Ford Galaxy 2.0 TDCI PowerShift

Sedmimístné Galaxy dostalo nový motor a upravenou dvouspojkovou převodovku. Stal se z něj ale ultimativní polykač vzdáleností?
  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 7

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 7.6

Ford Galaxy není žádná novinka. Tedy, pokud nepočítáme facelift, který toto sedmimístné MPV prodělalo před několika měsíci. Prvně jsme se s autem seznámili už dávno, někdy na jaře v roce 2006, a za tu dobu si stačilo Galaxy získat pověst prostorného auta pro celou rodinu, které dokáže leccos nabídnout i tátovi za volantem, nejen dětem a manželce na nastavitelných, sklopných a vyjímatelných sedadlech.V Česku je sice mnohem populárnější menší příbuzný Ford S-Max, ale pravděpodobně to má co dočinění s nižší cenovkou. Jinak je totiž S-Max jen méně prostornou variantou téhož. Ale to mu samozřejmě na atraktivitě jakožto ideálního rodinného auta neubírá. Nás ale dnes zajímá Galaxy, které dostalo nový (lépe řečeno upravený) dieselový dvoulitr TDCI a hlavně řádně modifikovanou převodovku PowerShift, která mě dvě spojky, šest rychlostí a režim manuálního řazení.

S dvouspojkovou převodovkou jsme se již svezli v kombinaci s novým benzínovým motorem 2.0 SCTI, který postupně bude nahrazovat sice charakterní, ale poněkud žíznivý přeplňovaný pětiválec 2,5 l od Volva. Nový diesel zatím známe jen v kombinaci s klasickým šestistupňovým manuálem.

Jak to vypadá
Ford Galaxy je pořádný kus auta. Ačkoli se z některých úhlů snaží navodit dojem menšího vozu a na prázdném parkovišti může působit jako jen trochu větší Mondeo Kombi, stačí ho postavit třeba vedle Škody Fabia Scout a hned poznáte skutečné proporce. S délkou 4819 mm a výškou 1758 mm nabízí opravdu velkorysý vnitřní prostor a nelze pochybovat, že dovnitř se sedm lidí vejde.Úskalím většiny velkých MPV je zvláštní dodávkovitost. Vlezete za volant a místo pocitu, že sedíte v trochu větším rodinném autě si vzpomenete, jaké to bylo, když jste si domů vezli nový nábytek Transitem. Jenže Galaxy je jiné. Interiér je velmi útulný, uklizený a hlavně kvalitní. Původ ve Fordu Mondeo je patrný, ale není na škodu. Plasty jsou pořádné, volba barevných kombinací rozumná a přístrojová deska sdružená z klasických ručíčkových budíků a velkého displeje až futuristická. Škoda jen horší přehlednosti rychloměru, trvá nějakou dobu, než zjistíte, která čárka znamená 80 km/h, která 90 a která 100…

Hlavní ale je, že si můžete široce nastavit sedadlo a volant. Ideální pozici si tu najde každý a pro nic se nemusíte natahovat nebo někde něco hledat. Z hlediska ergonomie je tak Ford Galaxy naprosto v pořádku.

Jízda a měření
Stiskněte startovací tlačítko a nový diesel vám připomene, že máte diesel. Po zahřátí a rozjezdu sice typický zvukový doprovod zmizí, ale vrčení vás bude provázet neustále. Z testovacího auta ale bylo cítit, že po třinácti stech najetých kilometrech je ještě motor dost syrový. Při cestovních rychlostech je ale motor kultivovaný a neotravuje nadměrným nepříjemným hlukem nebo vibracemi.

Převodovka PowerShift řadí hladce a necuká. Při ježdění po městě mám pocit, že například při rozjezdech od křižovatek je méně horlivá než DSG od Volkswagenu. Ovšem převodovce se moc nechce s řazením nahoru. Možná až zbytečně silný motor 2.0 TDCI o výkonu 163 koní a točivém momentu 340 Nm vytáčí. Když jedete na půl plynu, jen sotva budete dobrovolně motor držet u 3000 ot./min. na dvojku, když víte, že i na trojku má síly dost.

Na dálnicích a hlavních tazích však funguje dvouspojková převodovka dobře a jen občas zaváhá při podřazení dolů. Můžete ji ale pomoci manuálně. Páku přesuňte do „sportovního“ režimu a pak sekvenčně můžete řadit. Ford rozumně zvolil intuitivní řazení dopředu od sebe dolů a k sobě nahoru. Při zpomalování tak logicky páku „odstrkujete“ a při zrychlování přitahujete. Škoda jen, že nestačí do páky rychle ťuknout, musíte ji chvíli v kulise podržet. Ale zvyknete si.Dvoulitrový diesel má udávaný točivý moment 340 Nm od 2000 do 3250 ot./min. A skutečně, v těchto otáčkách se cítí nejlépe a jeho síla nepolevuje. Jak se ale blížíte ke 4000 ot./min., elán motoru citelně zvadne a je potřeba řadit. Proto trochu nechápu, proč automat motor vytáčí až někam k 4700 ot./min., když už se tam nic neděje.

To se projevilo na měření akcelerace. Ford udává u nového Galaxy zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,4, jenže my v plně automatickém sportovním režimu naměřili jen slabých 12,1 sekundy. Když jsme převodovce pomáhali manuálně a odřazovali u 4000 ot./min., dostali jsme nakonec nejlepší průměr 11,59 sekundy. Čas by byl ale mnohem lepší, kdyby se Galaxy nebálo motor před rozjezdem vytočit aspoň k 2000 ot./min. Stiskněte brzdu, přidejte plyn a motor se ani nehne, zůstane viset u volnoběhu. Rozjezd je tak velmi pomalý a Fordu trvá, než nabere sílu.

Pružné zrychlení je mnohem lepší, ale i v manuálním režimu chtěla převodovka neustále sama podřazovat. Takže jsme nemohli měřit zrychlení z 50 na 80 km/h jen na trojku, Galaxy samo podřadilo na dvojku. Výsledek 3,85 sekundy je slušný a dává tušit, že předjíždění bude hračka.

Brzdy Galaxy jsou velmi přesvědčivé. Provozní hmotnost 1731 kg dokáže prověřit jejich odolnost dostatečně. Výsledná brzdná dráha 39,42 metru a čas potřebný k zastavení jen 2,83 sekundy jsou na tak velké auto opravdu dobré výsledky. Navíc brzdy odolávaly vadnutí velmi dobře a i po čtyřech ostrých zastaveních stále odváděly dobrou práci. Pedál má také dobrou odezvu a nepůsobí přeposilovaně.Aby výčet naměřených dat byl úplný, museli jsme objet i několik ostrých kol na našem náročném, 690 m dlouhém okruhu. Velká a těžká auta tady mívají problémy a Galaxy nebylo výjimkou, ačkoli díky dobře vyváženému řízení, ochotnému podvozku a odolným brzdám zvládlo okruh dobře. Možná bychom zajeli i lepší čas než 37,15 sekundy, ale převodovka při takhle ostrém tempu moc spolupracovat nechtěla.

Jenže od rodinného sedmimístného MPV nikdo nechce, aby zajíždělo okruhové rekordy. Na svou kategorii právě Galaxy překvapilo docela dobrým vyvážením a výrazná nedotáčivost se dostavila jen v těch nejnáročnějších rychle projížděných zatáčkách. Ochotu Fordu Galaxy zapojit řidiče do děje dobře pocítíte, až neuposlechnete příkazy navigace nudit se po dálnici a rozhodnete si to zkrátit přes silnici třetí třídy.

Používat slovíčko „sportovní“ by bylo zavádějící, protože Galaxy nemá atmosférický plochý šestiválec uložený vzadu, pohon zadních kol, rám a skořepinové sedačky. Ovšem mezi velkoprostorovými vozy byste jen těžko hledali tak dynamicky nadané auto. Snad jen Ford S-Max, který oproti Galaxy tolik nenarostl…

Ford Galaxy
velmi ochotně mění směr, rychlost nájezdu do zatáček se dá dobře odhadovat a díky velmi dobrému řízení začnete autu důvěřovat i v opravdu rychlých a těžkých zatáčkách. Dokonce je skrze volant cítit, co se s předními koly v zatáčce děje. To už se dnes moc nevidí.

Jenže rodina vás za chvíli začne fackovat, že jezdíte jako dobytek, takže se budete muset vrátit na dálnici. Galaxy se tu projeví jako skvělý kultivovaný cestovatel. Motor nehlučí, aerodynamický hluk je v legálních rychlostech dobře utlumen a když budete auto držet u 120 km/h, odmění se i příznivou spotřebou paliva. Normálně si totiž Galaxy řekne o nějakých 9,5 l nafty na 100 km, ale při troše snahy se dá jet i za 8 litrů. A pokud se vyhnete dálnicím a budete si opravdu dávat záležet, neobsazené auto pojede i za 6,8 litru na 100 km.Prostor a výbava
Testované auto dorazilo ve výbavě Titanium, takže dostanete vše důležité včetně třízónové klimatizace (teplotu a intenzitu si můžete nastavit i pro zadní sedadla), navigace s dotykovým displejem a solidním audio systémem. Připlácet můžete za aktivní tempomat (obyčejný tempomat je v základu), který mělo testované auto a který funguje docela dobře a tolik nezmatkuje, vyhřívaná a ventilovaná sedadla (která testované auto nemělo) a další drobnosti. Vytiskněte si ceník a zaškrtejte, co by se vám líbilo nejvíc.

Důležité je, že zadní sedadla se dají různě posouvat a sklápět a i když je dáte do úplně přední polohy, pořád na nich bude místo pro větší děti. Dozadu se pak usadí dokonce i dospělí, ale vydrží tu jen krátce. Pro děti je to lepší. Navíc tu mají vlastní výdech ventilace a elektricky výklopná boční okénka. Sklopená třetí řada sedadel a druhá řada v nejzazší poloze zaručují velmi slušných 830 litrů prostoru pro zavazadla, s třetí řadou sedadel stále dostanete 308 litrů. Pokud sklopíte i druhou řadu sedaček (mimochodem vznikne úplně rovná plocha), Galaxy se promění s kapacitou 2325 litrů volného místa v dodávku.

Podle ceníku sice Galaxy ve výbavě Titanium s motorem 2.0 TDCI a převodovkou PowerShift stojí 1 091 090 korun, ale Ford nabízí akční cenu 879 990 korun, navíc stejnou jako za auto s manuálem. A to už je rozumnější nabídka. I po zaškrtání několika „zbytečností“ se tak vejdete do milionu.

Verdikt
Ford Galaxy je především prostorné a pohodlné auto pro sedm lidí. Dokáže ale i zaujmout řidiče a na zatáčkovité silnici ho nepřiměje uvažovat o smyslu vlastní existence. Nová dvouspojková převodovka „lenochy“ uspokojí, ovšem do dokonalosti systému DSG od Volkswagenu jí pořád trochu chybí. Galaxy lze s čistým svědomím doporučit, ale než si poběžíte pro nejsilnější 175koňový diesel 2,2 l s manuálem, svezte se aspoň novým dvoulitrovým benzínovým motorem 2.0 SCTI, vážně se povedl.

Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
Podmínky při testusucho, 21°C
0-100 km/h (s)11,59
50-80 km/h na x.stupeň (s)3,85
100-0 km/h (s)2,83
100-0 km/h (m)39,42
Spotřeba v testu (l/100km)9,5
Čas na kolo (s)37,15
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1997
Převodovkašestistupňová dvouspojková Powershift
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)120 / 163 v 3750 ot./min.
Točivý moment (Nm)340 Nm v 2000 - 3250 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)94,2
0-100 km/h (s)10,4
Nejvyšší rychlost (km/h)200
Spotřeba paliva (l/100 km)7,4 / 5,2 / 6,0
Objem nádrže (l)70
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4819
Šířka (mm)1884
Výška (mm)1758
Rozvor náprav (mm)2850
Provozní hmotnost (kg)1731
Celková hmotnost (kg)2505
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1800
Zavazadlový prostor (l)308 - 2325
Ceny
Základní cena modelu659 990 Kč
Základní cena test. verze879 990 Kč
28.6.2010 7:15| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist