Ford Mondeo 2.0 TDCI

Tohle je nový uchazeč o korunu krále třídy rodinných sedanů. Je to příliš troufalé tvrzení, nebo u Fordu vědí něco víc než my?

  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 10

Nezjišťoval jsem to přesně, ale mám pocit, že zdaleka nejsem v redakci jediný, kdo minulé Mondeo pokládal za jasného lídra své třídy. Vzhledem k tomu, že Richard v něm jezdí a Jirka si neodpustil oslavnou ódu na odcházející ST220, hraničí můj pocit s jistotou. To auto bylo skutečně velmi dobré – samozřejmě se na něm našly nějaké mouchy, u dieselových motorů (zvlášť při méně pečlivém zacházení) odcházely vstřiky i čerpadla, ale takové věci se stávají téměř u všech aut. Jenom málokteré ale dokáže potěšit řidiče tak, jako Mondeo.

Přímo slyším tu vlnu nespokojených hlasů. „Co zas mluví o zábavě, vždyť většina řidičů nechce ani neumí jezdit rallye-stylem a navíc je to nezodpovědné. A když jedu normálně, je mi úplně jedno, jak komunikativní podvozek má auto ve vysokých rychlostech.“ Jenže to je právě omyl. Dobré auto s vámi komunikuje i při běžných rychlostech a pokud člověk jen trochu vnímá, jak se auto chová, je taková zpětná vazba velmi, ale opravdu velmi příjemná. Když se řekně „zábavná jízda“, každý si dnes představí divoké drifty, jízdu daleko za rychlostními limity a vůbec nezodpovědné ohrožování všech ostatních, kdo mají tu smůlu být zrovna na silnici a v jejím okolí. Jenže to prostě není pravda, zábavu si můžete užít i naprosto legálně a bezpečně – jen k tomu musíte mít správné auto, které vám to umožní.

Nové Mondeo má tedy co dohánět a u Fordu to dobře vědí. Když se začaly objevovat první fotky, pozornost zbystřil snad celý motoristický svět. Mě se Mondeo líbí od začátku, i když je pravda, že s menšími koly vypadá trochu disproporčně. Vím ale, že se najdou tací, kterým se nelíbí vůbec, ale to už je život. Šikovná reklama v nejnovější bondovce mu dodala styl a když se konečně objevilo v prodeji, čekalo na něj pěkně natěšené zákaznictvo.

Měl jsem to štěstí už krátce vyzkoušet o nejsilnější přeplňovaný pětiválec, na tenhle test ale vyšel dvoulitrový turbodiesel – tedy motorizace, po které bezesporu sáhne velká spousta zákazníků – pravděpodobně bude tvořit největší podíl prodaných vozů. Není to špatná volba. Zpočátku se zdá, že je to tak na hranici únosnosti, že slabší motor už raději ne – jenže po nějakém čase zjistíte, že to není tak úplně pravda. Nové Mondeo je velmi dobře odhlučněné, takže maskuje rychlost lépe, než by se zdálo. Motor navíc táhne pěkně plynule už od nějakých 1500 otáček. Má 140 koní a především 320 Nm, takže nemá ani s takhle velkým autem žádný problém. A spotřeba se dá také udržet na příjemné úrovni, když se trochu krotíte. Řazení šestistupňového manuálu je také bez chyby, přesné a s příjemným chodem.

Ford Mondeo fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Ford Mondeo fotogalerie

Dostáváme se k tomu hlavnímu – jaký je podvozek? Po tak zdatném předchůdci není nic jednoduchého dostát vysokému očekávání. Naštěstí u Fordu opět dokázali, že zrovna oni podvozky skutečně umí. Jistě, auto je o něco těžší a to bude znát vždycky, ale komunikativnost a zábava jsou podvozku stále vlastní. Při ostřejším průjezdu zatáčkou se auto chová skoro jako zadokolka – těžko vymyslet větší pochvalu než je tahle. I přesto, že motor v přídi není žádné pírko, odolává auto nedotáčivosti s až stoickým klidem. Skvělé řízení, bezchybné chování karoserie, minimální náklony. A hlavně, příkladné jízdní vlastnosti jsou ruku v ruce s jízdním komfortem. Jediný problém, který ovšem o to víc zamrzí, jsou brzdy. Pedál je příliš citlivý, posilovač pomáhá víc, než by měl. Dávkovat brzdu jemně, není nic lehkého. Je ale možné, že to byl jen problém konkrétního auta.

Interiér je další místo, kde si všimnete výrazného posunu. Mondeo narostlo znatelně zejména do šířky, takže s místem kolem ramen nebudou mít potíže ani mafiánští bodyguardové. Sedačky jsou pohodlné, zezačátku jsme ovšem měli trochu problém s nastavením – výškové nastavení se zdálo být úplně špatně, i v nejspodnější poloze byla sedačka pořád dost vysoko. Naštěstí se ukázalo, že mechanismus byl jen zaseklý, takže nakonec jsme si dobrou polohu za volantem přece jen našli.

Mezi další přednosti patří, jak jsem se už zmínil výše, zvuková izolace. Při jízdě je uvnitř takový klid, že bych se nebál ho srovnávat s prémiovými vozy, například BMW a Mercedesem.

Pokud jde o výbavu, není si téměř na co stěžovat. Jenda věc mě ale skutečně irituje. Ve stupni výbavy Ghia dostanete totiž do interiéru dřevěné obložení, které je jedním slovem nechutné. Nevím, jestli je to plastová náhražka, nebo snad pravé leštěné dřevo. Nemohl jsem to zjistit, protože jsem se bál na něj podívat příliš zblízka. Nejsem natolik nadutý, abych si myslel, že můj vkus je univerzální, ale proboha, může se tohle vůbec někomu líbit? Proč vůbec ještě cpát do moderních aut dřevo? Jsem ochoten ho akceptovat u Jaguaru či Bentleye, tam jde o tradici. To co je v Mondeu ale vypadá, jako byste to právě koupili v asijské tržnici. Hliníkové obložení, které dostanete ve výbavě Titanium, vypadá asi tak o šetset procent lépe a hlavně se k modernímu designu interiéru hodí.

Když si Mondeo vybavíte vkusně a rozhodnete se třeba i hýřit a připlatíte si za takové hračky, jako je radarový tempomat, vyhřívané přední i zadní sedačky, hill holder, hlasové ovládání a další luxusní prvky, najednou zjistíte, že před vámi stojí vůz, který je podstatně větší a podstatně levnější než trojkový bavorák a přitom stěží hledáte oblast, ve které by byl horší. Jistě, pokud koukáte na značky, Ford nikdy nebude mít takovou image jako BMW, ale jestli vám jde o auto jako takové, nové Mondeo je trhák.

Po týdenním používání se vůbec nerozpakuji prohlásit, že nové Mondeo je opět králem. Ve své třídě vede s takovým náskokem, že se soupeři vůbec nemusí snažit. Passat a Vectra? Promiňte, to jsme vážně úplně jinde. Tohle auto má na daleko víc. Půjde po krku minimálně Audi, nebo Volvu a možná i skutečně prémiovým vozům, jako jsou zmíněné bavoráky, nebo mercedesy. I když si to zákazníci oněch prémiových značek nikdy nepřipustí a budou se ohánět prestiží a „zvukem“ značky. Jenže to může být majitelům Mondea úplně jedno. Budou mít totiž stejně dobré auto a ještě na tom ušetří.

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyFord Mondeo 2.0 TDCI Ghia
0-100 km/h (s)9,5
Motor
Konstrukceřadový čtyřválcový turbodiesel common-rail
Zdvihový objem (cm3)1997
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)140 koní v 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)320 Nm v 2000 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)210
Spotřeba paliva (l/100 km)7,6/4,9/5,9 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1481
Zavazadlový prostor (l)550
Ceny
Základní cena modelu850 990 Kč
20.8.2007 1:11

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist