Ford pohřbí Falcon, bitva s Holdenem o Austrálii končí

Australské zastoupení Fordu oficiálně oznámilo začátek konce svých výrobních aktivit. Na nejmenším kontinentu zůstanou v prodeji už jen importované stroje.

Vlastně by nám to mohlo být čistě teoreticky jedno. Však řekněte sami, kolik z vás kdy mělo možnost vidět živě anebo se svézt v některém z originálních mastodontů Falcon, hrabajících těmi správnými (tedy zadními) koly, případně odvozených pickupech UTE? Předpokládáme, že vás mnoho není. A přeci…

Kdo jednou viděl závody Australian Touring Car Championship anebo drsnou řežbu v seriálu V8 Supercars, kde si to přímo rozdávaly pouze Falcony s Holdeny Commodore a má v krvi alespoň pár promile benzínu, tohle mu nemůže být jedno.

Důvody definitivního ukončení produkce Fordu v Austrálii, který zde vyráběl své vozy od roku 1925, jsou – jak jinak – ekonomické. Bob Graziano, prezident a generální ředitel tamní pobočky modrého oválu to dnes na tiskové konferenci řekl poměrně jasně: „Naše náklady (na vývoj a výrobu – pozn. red.) jsou dvakrát vyšší než v Evropě a čtyřikrát vyšší ve srovnání s Asií. Naše obchodování při této konkurenci zkrátka neobstálo a vede nás k závěru, že v dlouhodobém horizontu není výroba Fordu v Austrálii rentabilní,“ vysvětlil Graziano.Tisková zpráva vydaná k tomuto rozhodnutí je ještě konkrétnější. „V Austrálii se ročně prodá 1,1 milionu nových aut a zákazníci mají přístup k pětašedesáti značkám a možnost výběru z 365 modelů. Působíme na jednom z nejpřeplněnějších a nejvíce konkurenčních trhů na světě a naše výroba již není životaschopná,“ otevřeně přiznal Ford.

Radikální rozhodnutí je důsledkem dlouhodobě upadajícího zájmu vedoucího k loňské ztrátě 141 milionů dolarů a celkovému propadu o 600 milionů dolarů za posledních pět let. Fordu přitom nepomohly ani vládní půjčky ve výši až 1,1 miliardy dolarů. Z celkového počtu 3500 zaměstnanců přijde o práci 1200 lidí a produkce Falconu potrvá do roku 2016, pak už se ale Ford bude spoléhat už jen na importované modely.

Ironií osudu je, že s naprosto stejnými problémy se potýká také největší rival Holden, spadající pod další americký koncern General Motors. Ačkoli je značka považována za domácí, loni dokázala prodat pouze 115 tisíc aut a šéf firmy Mike Deveroux již naznačil, že půjdou obdobnou cestou, což znamená, že v roce 2016 skončí také Commodore. R.I.P., oběma.

Autoweb.cz

23.5.2013 11:10

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist