoho dalších modelů RS po něm dokázal i Escort RS 1600 (a jeho blízký příbuzný RS 2000 s jednovačkovým motorem) skloubit tržní úspěchy s vítězstvím v řadě soutěžních podniků. Roku 1972 vyhrál obávanou Safari rallye v Africe, třikrát po sobě vybojoval první místo v britské RAC rallye a v sezóně 1974 stanul v čele klasifikace evropského šampionátu cestovních vozů ETCC.

Modely Ford Capri RS 2600 a RS 1300 byly vrcholné verze nejprodávanějšího evropského kupé Ford v sedmdesátých letech dvacátého století. V letech 1971 a 1972 tyto vozy úspěšně bojovaly v mistrovství evropy cestovních vozů.

Na konci sedmdesátých let zaznamenal mimořádně příznivou odezvu u zákazníků Ford 
RS 2000,  zatímco Escort RS 1800 vyhrál více automobilových soutěží než kterýkoli jiné vůz britské produkce. V sezóně 1979 získal titul mistra světa v hodnocení značek i jezdců, když se světovým šampionem stal Bjorn Waldegard, a v roce 1981 za jeho volantem vybojoval mistrovskou trofej legendární Ari Vatanen.

V osmdesátých letech se na scéně objevil Escort RS 1600i se vstřikováním paliva a pětistupňovou převodovkou, na modelu RS Turbo z roku 1974 pak Ford poprvé vyzkoušel přeplňování turbodmychadlem a samosvorný diferenciál s viskózní spojkou. Oba modely slavily řadu úspěchů v závodech cestovních vozů – zejména RS Turbo, jehož motor 
o objemu 1,6 l dokázal vyvinout až 200 kW.

Model RS 200 byl impozantní dvousedadlový supersportovní vůz s motorem uprostřed, vyvinutý pro účast v soutěžích skupiny B. Měl nekompromisní závodní šasi z oceli a uhlíkových vláken, přeplňovaný motor Cosworth BDT a pohon všech čtyř kol. Ford RS200 byl zatím nejexkluzivnější a nejdražší model RS. V letech 1984 až 1986 přišlo na svět pouhých 200 exemplářů této legendy.

Během osmdesátých let se sportovní modely Sierra RS Cosworth staly tak populárními, že začaly zajímat i zloděje. Není divu, motory Cosworth YB dokázaly těmto rodinným sedanům udělit rychlost téměř 250 km/h.

Verze RS 500 (vyrobilo se jen 500 kusů) ovládla motoristický sport do té míry, že to pořadatele mnoha šampionátů donutilo změnit pravidla. Tento vůz totiž vyhrál každý závod, do kterého byl nasazen.

Ještě před změnou pravidel zvítězily pětisetkoňové Sierry RS 500 v mistrovství světa cestovních vozů 1987, mistrovství Evropy cestovních vozů 1988 a nesčetných národních šampionátech.

Poslední Sierra RS Cosworth vyrazila k zákazníkům v roce 1990. Měla sofistikovaný systém pohonu všech čtyř kol a nový podvozek, jehož zkrácenou verzi dostal i třídveřový hatchback Escort RS Cosworth. Tento kultovní model disponoval výkonem 169 kW a nepřehlédnutelnou aerodynamickou výbavou, která mu zajišťovala potřebný přítlak.

V polovině 90. let vrátil Escort RS Cosworth značku Ford do hry ve světovém rallye šampionátu, když zvítězil v náročné rallye Monte Carlo 1994. Později se stal inspirací pro Escort WRC, který se v mistrovství světa angažoval v letech 1997 a 1998.

Devadesátá léta byla také svědkem příchodu dvou verzí Fiesty RS: model RS Turbo byl poháněn přeplňovaným motorem CVH, zatímco pod kapotou varianty RS 1800 pracoval čtyřválec Zetec 1,8 l se šestnácti ventily a dvojicí vačkových hřídelí.

Jejich současníkem byl nezapomenutelný Escort RS 2000 – první Ford s novým šestnáctiventilovým dvoulitrem, jehož „kariéra“ později pokračovala v modelech Scorpio a Galaxy. Původně byl vůz opatřen pohonem přední nápravy, ale později přibyl v nabídce Fordu ještě Escort RS 2000 4×4 s pohonem všech čtyř kol.

Ve druhé polovině 90. let prodělal evropský Ford technickou a designovou revoluci, která dala vzniknout zcela novému modelu Ford Focus (1998). Prakticky souběžně s představením standardního Focusu začaly práce na vývoji nekompromisní sportovní varianty RS, uvedené na trh v roce 2002.

Opěvovaný podvozek Focusu zde dostal protiváhu v podobě speciálně vyladěného čtyřválce Duratec 2,0 l o výkonu 158 kW (215 koní) a sofistikovaného samosvorného diferenciálu.

Limitovaná série o počtu pouhých 4501 vozů byla rychle vyprodána. Potvrdilo se tak, že sportovní vozy Ford mají po celé Evropě stále dost příznivců, jejichž zájem je nyní připraven uspokojit zcela nový Ford Focus RS s výkonem 305 koní.

Úplný seznam modelů Ford RS:

Escort RS1600 1970
Capri RS2600 1970 

Escort RS2000 1973 

Capri RS3100 1973
Escort RS1800 1975 

Escort RS Mexico 1976 

Escort RS2000 Mk II 1976 

Escort RS1600i 1981
Escort RS Turbo 1984
RS200 1984 

Sierra RS Cosworth 1986
Escort RS Turbo (Mk IV) 1986 

Sierra RS500 Cosworth 1987 

Sierra RS Cosworth (saloon) 1988
Sierra RS Cosworth 4×4 1990 

Fiesta RS Turbo 1990 

Escort RS20001991 

Escort RS Cosworth 1992 

Fiesta RS1800 1992
Escort RS2000 4×4 1993
Focus RS 2002 

Focus RS 2009

Zdroj: Tisková zpráva FORD MOTOR COMPANY, s.r.o.

17.3.2009 9:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist