Ford Galaxy (výroba 1995 – 2006)

Rodinné MPV Ford Galaxy první generace se na trhu s ojetými vozy těší stále velké popularitě. Zcela totiž naplňuje rčení: za málo peněz hodně muziky!

RADOSTI
Skutečně velký prostor pro posádku i zavazadla, až sedmimístný interiér, variabilita interiéru, cestovní pohodlí, úsporné turbodiesely, stále pohledné modernizované provedení (vyráběné od roku 2000).

STAROSTI
Vysoká spotřeba benzinového šestiválce, slabší odhlučnění motorového prostoru, nižší kvalita dílenského zpracování u vozidel z počátku výroby, nižší spolehlivost zejména automobilů vyrobených před modernizací.

Každý, kdo hledá levné a prostorné MPV, už jistě slyšel o Fordu Galaxy. Tento „rodinný autobus“ pojme až sedm cestujících, což je velké plus pro rodiny s více dětmi. Samostatná sedadla ve druhé řadě navíc umožňují pohodlnou instalaci tří dětských sedaček vedle sebe. Navíc, kdo využívá vůz jen v pětimístné konfiguraci, může se těšit na doslova obří zavazadelník.

Díky těmto vlastnostem je model Galaxy i přes své stáří stále velice oblíbenou ojetinou. Provedení vyráběné do roku 2000, tedy do modernizace a faceliftu, zaujme skutečně nízkou cenou, novější vozy mají cenu o něco vyšší, avšak stále velice lákavou. Navíc díky modernizovanému designu nevypadají špatně ani vedle vozidel současné produkce.

Jak zde již padlo, k největším kladům se řadí nabídka místa pro posádku. Samostatná sedadla nejen vpředu, ale i ve druhé řadě jsou zárukou velké variability interiéru a nabízejí velmi dobrý cestovní komfort. Galaxy ale může přepravovat až sedmičlennou posádku – v závislosti na uspořádání sedadel vůz poskytne zavazadelník o objemu 255 až 2600 litrů.


Zatímco automobily vyráběné do roku 2000 mají palubní desku zastaralých tvarů a z méně kvalitního plastu, ve vozech vyráběných po modernizaci a faceliftu je situace zcela jiná. Potěší také prostorné schránky na palubní desce nebo výborný výhled z vozu. Rozsáhlé prosklené plochy s sebou ale nesou i negativum v podobě většího prohřívání interiéru letním sluncem.

Kdo doposud jezdil jen s klasickým osobákem, na rozměrné MPV si bude muset chvilku zvykat. Jde spíše o sžití se s rozměry vozu, vyšší stavbu karoserie řidič vnímá a přirozeně se jí přizpůsobí například při průjezdu zatáčkou. Jízdní vlastnosti Fordu Galaxy jsou dobré a odpružení dobře tlumící nerovnosti zajistí dostatek komfortu i při dlouhých jízdách nebo na nekvalitních vozovkách.

Při volbě motorizace je jasným favoritem českých řidičů turbodiesel od německého Volkswagenu, s nimž Ford na vývoji a výrobě automobilu spolupracoval. Volkswagen pak nabízel prakticky identický vůz pod jménem Sharan, stejně jako koncernový Seat model Alhambra.

Turbodiesely 1.9 TDI o výkonech 66, 81, 85, 96 a 110 kW jsou pak zárukou dlouhé životnosti a nízké spotřeby. Nejslabší z nich ale nepřesvědčí při větším zatížení vozu, navíc s ním automobil špatně topí, což je v mrazivých dnech velmi nepříjemné zejména pro cestující vzadu. Prostor pro zadní sedadla má sice samostatný rozvod topení s ventilátorem, těžko se zahřívající motor je v mrazivých dnech dost limitující. Výhodu mají vozy osazené nezávislým topením.

Terno není ani základní dvoulitrový benzinový agregát o výkonu 85 kW. Čtyřválec 2.3 16V disponující výkonem 103 nebo 107 kW už zaručuje velkému vozu dostatek sil, z hlediska spotřeby ale ideální pro rodinný rozpočet nebude. O šestiválci 2.8 V6/128 či 150 kW nemluvě.

U turbodieselů 1.9 TDI vyrobených do roku 1998 se někdy objevují potíže s chlazením motoru, známé jsou potíže s klimatizací či poruchové váhy vzduchu, které trápí všechna naftová provedení v tomto modelu. Pozor také na stav dvouhmotového setrvačníku. Pokud slyšíte při volnoběhu klapot zespodu motoru, který se změní nebo zmizí po sešlápnutí pedálu spojky, pravděpodobně jde právě o tento problém.

Odkládání výměny přitom může mít za následek vážné poškození motoru (vznik vůlí na uložení klikové hřídele, případně i střih šroubů uložení a jejich následná cesta z motoru – proražením). Cenu opravy zvyšuje fakt, že při výměně dvouhmotového setrvačníku bývá zvykem měnit i spojkovou sadu, zejména pokud její nutnou výměnu lze v dohledné době očekávat – setrvačník je u spojky a motorista tak neplatí za práci dvakrát.

„Známé jsou problémy s nadměrně opotřebovanými klíčky nebo zámky, včetně spínací skříňky. Proto všechny zámky a klíče vyzkoušejte,“ nabádá Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Problém s opotřebením se přitom nutně nemusí objevit vždy, proto zkuste každý zámek několikrát.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Setkat se lze také s nadměrně opotřebenými tlumiči pérování či ložisky kol, které proradí typické hučení. „Občas se můžete setkat s vadnou jednotkou komfortu, což se projeví nefunkčností některých prvků,“ upozorňuje zástupce AAA AUTO. Řeč je například o stěračích nebo ventilaci.

Vůle se objevují na silentblocích zavěšení náprav, stejně jako na stabilizátoru. U starších vozidel se někdy vyskytují také vůle v řízení. „Někdy se můžete setkat s vozidlem, které má zvlněné brzdové kotouče následkem značného opotřebení, stejně jako u dalších automobilů ani v případě Fordu Galaxy není výjimkou nerovnoměrná funkce parkovací brzdy,“ zakončuje výčet častějších nedostatků Jindřich Topol z AAA AUTO.

Na závěr ještě dodejme, že první generace Fordu Galaxy patří spolu se sourozenci Volkswagenem Sharan a Seatem Alhambra k nejporuchovějším ojetým vozům. Zejména vozidla vyrobená před faceliftem a modernizací na tom nebývají dobře, za což může jejich nemalé stáří. S tím úzce souvisí také riziko koroze, která se nevyhýbá ani mladším ročníkům. Antikorozní ochrana Galaxy je totiž stejně jako u dalších fordů z tohoto období dost podprůměrná.

Ve zpětném zrcátku
1995 – uvedení Fordu Galaxy první generace na trh s benzinovými motory 2.0/85 kW a 2.8 V6/128 kW, v nabídce též turbodiesel 1.9 TDI/66 kW.
1997 – nově benzinový čtyřválec 2.3 16V/107 kW a turbodiesel 1.9 TDI/81 kW.
2000 – facelift a modernizace, šestiválec 2.8 V6 nyní o výkonu 150 kW, nově turbodiesel 1.9 TDI/85 kW.
2001 – výkon čtyřválce 2.3 16V upraven na 103 kW.
2003 – drobná modernizace, nabídka rozšířena o turbodiesel 1.9 TDI o výkonu 96 kW.
2005 – nově nejsilnější turbodiesel v nabídce 1.9 TDI/110 kW.
2006 – ukončení výroby modelu a nahrazení druhou generací, již vyráběnou výlučně automobilkou Ford.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Nárazovou zkoušku Euro NCAP Ford Galaxy první generace nikdy neabsolvoval, avšak v roce 1999 ji prodělal Volkswagen Sharan. Vzhledem ke shodnosti těchto modelů lze výsledky přenést i na ford. Sharan získal za bezpečnost posádky při nárazu tři hvězdičky z pěti možných. Bezpečnost dětí v autosedačkách se tehdy ještě samostatně nehodnotila a ohleduplnost při střetu s chodcem technici Euro NCAP klasifikovali přídělem dvou hvězd ze čtyř maximálně udělovaných.

23.2.2017 1:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist