Ford Focus ST 2.0 EcoBoost

Ačkoli se nám neustále někdo snaží tvrdit, že 250 koní není na přední kola moc, Focus ST má s přenosem výkonu problémy a neřídí se úplně snadno.

  • Dynamika 9

  • Chování na silnici 5

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 7

  • X-Factor 5

  • Celkové hodnocení 6.4

RADOSTI
Nesporný dynamický potenciál; zajímavý zvuk; dovolí provádět psí kusy

STAROSTI
Nervózní řízení; katastrofální nedostatek trakce; působí moc tuningově; občas dokáže být nebezpečný

Ondra se na mezinárodní prezentaci za volantem nového Fordu Focus ST náramně bavil a auto se mu líbilo. Říkal jsem si, že je skutečně na co se těšit, jenže když jsem si byl tohle auto vyzvednout, dostalo už zimní gumy a po prvních kilometrech jsem si sám pro sebe říkal, že je to hotové neštěstí. Kdybych se s autem nesvezl o pár týdnů dříve ještě na letních pneumatikách a relativně příznivých podmínkách, bylo by tohle jedno z největších zklamání roku.

Ford Focus ST nezapře svůj dynamický potenciál, protože 250 koní je na takhle malé a poměrně lehké auto prostě dostatečný výkon. Vždyť tahle auta mají často kolem stovky koní a lidem to stačí. Vynechme teď spekulace o tom, že pětiválec v minulém ST byl lepší… Tohle je zkrátka nový motor a svým způsobem do třídy hothatchů zapadá líp – má obvyklé čtyři válce, dva litry objemu a přeplňování, jako všichni ostatní.

Ford Focus fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Ford Focus fotogalerie

Automobilka si přesto dala záležet a odladila zvuk jednotky tak, aby připomínal „starý“ pětiválec. Bohužel vám také neunikne, že je zvuk vyvolaný uměle klapkami a elektronikou, ale pořád lepší než nějaké nudné chrčení. Uvnitř si ho moc neužijete, zvenku auto vydává poměrně zajímavé tóny. Za sebe mohu ale říci to, že třeba Renault Mégane RS Cup působil živočišnějším a přirozenějším dojmem, právě co se zvukového projevu týče.Ale teď odbočme k interiéru… Mě se tohle pojetí u nového Focusu moc nelíbí, ta masivní centrální konzola je taková nepřehledná a opticky dělá interiér menší. Všechno je samozřejmě o zvyku, ale uvítal bych trošku jednodušší tvary a především vzdušnější atmosféru. Ani sedačky Recaro nejsou kdovíjak skvělé a i když mají slušné boční vedení a dobře drží hlavně v oblasti zad, takže jsou velmi pohodlné, nepodpírají dobře stehna a bolel mě z nich zadek. Především mi ale ty jejich tlusté boky bránily volnějšímu pohybu rukama, měl jsem pocit, jako bych seděl v krunýři a nemohl pořádně dýchat. Také by se mi líbila širší možnost nastavení sedaček. Ovšem volant je nastavitelný velmi dobře, takže ideální pozici za volantem najdu snadno.

Ovládací prvky jdou velmi lehce a když se s Focusem ST jen tak popojíždí, skoro člověku nepřijde, že řídí velmi silné auto. Spíše to celé připomíná obyčejný Focus s tříválcem, jak jde lehce spojka, řazení, brzda, řízení. Některým ženám a začátečníkům by tenhle přístup mohl vyhovovat, když nemusíte nejprve chodit měsíc do posilovny a jíst anabolika, abyste pak mohli jednou sešlápnout spojku… Teprve, když se začne jet rychleji, začne Focus ST měnit charakter.

Jenže na těch pneumatikách, na kterých jsme auto dostali, jsem měl dojem, že mě chce Focus ST každou chvíli zabít. Trakce mělo auto skutečně nedostatek a na jedničku se nedalo ani rozjet, jakmile nebylo úplné sucho. Takový ten obvyklý podzimní ranní sliz dělal z běžné jízdy zážitek plný strachu. Auto plavalo, nedalo se pořádně řídit a především se nedalo zastavit – celé se to chovalo skoro jako na náledí.

Může to být sice sranda, když vám auto pořád hrabe, ale ono se s ním nedalo ani bezpečně předjíždět. Stačilo třeba v nějakých 70 km/h začít předjíždět na čtyřku autobus a kola se okamžitě začala protáčet. Což o to, jenže když pak začne auto tahat za řízení chvílemi doleva, pak zase doprava… Je to skutečně nebezpečné.Tady je vidět, jak strašně záleží na zvoleném obutí. Zatímco dříve na letních gumách fungoval Focus ST ucházejícím způsobem, na těchto zimních stál Focus ST, jako auto, za starou bačkoru. Ale bylo by to na jiných pneumatikách lepší, když Focus posílá bez samosvoru na přední kola 250 koní? Těžko říct.

Nedivte se ale, že se pak na takovém autě jen obtížně hledá něco velmi pozitivního, když se s ním nedá ani pořádně jet pomalu, natož rychle. Svým způsobem by ale měl Focus ST fungovat, protože když máte prostor, odhalíte několik velmi důležitých vlastností, které dnes už podobná auta nenabízí v takové míře.

Mám teď na mysli okamžitou reakci na povely řidiče, které nejprve neprochází nějakým eurounijním filtrem. Když chcete, můžete si vypnout stabilizaci (úplně, aspoň se tak tedy tváří) a pak se začnou dít divy. Když trochu přeženete nájezd do zatáčky a uberete plyn, Focus okamžitě utáhne stopu a zadek začne auto předbíhat. Na těchto špatných zimních gumách to bylo o to zřetelnější, přesto máte ve volantu dost informací a celý mírný smyk se děje velmi plynule a překvapivě předvídatelně. Je potřeba být připraven a pak se dá s touhle předokolkou provádět skutečně cokoli. Věřím, že někde na známé silnici v rukách dobrého řidiče bude Focus ST fungovat znamenitě.

Kazí to ale právě absence samosvoru a především pokročilého předního zavěšení s oddělenou těhlicí, takže následné přidání plynu ke korekci čitelné přetáčivosti akorát způosbí, že auto zatáhne za volant a máte po čitelném ovládání. Focus ST najednou zdivočí a udělá zpravidla to, co nechcete – zatáhne volantem na špatnou stranu.

No, lze jen doufat, že to Ford do ostřejšího modelu Focus RS vyřeší a že mu dá zase ten jejich RevoKnuckle a samosvor. Focus ST po tom skutečně volá a pak by se s ním dalo jezdit mnohem příjemněji ostrým tempem hodným sportovního hatchbacku.Verdikt
Ani jsem se tu nezabýval cenou, stačí, když se podíváte do ceníku na stránkách Fordu. Mě šlo především o řízení a schopnost každodenního soužití. Je mi líto, ale kvůli mizerné přilnavosti nemůžu dát Focusu ST více než tři hvězdičky. Auto je silné a výbušné, ale tahle porce výkonu je na přední kola moc, pokud jsou venku jiné podmínky než naprosto ideální. Kdyby tohle byl roadster od Ferrari, bylo by mi to jedno, že na mokru a v zimě nefunguje, ale sedím v ostrém hatchbacku – tedy v autě, které má právě fungovat za každých podmínek celý rok. A to Ford Focus ST evidentně neumí.

Dodatek:
Jelikož jsem vám před časem slíbil, že zodpovím na vše otázky ohledně nového Focusu ST, vezmu to popořadě, na co se odpovědět dá.

V diskusi se tazatel „mára“ ptal na spotřebu, i když jsem pochopil, že asi z legrace. Na konci testu auto ukazovalo 9,5 litru na 100 km, při delší cestě se s ním dalo jezdit za nějakých 8 litrů, pokud se moc nepředjíždělo.

Několik lidí se také ptalo na srovnání s ostatními vozy ze stejné kategorie. Je to hodně subjektivní, ale pokud hledáte auto čistě jen pro řidiče, lépe funguje třeba Renault Mégane RS Cup. Mazda 3 MPS je zas taková výbušnější než Focus ST. S Astrou OPC jsem bohužel ještě nejel. Focus mi více připomíná Golf GTI, což pro někoho může být plus, pro někoho zase mínus. Jako auto na každodenní ježdění je Focus ST akceptovatelný, rozhodně víc než Megane RS, který se nedělá v pětidveřovém provedení.

Čtenář „Devilstorm“ se v diskusi ptal, jak funguje ten elektronický samosvor. Ehm, nefunguje, aspoň tedy ne, pokud to venku hodně klouže a auto ma mizerné pneumatiky. Třeba Mégane RS Cup nebo Mazda 3 MPS mají trakce mnohem víc. Další otázka směrovala k funkci podvozku, který mi nepřijde vyloženě nekomfortní v rámci této kategorie, ale na rozbité silnice to není to pravé. A co se charakteru motoru týče, není to tak mechanické jako starý pětiválec, celé to působí moc uměle. Přesto to není jen uchrčený čtyřválec a myslím, že v rámci Euro 5 to asi lepší být nemohlo.

Uživatel „marian“ se ptal na řiditelnost auto plynem. Ta je, v porovnání s některými soupeři, skutečně příkladná, ale vynikne až při jízdě na hraně, nebo když je venku kluzko.

A nakonec otázky čtenáře, který se podepsal jako „rookie“. Skutečně jsme nenašli nikoho, komu by se ta zadní světla líbila. Nicméně charakter jako takový Ford Focus ST ještě má, i když v trochu jiné formě. Potenciálního nástupce lze jen velmi těžko odhadovat, ale třeba nové Mazda 3 MPS by nemusela být špatná. To ale předbíháme…

26.11.2012 6:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist