Ford Mondeo (výroba 2000 – 2007)

Druhou generaci Fordu Mondeo si mnoho řidičů oblíbilo. Jedná se totiž o prostorný vůz s dobrými jízdními vlastnostmi. Jen pozor na rizika některých dieselů.

RADOSTI
Prostornost, velmi dobré jízdní vlastnosti, příznivé ceny ojetin, příznivé ceny náhradních dílů, jízdní komfort.

STAROSTI
Do roku 2003 jen pětistupňová převodovka, nepovedená automatická převodovka, na volnoběh hlučnější turbodiesely, slabá antikorozní ochrana.

Na Mondeo druhé generace dnes stačí mít v peněžence okolo čtyřiceti tisíc korun. Za nevelkou sumu si tak můžete pořídit opravdu pohodlný a prostorný automobil. Řeč je samozřejmě o nejstarších kusech, přesto se jedná o zajímavou nabídku.

Ford Mondeo fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Ford Mondeo fotogalerie

Na tento cenově dostupný automobil navíc seženete náhradní díly za příznivé částky, takže ani z hlediska údržby nepředstavuje riziko. Pokud tedy nezvolíte některý ze starších turbodieselů, o tom ale až později.

Teď se podívejme na vůz z jiné stránky. Stále pohledný automobil zaujme nabídkou místa pro posádku i zavazadla. Nejen vpředu, ale i na zadních sedadlech najdete prostoru opravdu dost. Kladem jsou i pohodlná sedadla a příjemné odpružení. Po stránce komfortu si zkrátka není na co naříkat.Zavazadelník sedanu a lifbacku nabízí objem 500 litrů. Kdyby se náhodou našel někdo, komu by se to zdálo málo, může sáhnout po kombi s nákladovým prostorem 540 litrů v základním uspořádání. Tedy v pětimístné konfiguraci měřeno po krycí roletku zavazadelníku.


Pochvalu si zaslouží i pohledná palubní deska z kvalitních materiálů. Řidiči jistě ocení přesné řazení a dobrou zpětnou vazbu řízení. Výhrady lze mít jen k automatickým převodovkám, které neřadí zrovna nejrychleji a navíc nepatří k nejspolehlivějším.

Samotná jízda ve Fordu Mondeo druhé generace je opravdu příjemná. Automobil výborně tlumí nerovnosti a současně velice zdatně drží jízdní stopu v zatáčkách. Naladění podvozku ale i řízení s dobrou zpětnou vazbou pak stojí za předvídatelným chováním vozu a jeho snadným ovládáním.Pod kapotu automobilu se dostalo několik zážehových a vznětových agregátů. Kromě klasických benzinových osmnáctistovek se můžete od roku 2003 setkat i s motorem 1.8 SCi s přímým vstřikem paliva. Zpočátku se potýkal s problémy elektronického rázu, jejichž následkem dochází k dočasnému úbytku výkonu. Proto je lepší volit tuto jednotku u mladších vozidel.

Třílitrový šestiválec je nezřídka nadměrně opotřebený (platí i pro sportovně laděnou verzi ST220). Bez chyby nejsou ani turbodiesely, které navíc nepotěší hlučným projevem na volnoběh.


U dvoulitrů TDCi i agregátů 2.2 TDCi se objevují poruchy vstřikování. V roce 2003 došlo u těchto pohonných jednotek ke zlepšení spolehlivosti. Zásadní změna se odehrála ale až o další dva roky poději, kdy se podařilo nadměrný výskyt problémů odstranit.Pak představují přeplňované vznětové pohonné jednotky TDCi opravdu dobrou volbu. Nabídnou dostatek výkonu a současně ochotně pracují s příznivou spotřebou. Na starší agregáty TDDi se názory různí. Slabšímu motoru o výkonu 66 kW se za plynem tolik nechce, silnější pracující s 85 kW působí ochotně.

Z častých závad si dejte pozor na opotřebovaná ložiska kol. „Vůle se nezřídka vyskytují v silentblocích ramen zadní nápravy. Výsledkem je postavení zadních kol do písmena A při pohledu zezadu,“ vysvětluje Radek Špulka, cenový specialista Auto ESA.


Vyskytují se také vůle na přední nápravě, avšak ne tak často jako u konkurenčního Passatu, a jejich odstranění není ani tak finančně náročné. Řada vozidel má vůle v horním uložení tlumičů, nepříjemnosti dokáže způsobit zaseknutý zámek kapoty. Jako prevence se doporučuje jeho promazávání asi tak dvakrát ročně.„Turbodiesely 2.0 TDCi a 2.2 TDCi mohou potrápit vadné vstřikovače Delphi a stejně tak i čerpadlo,“ pokračuje ve výčtu poruch Špulka. „U vznětových motorů o výkonu 85 a 96 kW navíc nezřídka odchází napínací kladka,“ pokračuje ve výčtu častých závad turbodieselů zástupce Auto ESA.

Výjimkou nejsou ani opotřebené dvouhmotnostní setrvačníky. Vyskytuje se koroze podvozkových komponent i karoserie, která není nejlépe chráněna. Nepříjemnosti mohou způsobit také kličkou ovládaná boční okénka, která časem lehce sjíždí. To je následek opotřebení.



Ve zpětném zrcátku

2000 – koncem roku uveden sedan a liftback se zážehovými motory 1.8 16V/81 a 92 kW, 2.0 16V/107 kW, 2.5 V6/125 kW a turbodiesely 2.0 TDDi/66 a 85 kW (později také jako TDCi).
2001 – uvedeno kombi.
2002 – nový turbodiesel 2.0 TDCi/96 kW se vstřikováním systémem common rail, na trh přichází sportovně laděná verze ST220 s jednotkou 3.0 V6/166 kW.
2003 – drobný facelift, nový zážehový motor 1.8 SCi/96 kW s přímým vstřikováním, úprava agregátů TDCi, nově v nabídce šestistupňová manuální převodovka.
2004 – šestiválce 3.0 V6 také o výkonu 150 kW, nově turbodiesel 2.2 TDCi/110 a 114 kW s maximálním točivým momentem 400 Nm.
2005 – druhý drobný facelift představený na brněnském autosalonu a modernizace, vylepšen brzdový systém a modernizovány vznětové motory TDCi.
2007 – ukončení výroby a nahrazení Fordem Mondeo třetí generace.

Bezpečnost dle Euro NCAP

Bariérovým testem Euro NCAP prošel Ford Mondeo druhé generace v roce 2001 a v roce 2002. Výsledků dosáhl stejných.
Za ochranu posádky při nárazu vůz získal 4 hvězdičky z 5 možných (28 bodů).
Za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal 2 hvězdy ze 4 možných (13 bodů).

Milan Jirouš

3.3.2013 1:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.
TOPlist