Ford Performance Day na závodním okruhu v Mostě

Stovky a stovky koní pod kapotami vozů s modrým oválem ve znaku, ale také s příznačnou siluetou divokého oře na čelní masce. V jeden čas na jednom místě.

Pošmourné zářiové počasí člověku zrovna úsměv na rtech nevyčaruje. Obloha je bílá, mrak se roztahuje přes celé nebe a je tak trochu zima. Jenže i v těchto podmínkách se někdy najdou důvody, které dokáží na Vaši tváři vykouzlit přihlouplý úsměv. Třeba to, že se nacházíte v té zajímavé části Mostu – na místním Autodromu – a koukáte se na skvostná auta, jejichž volant budete již brzy třímat ve svých rukou. Přesně tenhle úsměv blaženého idiota na mé tváři vykouzlila akce Ford Performance Day pořádaná místním zastoupením automobilky.

Rychlé Fordy. A když mluvím o rychlých Fordech, zastoupeno bylo vše, co si pod tímto slovním spojením představíte – od kolibřičí Fiesty ST, přes tři různé verze Focusu až po nový Mustang s plnotučným pětilitrovým osmiválcem. Jelikož mě při zápisu všichni kolegové předběhli a vyzobali na zahřátí slabší vozy, byl jsem hned na svou první jízdu posazen do žlutého Mustangu Fastback s manuálním řazením. Rovnou se přiznám, že jsem měl z jízdy respekt – neznal jsem pořádně okruh ani auto, takže jsem se nepouštěl do žádných větších ztřeštěností. Jízda v Mustangu je každopádně úchvatná. Příval výkonu putujícího na zadní kola při sešlápnutí plynu je opojný a auto se za hrubého hřmění motoru vrhá dravě vpřed. Teprve až na brzdách Vám dá pocítit svou nemalou váhu. Průjezd zatáčkou pak probíhá dle Vašich choutek – přiznejme si to, Mustang přímo svádí k průjezdům zatáček bokem a nechá se vyprovokovat velice snadno. Hned po Fastbacku jsem měl možnost vyzkoušet si i Convertible, tentokrát však s automatickou převodovkou. S tou jsem se však při jízdě tolik nesžil – minimálně na okruhu s ní Mustang působil trochu těžkopádněji.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

V následujících jízdách jsem usedl za volant Focusu ST a následně i RS. Obě varianty působí při okruhové jízdy nejdospěleji a nejsoustředěněji. Podvozek RSka je oproti Mustangu výrazně tužší a jeho limity jsou díky inteligentnímu pohonu 4×4 o podstatný kus dál, nehledě na dvoumetrákový rozdíl ve váze. Focus je však možná seriózní až moc. Umí jet opravdu rychle, ale co se zábavnosti týče trochu v tomhle směru ztrácí jak na svého většího, tak na svého menšího sourozence. Střelba od ani tlačítko na drift v tomhle směru nic nemění. Ford na okruh přivezl rovněž Focus ve verzi RS Edition, která krom pár vizuálních odlišností a sedaček Recaro přináší samosvorný diferenciál přední nápravy. Jak se přítomnost předního samosvoru projeví na jízdních vlastnostech vozu jsem bohužel neměl možnost otestovat, auto bohužel při jedné z předcházejících jízd skončilo ležmo na boku a muselo být z trati odtaženo.

Závěr patřil tomu nejslabšímu vozu – malé Fiestě ST. Do rukou se mi dostala ještě s kouřícími brzdami po předchozím kolegovi a šlo cítit, že už jsou trochu povadlé. Nebylo tedy na místě auto úplně trápit, o zábavu však ani při mírnějším tempu nouze nebyla. Relativně skromný výkon, alespoň ve srovnání s ostatními vozy, kompenzuje auto dostatkem charakteru. Fiesta je jednoduše hravá. Jakkoli výkon 182 koní oturbené jednašestky nezní závratně, dodává malému hatchbacku dostatek dynamiky na velmi svižnou jízdu, a díky dovádivě naladěnému podvozku se Fiesta vrhá do zatáček s nadšením štěněte nahánějícího hozený míček, zatímco záď tak nějak vlaje za autem. Přední kola se však pevně drží asfaltu a zasazují se o to, že auto působí pohodově a nevytrestá Vás kvůli každému sebemenšímu pochybení.

Třešničkou na dortu pak byla přítomnost vozů od Mustang Evolution, která se zaměřuje na právě na úpravy Mustangů. Na mostecký autodrom přivezla hned tři upravené kousky – tím prvním kabrio s upravenými brzdami a kompresorem, dolujícím z osmiválce 737 koní. Druhé auto bylo stavbou speciálu GT4. Závodní týmy splňující podmínky Fordu mají možnost zakoupit samostatnou karoserii vozu (tzv. body-in-white) a pustit se do stavby vlastního závodního speciálu, což je přesně případ tohoto vozu. Ford samotný sice nabízí GT4 speciál k prodeji, avšak zájem převyšuje nabídku, což je právě důvod, proč se Mustang Evolution pustilo do stavby speciálu po vlastní ose. Posledním vystaveným byl pak vůz, který Mustang Evolution nastartovat – GT500 Super Snake, pyšnící se podpisem samotného Carrolla Shelbyho.

Majitel společnosti, pan Starosta, jej v roce 2008 koupil a postupně začal upravovat. V současnosti je tento stroj naladěn až na hranici jednoho tisíce koní. Super Cobra bohužel po okruhu nejezdila, ale ostatní dva vozy byly k dispozici na taxi jízdy. Mě se podařilo ulovit první zmiňovaný vůz, tedy kabriolet s výkonem 737 koní, za jehož volantem seděl závodník Martin Prokop. Produkční verze Mustangu rozhodně není pomalým vozem, více než tři stovky koní navrch posouvají do úplně jiných sfér, zvláště pak v rukou zkušeného závodníka, který dokáže z vozu ždímat maximum.

27.9.2017 1:20| autor: Martin Kusyn

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist