Ford Mustang GT-R

Krátce po uvedení nové generace proslulého Fordu Mustangu představil Ford horkou verzi této znovuzrozené americké klasiky s výkonem 440 koní, která je určena pro závody na okruzích.

Z výrobních linek Fordu v Detroitu sjelo doposud skoro osm milionů Mustangů. K příležitosti 40. narozenin, které bude Mustang slavit tento měsíc, vznikla jeho závodní verze GT-R, která je označována jako koncept, ale v rodné Americe se o ní jedním dechem mluví jako o faktické podobě vrcholného modelu, určeného hlavně pro soutěže na okruzích. Pětilitrový motor má výkon 440 koní a je spojený se šestistupňovou manuální převodovkou od Ford Racing. Se sériovým modelem sdílí GT-R 85% dílů a karosérie se na slavnější období historie odvolává výraznou oranžovou barvou, kterou měl závodní Mustang v sedmdesátých letech.

Výroba GT-R byla svěřena známé firmě Saleen a od sériového Mustangu se bude lišit hlavně přídavnými spoilery, karbonovou kapotou a vytaženými lemy blatníků, které pojmou speciální závodní závěsy kol a až dvacetipalcový rozměr sliků. Ze zadního pohledu jsou patrné výraznější světla, výfuky vyvedené do stran, obří křídlo a také pomocný chladič oleje diferenciálu, který má význam hlavně ve vytrvalostních závodech typu Le Mans, kam má GT-R namířeno. Uvnitř najdete minimalistickou přístrojovku závodního typu s řadou digitálních displejů a jednotlivých spínačů. Pouze ukazatele tlaku oleje a teploty vody mají klasickou podobu.

Konstruktéři zapracovali na rychlejších reakcích a GT-R dali do vínku ideální rozložení hmotnosti 50:50 a silnější tlumiče se stavitelnou výškou, a rozpěrnou tyč uloženou napříč motorovým prostorem. GT-R je sice postaven na bázi sériové silniční verze, ale vznikal jejím kompletním odstrojením a celkovým zpevněním karosérie, včetně instalace bezpečnostního rámu. V aerodynamice pomáhá velkému zadnímu křídlu a přednímu spoileru i zadní difuzor a karbonové krycí pláty na podvozku, které snižují spodní turbulenci.

Motor je také založený na sériovém osmiválci s objemem 4,6l, ale má zvětšené vrtání, které jeho objem zvyšuje na rovných pět litrů, a k výkonu 440 koní si navíc pomáhá ostřejšími vačkami, kovanými písty, leštěnými kanály, tvrdšími pružinami ventilů, většími vstřiky a kompresním poměrem zvýšeným na 11.0:1. Sání má navíc proměnnou geometrii a na výfukové straně pomáhají lepšímu dýchání laděné svody.

Přesto, že má tento týden při své premiéře na probíhajícím newyorském autosalonu nálepku konceptu, o jeho budoucím využití prý nemůže být pochyb. Ford si dal velkou práci s jeho testováním na všech možných okruzích po celých Spojených státech a chce ho prodávat soukromým týmům jako dostupné a přitom spolehlivé soutěžní auto.

A jestli vám přijde líto, že přišla všechna ta práce v případě klasického silničního řádění nazmar, nemusíte věšet hlavu. Ve speciálním katalogu divize Ford Racing si můžete objednat jednotlivé díly z GT-R, které novému Mustangu padnou jak ušité, včetně toho báječného pětilitru, který nese cenovku 14 995 dolarů. Jestli o něm budou vědět v servisu, kam jezdíte se svou Fiestou na výměnu oleje, ale není tak jisté…

 

 

 

 

 

redakce autoweb.cz

12.4.2004 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.
TOPlist