Ford Focus ST170 kombi

Možná jste ani netušili, že tohle auto existuje, ale jeho vývoj musel být tak jednoduchý, že nešlo odolat. Je velmi schopné, ale je pro něj vedle třídveřové varianty dostatek místa?

Třídveřový Focus ST170 jezdí po světě už delší dobu a v nabídce nejpopulárnější řady fordů dnes představuje nejsportovnější verzi. Ikonický Focus RS minulý rok zazářil jako supernova, ale pro tu podle kosmických pravidel platí, že i když v danou chvíli svítí více, než cokoli jiného ve vesmíru, stejně rychle i pohasíná. V případě nejlepšího hatchbacku všech dob šlo od počátku o omezenou sérii, která skončila po čtyřech a půl tisících vyrobených kusech.

Dodnes mi nedá spát. 

Pád zpátky na zem sice zmírňuje stále aktivní řada Focusu ST, ale hned na úvod je nutno říct, že RS to prostě není. Z té lepší perspektivy se na to můžete dívat tak, že i ten nejzákladnější Focus je po jízdní stránce stále vynikající a provedení ST dává jeho kvalitám ještě více vyniknout.

ST170 kombi je po technické stránce identické s tří- a pětidveřovou verzí a má stejný rozvor i rozchod kol jako všechny ostatní focusy. K tomu ale přidává na předních i zadních kolech kotoučové brzdy, které mají průměr 300 a 280 mm, tvrdší pružiny vpředu a vzadu o 10 a 20 procent, o 1 mm silnější stabilizátory a světlou výšku sníženou o 15 mm.

Ford Focus fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Ford Focus fotogalerie

Jeho vývoj museli u Fordu zákonitě sfouknout mezi svačinou a obědem. Nakřížit mezi sebou techniku a spoilery z existujícího hatchacku ST170 se základním kombíkem by zvládl každý, kdo má za sebou konstrukční průpravu s Merkur či Legem. Řada ST se tak rázem rozrostla na pět jednotlivých variant – tři Focusy a dvě Mondea.

Kombi je o 28 centimetrů delší než krátká verze a jeho největší devizou proti hatchbacku je objem kufru 520 litrů, o sto osmdesát více než ve výchozím modelu. Se sklopenými sedadly se však dostává až na 1580 litrů.

Na interiéru je v porovnání s novou generací konkurenčních aut znát zub času, ale soudě podle řešení Focusu C-Max je alespoň pro příští generaci vše na nejlepší cestě. To jediné, čím nad Focusem RS na téhle parketě vede, je přítomnost dvou budíků pro teplotu a tlak oleje, které u mnohem výkonnějšího přeplňovaného RS paradoxně chyběly.

S motorem si Ford opravdu vyhrál a výkon 173 koní je z dvoulitrového objemu výborný výsledek. Má variabilní časování ventilů, dvoudílný setrvačník, dvoustupňovou délku saní, laděné výfukové potrubí typu 4-2-1, kované ojnice, odlehčené písty a větší průměr sacích ventilů. Výborný je nástup točivého momentu od nízkých otáček, který zpříjemňuje jízdu po městě i mimo něj. 85% jeho maxima máte na povel už ve 2200 ot/min.

Sání přepíná na krátké kanály v šesti tisících a motor se nechává lehce vytáčet až přes sedm tisíc otáček. Ve středním rozsahu má příjemně dravý a hlubší zvuk, který nemá při přidání plynu daleko k šestiválci.

Šestistupňová převodovka Getrag má sice zkrácené dráhy řazení a sportovně tuhý chod, ale při rychlé jízdě a hbitějších pohybech řadičkou klade překvapivě vysoké nároky na přesné dodržování drah v kulise. To platí hlavně při přeřazování ze dvojky na trojku, kdy máte v ruce pocit, že se páka před trojkou opře o neviditelnou bouli a že jí musíte nasměrovat přímo na její střed, aby tam spadla trojka. U ostatních rychlostí se už nic podobného nevyskytuje. Zvyknete si na to, ale zpočátku vás to zaskočí.

Podvozek je na každém povrchu výsostně ukázněný a přes svou větší pevnost a tvrdost dokáže všechno výborně utlumit. ST170 má ve výbavě oproti nižším verzím protiprokluzový systém, ale stabilizace zůstává za příplatek 14 400 Kč. S tak čitelným podvozkem a vysokou úrovní adheze zajištěnou sedmnáctipalcovými koly a pneumatikami 215/45 to je však jedna z těch položek, kterou si můžete klidně odpustit, tím spíše, že byste jí při každé příležitosti stejně vypínali. Na brzdový pedál musíte šlapat s větší silou, než na kterou jste u většiny aut zvyklí, ale výhodou je to, že účinek brzd tak můžete velmi precizně dávkovat.

Délku karosérie v zatáčkách za sebou sice cítíte, ale na druhou stranu si při každém rychlém manévru a ostrém otočení volantem říkáte, že na to, že jedete v kombíku, je jeho chování opravdu vynikající. Je to auto, ve kterém vás baví jezdit rychle, a o to jde u něj především.

Samotná úroveň výbavy odpovídá tomu lepšímu, co Focus nabízí, a od ostatních modelů se odlišuje chromovanou koncovkou výfuku, hliníkovými pedály a speciálním patnáctipaprskovým designem ráfků. Za příplatek přicházejí v úvahu snad jen kožené sedačky Recaro s vyhříváním (49 000) a stereo s měničem na šest CD (25900).

V celkovém pohledu však stojí za zamyšlení, zda má smysl vyrábět další sportovní verzi jen proto, že má o třetinu více místa v kufru. Třídveřový ST170 stojí 868 500 korun a i když to stále není RS, je o něco málo rychlejší než kombi a k té vrcholné metě má přeci jen trochu blíž.

Marek Nastoupil

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyFord Focus ST170 kombi
0-100 km/h (s)8,3
Motor
Konstrukce1988 cm3
Zdvihový objem (cm3)1988
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)127kW/7000 ot.min.
Točivý moment (Nm)196 Nm/5500 ot.min.
Nejvyšší rychlost (km/h)216
Spotřeba paliva (l/100 km)9,1
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1350
Zavazadlový prostor (l)0.1
Ceny
Základní cena modelu922 000 Kč
16.6.2004 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist