Ford Focus ST na českém trhu: první dojmy

Minulý Ford Focus ST byl svého času jedním z nejlepších ostrých hatchbacků. Teď tady máme jeho další generaci.

Tím „tady“ myslím v Čechách, protože na mezinárodní prezentaci už jsme s ním, jak víte, jezdili. V rychlostí jen nějaká technická data, asi spíš jen pro připomenutí.

DOPORUČUJEME: Velký test Ford Focus ST 2008

Nové ST, nejvýkonnější Focus současné nabídky, má pod kapotou dvoulitrový čtyřválec EcoBoost, naladěný na výkon 250 koní. Ford mluví o kombinaci vysokotlakého přímého vstřikování benzínu, turbodmychadla s nízkou setrvačností a proměnného časování sacích i výfukových ventilů Ti-VCT jako o kouzelné formuli, díky které se dá spotřeba držet velmi nízko, my mluvme o točivém momentu 340 Nm. Jeho maximum je k dispozici od 1750 otáček, výkonovou špičku najdete v 5500 otáčkách za minutu.Na stokilometrovou rychlosti jde ST za 6,5 sekundy v případě pětidvéřového hatche, kombi (určené pouze pro evropský trh) je o jednu desetinu sekundy pomalejší. Maximální rychlost je 248 km/h společná pro obě verze, což je samozřejmě meta, které jsem se na sosnovské dráze nemohl nejenže dotknout, ale ani přiblížit.

Ford Focus fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Ford Focus fotogalerie

Pro tuzemské představení nemohl Ford vybrat lepší místo! Závodní okruh v Sosnové považuji za svůj nejoblíbenější z našich menších autodromů a bez přehánění můžu prohlásit, že pokud mám někde najetou stopu, tak je to právě na klikaté a technicky náročné závodní dráze u České Lípy.


Kdo potřeboval poradit se stopou, mohl využít rady závodníka Martina Prokopa.

Jsme tedy na závodním okruhu a tak by bylo nevhodné mluvit o takových věcech jako je kapacita zavazadelníku – předpokládám že je stejná jako u běžného Focusu, místě na zadních sedačkách (opět bych si troufl věřit, že rozdíl mezi ST verzí a tou běžnou bude nulový).

Teď a tady mne zajímají jízdní vlastnosti a dojmy z řízení. Tak za prvé, motor má skutečně sílu, už odspodu táhne s překvapivým nadšením. O něco horší je to řekl bych s jeho zvukem, zvenku vnímám, pokud čekám na parkovišti, než se projede kolega, jen takové svištění, tatam je typické chrchlání přeplňovaného pětiválce, které jsem miloval dřív. Uvnitř auta je projev razantnější, zřejmě díky zařízení, kterému Ford říká sympozér.Ten přenáší zvuk ze sacího traktu přímo do prostoru pro cestující a „kabinu díky tomu naplňují skutečně sportovní tóny,“ jak říká Matthias Tonn, hlavní konstruktér programu Focus ST ve Ford of Europe. „A řidiče nenechávají na pochybách, že sedí za volantem výjimečného vozu.“ Mne zvuk přeplňovaného čtyřválec nijak nenadchl. Vlastně i jeho dynamickému projevu na dráze jsem se musel učit, těžko jsem hledal nějakou výkonovou špičku, byl tady zátah od nízkých otáček, pořád, pořád, pořád a … kdesi u šesti tisíc najednou konec.

Těžko jsem se orientoval v tom, kdy mám řadit a přiznám se, že jsem nakonec školácky buď sázel na dvojku s tím, že v některých místech přeřadím podle sluchu na trojku, a nebo naopak jsem jezdil na trojku s tím, že jsem tu a tam pocitově, když se motor zajíkal, podřazoval. Rytmus jsem chytil až po několika kolech s plným soustředěním. K převodovce tolik, že je manuální, má šest stupňů, celkem tuhý chod při řazení.

Snažil jsem se vypnout stabilizaci a nepovedlo, pokud se nepletu, tak tuhle funkci lze u Focusu ovládat při potulkách v menu palubního počítače, a na to já jsem příliš hloupý (a nebo líny?). I když podle tiskových materiálů má být systém ESP nastavitelný v několika úrovních, tak nevím. Vlastně jsem se v kabině orientoval stejně špatně jako u klasického Focusu, ale to sem nepatří, stejně tak jako jsem se nechtěl zaobírat kapacitou zavazadlového prostoru.


Focus ST na silnici. Právě tam, a ne na okruhu, bude jeho běžné životní prostředí.

Focus ST disponuje systémem stranového přesměrování točivého momentu TVC. Ten vyvažuje rozdělení síly motoru mezi předními koly. V zatáčce přibrzďuje vnitřní kolo, čímž minimalizuje nedotáčivé chování auta. Systém řízení nedotáčivosti v zatáčkách CUSC zase s pomocí přenosu točivého momentu mezi koly předchází nedotáčivosti ještě před zásahem ESP. Funguje to, ne že ne, pokud jsem se otáčel přes vracečku na nájezd do poslední zatáčky před cílovou rovinkou, tak jsem zřetelně cítil, jak dochází k omezování výkonu na hnaných kolech. Já bych ale asi v tuhle chvíli raději čelil tahání za volant, chuligánskému prokluzování kol a dramatičtějším (a mým pohledem také čitelnějším) jízdním projevům. Chápu, že „já“ nejsem typický zástupce cílové skupiny.

Chci mluvit také o trakci a ta je vynikající, teprve po řadě kol, když pneumatiky dostaly na proslulém „žravém“ povrchu zabrat, se přilnavost snížila, přesně v chvíli, kdy technici Fordu vyměnili gumy, takže pokud sledujete u rychlých aut trakci a stabilitu, Focus ST má co nabídnout.


Z pohledu odzadu je největší rozdíl v lampách. Které z aut se vám líbí víc?

Neodpustím si srovnání pětidvířka a kombi – přičemž kombi se mi líbilo víc. Nemluvím teď o vzhledu (i když tam to platí taky, zadní lampy i profil kufru u pětidvéřové varianty vidím jako méně atraktivní), ale o jízdních vlastnostech,. Kombi mi nabízelo čitelnější chování, jasnější signály o přenosu hmoty v zatáčkách, nepůsobilo tak ukvapeně, jako krátká verze. Pokud bych měl volit čistě podle jízdních dojmů, tak sáhnu po kombíku.

ČTĚTE TAKÉ: První jízda Audi RS3

Obě auta jsou vyšperkována stylovými, sportovně laděnými doplňky a detaily, a také výbavou. Už v základu je toho hodně, doplácet se musí za nadstandardní věci jako bixenony (32 900 Kč), střešní okno (21 500 Kč) nebo třeba lepší audio.

Závěrem se slušní shrnout zážitky do nějakého relevantního verdiktu a zmínit cenu. Ta je u pětidvéřového ST nastavena na 856 000 Kč a 895 900 Kč u kombi. Jinak bych na adresu nového Fordu Focus ST prohlásil asi následující. Cítím jasný posun od předchozího STčka s pětiválcem směrem ke kultivovanějším typům aut. Nový Focus ST je rychlý, jízdně přesvědčivý, stabilní, jistý, zajímavý, vyzývavý. Absolutně jiným způsobem, než byl jeho předchůdce.

Filip Rakovan

20.8.2012 6:00| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist