Ford Mustang GT-R

Krátce po uvedení nové generace proslulého Fordu Mustangu představil Ford horkou verzi této znovuzrozené americké klasiky s výkonem 440 koní, která je určena pro závody na okruzích.

Z výrobních linek Fordu v Detroitu sjelo doposud skoro osm milionů Mustangů. K příležitosti 40. narozenin, které bude Mustang slavit tento měsíc, vznikla jeho závodní verze GT-R, která je označována jako koncept, ale v rodné Americe se o ní jedním dechem mluví jako o faktické podobě vrcholného modelu, určeného hlavně pro soutěže na okruzích. Pětilitrový motor má výkon 440 koní a je spojený se šestistupňovou manuální převodovkou od Ford Racing. Se sériovým modelem sdílí GT-R 85% dílů a karosérie se na slavnější období historie odvolává výraznou oranžovou barvou, kterou měl závodní Mustang v sedmdesátých letech.

Výroba GT-R byla svěřena známé firmě Saleen a od sériového Mustangu se bude lišit hlavně přídavnými spoilery, karbonovou kapotou a vytaženými lemy blatníků, které pojmou speciální závodní závěsy kol a až dvacetipalcový rozměr sliků. Ze zadního pohledu jsou patrné výraznější světla, výfuky vyvedené do stran, obří křídlo a také pomocný chladič oleje diferenciálu, který má význam hlavně ve vytrvalostních závodech typu Le Mans, kam má GT-R namířeno. Uvnitř najdete minimalistickou přístrojovku závodního typu s řadou digitálních displejů a jednotlivých spínačů. Pouze ukazatele tlaku oleje a teploty vody mají klasickou podobu.

Konstruktéři zapracovali na rychlejších reakcích a GT-R dali do vínku ideální rozložení hmotnosti 50:50 a silnější tlumiče se stavitelnou výškou, a rozpěrnou tyč uloženou napříč motorovým prostorem. GT-R je sice postaven na bázi sériové silniční verze, ale vznikal jejím kompletním odstrojením a celkovým zpevněním karosérie, včetně instalace bezpečnostního rámu. V aerodynamice pomáhá velkému zadnímu křídlu a přednímu spoileru i zadní difuzor a karbonové krycí pláty na podvozku, které snižují spodní turbulenci.

Motor je také založený na sériovém osmiválci s objemem 4,6l, ale má zvětšené vrtání, které jeho objem zvyšuje na rovných pět litrů, a k výkonu 440 koní si navíc pomáhá ostřejšími vačkami, kovanými písty, leštěnými kanály, tvrdšími pružinami ventilů, většími vstřiky a kompresním poměrem zvýšeným na 11.0:1. Sání má navíc proměnnou geometrii a na výfukové straně pomáhají lepšímu dýchání laděné svody.

Přesto, že má tento týden při své premiéře na probíhajícím newyorském autosalonu nálepku konceptu, o jeho budoucím využití prý nemůže být pochyb. Ford si dal velkou práci s jeho testováním na všech možných okruzích po celých Spojených státech a chce ho prodávat soukromým týmům jako dostupné a přitom spolehlivé soutěžní auto.

A jestli vám přijde líto, že přišla všechna ta práce v případě klasického silničního řádění nazmar, nemusíte věšet hlavu. Ve speciálním katalogu divize Ford Racing si můžete objednat jednotlivé díly z GT-R, které novému Mustangu padnou jak ušité, včetně toho báječného pětilitru, který nese cenovku 14 995 dolarů. Jestli o něm budou vědět v servisu, kam jezdíte se svou Fiestou na výměnu oleje, ale není tak jisté…

 

 

 

 

 

redakce autoweb.cz

12.4.2004 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist