Ford S-MAX 2.0TDCi AWD ST-Line: Rodinný ideál

fs25-1100x618.jpgCelá galerie 25 Zdroj: archiv redakce

foto: redakce

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 8

    Radosti

  • praktičnost
  • spotřeba
  • vnitřní prostornost

    Starosti

  • plasty v kabině
  • cena za top výbavu
  • vnější rozměry
  • Celkové hodnocení 7.8

Hledat optimální rodinné auto se může dnes zdát velmi snadnou záležitostí, vzhledem k tomu, že nabídka na trhu je široká, a že trhu vládnou vozy kategorie SUV, MPV a jejich kříženci. Šíře nabídky ještě ale nemusí znamenat nutně jednoduchou a snadnou cestou za ideálem rodinného transportéru, nicméně pokud v kategorii „Rychle a zběsile“ už roky okupují nejvyšší místa značky s různými zvířaty ve znaku, tak podle scénáře „Velkoprostorově a bezpečně“ i zde máme etalony třídy.

Jedním z takových je už pár let Ford S-MAX. A právem, kdyby nic jiného, podívejte se, kolik jich po cestě autem na silnici potkáte, a to samo mluví za všechno. Nicméně půjde zřejmě o vozy starší, s ostře řezanými lichoběžníkovými světlomety – tahle generace byla skvělá, měl jsem ji moc rád, nás ovšem zajímá zaoblenější novinka.

Auto, které zde máme dnes pochází z vrcholu nabídkové pyramidy, co do motorizace jde o agregát z druhé příčky, a to dvoulitrový turbodiesel s výkonem 180 koní. Silnější je pak už pouze biturbo s potenciálem 240 koní a 500 Nm. Naše auto má navíc pohon všech kol a výbavu širokou jak srdce Matky Terezy, což ve výsledku okomentuji v závěru.

Ford S-MAX je velké rodinné auto, v dané specifikaci pětimístné, kdy na předních sedačkách je pohodlné sedět, radost cestovat i na dlouhé vzdálenosti! A místa na zadních je více než dostatek, kdy sedadla lze posunovat v podélném směru, a naklápět opěradla dle libosti. Samostatně, takže můžete mít vzadu jedno místo pro cestující a ložnou plochu pro surf, dva cestující a mezi nimi dostatek místa pro čtvery lyže, anebo lze snadno pomocí tlačítek z kufru složit všechna tři opěradla a vytvořit ložnou plochu (ne rovnou, je tady schod), na které převezete, co já vím, třeba skříň. Podle tabulek má v pětimístné konfiguraci kufr velikost 956 litrů. Do kufru, abych nezapomněl, se dostanete bez dotyku, aniž byste sáhli na dálkový ovladač, stačí máchnout nohou pod zadním nárazníkem a víko se samo zvedne. Pozor, také se samo zavře, asi je to nějaká bezpečnostní „fíčura,“ že po nějakém čase víku kufru samo začne klesat. Je problém, pokud jste v tu chvíli s nákladem v náručí předkloněni do kufru, jako se to stalo mne. Na druhou stranu, přežil jsem to a nohy mám celé.

Výbava…No, je tady všechno, mrkněte raději na oficiální nabídku Fordu a pojděte si podrobně katalog, nerad bych na něco zapomněl, nerad bych něco špatně popsal, vynechal. Tempomat? Ano. Navigace? Samozřejmě. Bezpečnostní prvky všemožného charakteru? Jistě, sledování únavy, předcházení kolizím, cokoli si vzpomenete. Zásuvka na 12 V? Ale jak by ne. Ne už tak obvyklá zásuvka na 230 V, zezadu středového tunelu mezi sedačkami? Ano prosím. A tak dále a tak dále, je toho opravdu extrémně dlouhý seznam, od „velkých“ položek až třeba k drobnostem – vnitřnímu zpětnému zrcátku pro sledování zadních cestujících či slunečním clonám v zadních oknech. Do výbavy patří i paket ST-Line, tohle auto vypadá dravě jak zvenku, kde nepřehlédnete přední lízátko v kontrastní černé barvě, prahy, lesklá cingrlátka, plakety. Tak zevnitř, kde uchvátí, kdyby nic jiného, tak černé čalounění s červenými stehy.

Motor je naftový čtyřválec, má výkon 190 koní a točivý moment 400 Nm, což podle tabulek stačí na 206 km/h a zrychlení z nuly na stovku pár desetin pod deset sekund. Což je v pořádku, mluvíme o rodinném autě, ve kterém asi nebudete chtít trhat řezat zatáčky. Na bezpečné předjíždění a manévry s jistotou dostatku výkonu je to akorát, a to i při naloženém autě. Spotřeba je podle tabulek pod šesti litry, já jsem jezdil za nějakých sedm a půl, a to je podle mne výtečné, u tak velkého auta, s tím, že jsem jezdil s nákladem.

Pohon všech kol jsem v létě moc neocenil, ale tohle je rodinné auto, se kterým se v zimě jezdí na hory a není nic horšího, než když máte rodinnou dodávku, která má obsazena všechna místa k sezení, kufr narvaný k prasknutí zavazadly a marně se při hrabání předními koly snaží vyklouzat ze zasněženého parkoviště pod sjezdovkou. To s AWD nehrozí, jistěže nemáme pod zadkem tři mechanické diferenciály, a k tomu rallyové choutky, není žádoucí při zašpérovaných kolech házet štěrk a kamení do strany, ale čtyřkolka tak, jak je v S-MAXu, funguje ku prospěchu rodinné filozofie.

Chtěl bych se zastavit u kladů a záporů, které jsem vyjmenoval nahoře v článku. Jako pozitivum uvádím vnitřní rozměry, auto je opravdu velké, komfortní, prostorné. Spotřeba je také velmi dobrá, vzhledem k tomu, jak je auto robustní. Což je jeden z negativních aspektů, respektive to prostě souvisí s tím, že jde o velký vůz. Někdy je obtížné s ním třeba zaparkovat. Je tady maximální parkovací asistence s vyhledáváním volného místa v podélném a příčném stání, parkovací kamera a tak dále, ale S-MAX je prostě maximální. Doplním, že velké dveře jsou klasického střihu a že posuvné, jako je má třeba Seat Alhambra by byly praktičtější. A posledním negativním aspektem je cena. V základu s nejmenším motorem můžete mít S-MAX asi za polovinu toho, co stojí náš kousek. Cena přes 1,2 milionu Kč je daní za čtyřkolku, silný motor a obrovitánskou výbavu.

Předchozím shrnutím se vlastně plynule dostáváme k závěru. Ford S-MAX je výborné auto a tak, jak jsme ho měli k testu, je to téměř bezchybný rodinný nástroj k přepravě kamkoli, za jakýchkoli podmínek, s jakýmkoli nákladem, s dobrou spotřebou. Jak zaznělo, všechno má svou cenu a ta je v porovnání se základní specifikací cca dvojnásobná u silného turbodieselu s pohonem všech kol a šmrncovním vizuálním paketem.

Pár drobností lze autu vytknout, třeba plast na palubní desce, který by podle mne mohl být pevnější, nebo ty posuvné dveře, ale jinak je Ford S-MAX s výkonem 190 koní, spotřebou reálně kolem sedmi litrů, velkým zavazadelníkem, širokou výbavou a pohonem všech kol téměř dokonalou směsicí praktičnosti, komfortu, potřebné dynamiky, slušné spotřeby a v rámci třídy velkých MPV také vizuální atraktivnosti. Pokud hledáte mezi velkými rodinnými vozy a chcete víc než jen prázdné marketingové fráze napasované na nabubřelé auto, jen málo značek bude ve stejném ringu jako S-MAX. S nutnou finanční zásobou je tento Ford, plus třeba ještě Volkswagen, součástí společnosti prémiových rodinných dopravníků.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcečtyřválec
Palivonafta
Plněnípřeplňování turbomychadlem
Zdvihový objem (cm3)1996
Převodovkašestistupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)132/180
Točivý moment (Nm)400 v 2000 - 2500 ot./min
Nejvyšší rychlost (km/h)206
Spotřeba paliva (l/100 km)5,8-6,0
Objem nádrže (l)64
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4796
Šířka (mm)2137
Výška (mm)1655
Rozvor náprav (mm)2850
Provozní hmotnost (kg)1909
Zavazadlový prostor (l)956
Ceny
Základní cena modelu669 900 Kč
Základní cena test. verze1 080 990 Kč
Cena testovaného vozu1 362 440 Kč
4.9.2018 9:59| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist