autoweb.cz > Ford Galaxy 2.0 TDCi
Ford Galaxy 2.0 TDCi
Dynamika 10
Chování na silnici 10
Provozní náklady 10
Praktičnost 10
X-Factor 10
Celkové hodnocení 10
Pochopitelně, že má. Fordu se sice skutečně podařilo postavit sportovní MPV, ale i když cokoli „sportovního“ je momentálně naprosto IN, ještě existuje spousta lidí, kteří se místo současnými trendy řídí zdravým rozumem.
Ne že by snad S-Max byl špatná volba (o tom někdy příště), ale zůstává pravdou, že spousta lidí potřebuje MPV a o nějaké sportovní vlastnosti jim vůbec nejde.
Na rozdíl od minulé generace je nová Galaxy opravdovým a stoprocentním Fordem. Už nemusíte pátrat, jestli nemá na přídi náhodou znak Volkswagenu, nebo Seatu, teď je příslušnost k modrému oválu patrná na první pohled. Automobilka mluví o kinetickém designu, což je jen marketingový způsob jak říct: „tyhle tvary teď budou mít všechny Fordy.“ Ne, že bych si snad stěžoval, protože Galaxy to skutečně sluší. Líbí se mi přední i zadní světlomety, líbí se mi detaily karoserie i celkový tvar, přestože S-Max se zkosenou střechou vzadu působí přece jen trochu vyváženěji. Na rozdíl od S-Maxu má ale Galaxy podvozek naladěný na pohodlné cestování. A toho jsem musel využít.
Hurá na výlet
Během jednoho horkého letního víkendu jsem s dalšími čtyřmi lidmi a kufrem až po strop plným hudebních nástrojů ujel téměř 1700 kilometrů. Cesta obsahovala noční non-stop jízdu z polského Rzeszova, nedaleko od hranic s Ukrajinou, až do Prahy. Před testem čerstvě zajetá Galaxy se ovšem stala morálním vítězem celé výpravy, protože na ní na konci nebyla znát jediná známka únavy, na rozdíl od pasažérů – o řidiči ani nemluvě.
Pět dospělých lidí může cestovat v naprostém pohodlí, i díky tomu, že ve druhé řadě najdete tři plnohodnotná a nezávisle podélně posuvná křesla. Další dvě sedačky, skryté pod podlahou zavazadelníku, jsme nevyužili, ale pokud se cestující v druhé řadě mírně uskrovní a posunou o pár čísel dopředu, vejdou se dozadu i středně vysocí dospělí. Jediná stížnost, kterou jsem od spolucestujících slyšel, se týkala klimatizace. Mezi předními sedačkami totiž chybí v jiných autech obvyklá středová opěrka a prostřední cestující ve druhé řadě tedy před sebou nemůže mít výdech ventilace. Jediným řešením, které mě napadlo, je přesadit prostředního na jednu ze sedaček ve třetí řadě, které už svou klimatizaci opět mají.
Nákladová paluba
Jenže kufr o objemu 1260 litrů byl plný a přeskládávat se mi to nechtělo, je to totiž opravdu dost věcí. Pokud navíc cestujete jen ve dvou, dokáže Galaxy v klidu suplovat i dodávku. Po sklopení všech zadních sedadel, což jde mimochodem velmi snadno, vznikne vzadu doslova jeskyně o celkovém objemu 2325 litrů. Ložná plocha je dlouhá téměř 2,1 metru a široká 1,15 m, což znamená, že tam bez problémů naložíte například novou ledničku.
Čistý prostor není ale jedinou silnou stránkou nové Galaxy. V interiéru může být podle výbavy až 31 různých odkládacích schránek – velmi prakticky se jeví zejména řada velkých vyklápěcích „šuplíků“, které se táhnou středem střechy téměř po celé délce vozu. Do těch větších se s přehledem vejde i štos časopisů, které jsou, jak známo, pro dlouhé cestování zcela nezbytné. Další schránky najdete pod sedadly, v podlaze, pod volantem, nahoře na palubní desce… prostě, pokud na tom nejste opravdu dobře s pamětí, kupte si bloček, kam si budete zapisovat, co jste si kam dali – protože jinak už to nenajdete.
V hlavní roli stále řidič
Dostáváme se k jedné z hlavních předností Galaxy. Těm znalejším bude stačit, když řeknu, že jezdí jako Ford. Pro ty, kdo to ještě nevědí: Ford zaměstnává kouzelníka (pravděpodobně vzdálený příbuzný Gandalfa), který každému jejich autu dodá skvělé jízdní vlastnosti. Anebo je to možná zásluha lidí ve vývojovém oddělení, ale to v tom případě musí být také mágové. Faktem je, že ať už nasednete do Fiesty, Focuse, Mondea, nebo do nové Galaxy, každé to auto jede tak jak má. A navíc nevynechává řidiče. V době elektrických posilovačů sice nemůžete čekat, že bude z volantu stříkat záplava informací, ale Galaxy je na tom pořád lépe, než některé rádoby hot-hatche. Podvozek se drží silnice jak přilepený a při jízdě se vám snadno stane, že úplně zapomenete, kolik prostoru máte za zády. Já se tedy při pohledu do zpětného zrcátka několikrát skoro leknul.
Na bezproblémové jízdě má bezesporu zásluhy i pohonná jednotka. Čtyřválcový turbodiesel Duratorq o objemu 2,0 litru a výkonu 140 koní byl na začátku výletu čerstvý jak teplé housky, ale táhnul čím dál ochotněji a neměl nejmenší problém ani s plně naloženým autem. Točivý moment 320 Nm (krátkodobě díky funkci overboost až 340 Nm) stačil na zcela plynulou jízdu bez zbytečně častého řazení, na dálnici stačilo zařadit šestku a aktivovat tempomat. Jediným nepříjemným jevem byl oblak sazí ve zpětném zrcátku při skutečně razantní akceleraci. Naopak velmi příjemným zjištěním byla spotřeba – po dlouhém výletě, který vedl z poloviny po dálnici a z té druhé po okreskách, rychlostí těsně pod zákonné limity a s plně naloženým autem, ukázal palubní počítač fantastickou hodnotu 6,5 l/100 km, tedy do puntíku tu samou, kterou Ford uvádí v kombinovaném režimu. V praxi to znamená na plnou nádrž dojezd slušně přes 1000 km.
Verdikt tohoto testu je velmi jednoduchý. Galaxy se bez jakýchkoli pochybností stává naším momentálně nejoblíbenějším MPV, zejména proto, že se v ní řidič necítí jako v dodávce a navíc může mít z řízení i požitek. To bylo až dosud v této automobilové kategorii tabu. Pokud potřebujete prostor a vaše image bezpodmínečně nežádá sportovní S-Max, Galaxy je dokonalou (a navíc o něco pohodlnější) odpovědí na vaše potřeby.
Honza Koubek
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | Ford Galaxy 2.0 TDCi |
---|---|
0-100 km/h (s) | 10,5 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec, nafta |
Zdvihový objem (cm3) | 1997 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 140 koní v 4000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 320/340 Nm při 2000 ot./min. |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 193 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 8,2/5,5/6,5 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavazadlový prostor (l) | 435/1260/2325 |
Ceny | |
Základní cena modelu | od 980 990 Kč |