Ford Focus ST (2013)

Další setkání s ostrým (a toho času nejsilnějším) Fordem na tuzemském trhu. Nabízí dynamiku i praktičnost, jak je na tom ale s ryzí sportovností?
  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 5

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6

RADOSTI
Praktičnost, dynamika, „focusovská“ prostornost

STAROSTI
Spotřeba, určitá civilizovanost vzhledem k předchůdci

Asi bych měl začít lehkým exkurzem do historie, a to ne Fordu Focus ST obecně, ale mé vlastní, tedy mé vlastní s „estéčkem“ související. A to z toho důvodu, aby byl zřejmý verdikt v závěru textu, jeho smysl a opodstatnění. Už teď, u prvních vět zcela přesně vím, jak chci test nového Focusu ST uzavřít, a ve své podstatě vše, co až před samý závěr napíši, bude jen „omáčka.“


Omáčka, bez které se ale neobejdeme, omáčka, která v sobě určitě kombinuje štiplavé chilli silného motoru, běžnou chuť průměrného podvozku či silný, možná až příliš silný akcent zvuku podržený glutamátem Sound Symposer – pokud bych se měl metaforicky odvázat a využít dnes všeobecně populární kulinařiny a s ní souvisejících příměrů. Nejprve ale tedy mé dosavadní zkušenosti s tímto modelem.

Focus druhé generace s přídomkem ST jsem zbožňoval, práskající pětiválec, chuligánský podvozek, naturel, díky kterému se dal vodit po okreskách v závěsu za mnohem silnějšími vozy, nechal se beztrestně provokovat ruční brzdou. Moc se mi líbil, tak, že jsem uvažoval o koupi, a od pořízení mne odradila jedna jediná věc – mám rád pohon všech kol. Každopádně auto mne učarovalo, a pokud mohu, rád se s ním svezu i dnes, přestože už je výkonem i technikou překonaný mnohými, méně adrenalinovými stroji. Stále je (pro mne osobně) fenomenální.

Interiér, to je typický Focus s obvyklými ovladači na středovém panelu i volantu

Nový Ford Focus vnímám jinak. A možná za to může tak trochu sám Ford, který u Focusu minulé generace dávkoval adrenalin postupně od ST přes RS až k neurotickému RS500, a na tuto rodovou linii je těžké navázat. Když ne laťku nastavenou zatraceně vysoko ještě zvýšit, tak alespoň znovu překonat.

Nový Focus ST vnímám jako jiný, uhlazenější, civilnější. Ne v negativním, ne v pozitivním slova smyslu, prostě civilnější vzhledem k předchůdci. Motor přišel o jeden válec, namísto 2,5litrového pětiválce Duratec je tady dvoulitrový čtyřválec EcoBoost s výkonem 250 koní a točivým momentem 360 Nm, ale to už všechno víme, tohle není naše první setkání. Víme také, že se změnila nabídka karosářských verzí, pokud se dříve ST nabízel jako třídveřový a pětidveřový hatchback, tak dnes tady máme pětidvířko a kombi. Což je jedna z věcí, které, mým pohledem, představují již zmiňovanou civilnost.

Aby mé komentáře nevyzněly kriticky – snažím se skutečně o objektivní popis, byť subjektivních dojmů. Nový Focus ST je rychlý, je velmi rychlý, z nuly na stovku zrychlí za 6,5 sekundy, v reálu ale jeho agilita neprovokuje, nepopouzí vás k neustálému šlapání na plynový pedál jen proto, že můžete kdykoli akcelerovat. Můžete být rychlí, ale, ehm, civilně. Abych zmínil zvuk, ten je u ST teď produkován „polosynteticky“. Ne, žádné zvuky do reproduktorů jako třeba u BMW M5, ale je zde klapka akusticky spojující prostor motoru a kabiny, která se v závislosti na akceleraci otevírá.

Zpátky ale k rychlosti. Je značná, a daní za dynamiku je logicky spotřeba. Ta tabulková je 7,2 litru na sto kilometrů. Já jsem jezdil s průměrnou hodnotou o dva až tři litry vyšší a musím říct, že jsem nijak zásadně nebavil. Ale také neomezoval, spíše naopak. Starší ST „žral“ víc, neodpustím-li si vulgárnější, ale přesný výraz, ale také víc bláznil pod plynem. Nechci se snažit o nějakou nostalgii nebo marné hledání v minulosti, jen se pokouším naznačit, že toto auto je pro mne dnes spíše rychlým Focusem než pokračovatelem ST.

Ford Focus ST

Velký test | vydáno 28. 7. 2008

Volant mi sedl příjemně do ruky, naopak s řadicí pákou jsem si neporozuměl, na sportovně laděné auto mi přišla příliš dlouhá, uvolněná. Sezení v sedačkách možná lehce vyšší, ale bočnice pevné, jisté a dobře vedoucí. Na delší cesty ale méně pohodlné, respektive jsem možná jen nedokázal najít optimální polohu, ve které by opěradlo splynulo s mými zády postiženými lordózou.

Na začátku jsem zmiňoval, že podvozek je průměrný a tím myslím průměrnost s ohledem na ST a RS. Co do konkurence je to velmi povedený aparát. Nicméně po zkušenostech s RS a fantastickým RevoKnucle zavěšením je to lehce krok zpět. Asi jako když bych měl ze Subaru STI přesednout do WRX. Funguje dobře, i když v zatáčkách jsem měl občas pocit mírné lability a nejistoty, za což ale mohly zřejmě spíše zimní gumy než auto samotné, v ostrých zatáčkách jsem ale nesouzněl s tím, jak se auto chovalo pod plynem. Netahalo za volant, nehrabalo koly, nesnažilo se zakousnout předními pneumatikami do asfaltu. Jevilo se mi jako méně angažované než třeba nová Fiesta ST, kterou chci zmínit a blahořečit ji.

Ostře žlutý lak stojí bratru šestatřicet tisíc korun. Vypadá ovšem skvostně.

Musím, to je totiž ostrý hatchback s modrým oválem ve znaku, který je mi mnohem bližší. Má sice nižší výkon, ale – možná i díky mému limitovanému řidičskému umění – ji dokáži lépe uchopit, lépe si ji vychutnat, zdá se mi, že díky tomu, jak moc Fiesta ST vyspěla, spíše ona navazuje na Focus ST předchozí generace než samotný Focus.

Pohovořím krátce o výbavě, která je v základu solidní, „naše“ auto mělo ještě řadu prvků navíc, třeba audio za jednadvacet tisíc, sadu s parkovacími senzory a bezklíčovým přístupem za necelých čtrnáct tisíc, velký spoiler ST za pět tisíc, žlutý lak za pětatřicet tisíc a další záležitosti, celkem stál Focus ST rovných 786 740 Kč. Srovnávat s ostatními ostrými hatchbacky se mi moc nechce a to z důvodu, že přímého konkurenta až tak nevidím. Opel Astra OPC je vyloženě ostřejší a ne tak zaměřený na každodenní ježdění, Ostavia RS je více rodinný liftback než žhavý hatch, a vše ostatní s Golfem GTI v čele má nižší výkon (a naopak zase jiné, silnější stránky než ST). Volbu pro nákup tak vidím spíše jako srdcovou záležitost než racionalitu, ale to u aut tohoto typu očekávám.

Verdikt
Nový Ford Focus ST jsem shodou okolností řídil opět na zimních pneumatikách a zase jsem cítil rezervy, které bych připsal právě měkkému zimnímu obutí než čemukoli jinému. Nicméně tak jako tak považuji nový Ford Focus ST velmi atraktivní auto, rychlé, výtečně vybavené, přizpůsobené pro každodenní ježdění. Pokud má někdo zájem a dynamicky potentní pětidvéřový hatchback, mohu ho doporučit, ovšem v případě zájmu o parádní sportovní náčiní bych já osobně dal před Focusem ST přednost senzačnímu Fordu Fiesta ST.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcečtyřválec
Palivobenzín
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)1999
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)184/250
Točivý moment (Nm)360
0-100 km/h (s)6,5
Nejvyšší rychlost (km/h)248
Spotřeba paliva (l/100 km)7,2
Objem nádrže (l)55
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4362
Šířka (mm)2010
Výška (mm)1484
Rozvor náprav (mm)2648
Provozní hmotnost (kg)1362
Zavazadlový prostor (l)316
Ceny
Základní cena test. verze659 990 Kč
Cena testovaného vozu786 740 Kč
28.1.2014 4:59| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist