Ford Focus RS vs. Nissan 370Z: souboj koncepcí na Nordschleife (první část)

Když jde o zábavu, vyrovná se předokolka klasické koncepci? Vzali jsme dva naše favority na nejlepší možné místo, kde se to dá zjistit. Na Nürburgring Nordschleife!

Proč právě Ford Focus RS, Nissan 370ZNürburgring? Na to je přeci jednoduchá odpověď. Ford Focus RS je nejvýkonnější sériový hothatch s pohonem předních kol, který si nyní můžete koupit. Nissan 370Z je naproti tomu prakticky nejlevnější možnost, jak získat opravdové sportovní kupé se šestiválcem a pohonem zadních kol. A Nürburgring Nordschleife je to nejideálnější místo, kde můžete zjistit, které z těchto aut je lepší.

Nürburgring Nordschleife. Mnohými milovaný, některými zatracovaný kus asfaltu, bez kterého by svět automobilů – ať už těch sériových nebo závodních – nebyl takový, jaký ho známe. A stejně, jako se každý Muslim musí před tím, než zemře, vypravit aspoň jednou do Mekky, i nadšenec do aut by měl aspoň jednou za život navštívit tento 20,8 km dlouhý posvátný kus asfaltu.

 

Kde se vzal Nürburgring?

Již ve dvacátých letech se pořádali na místních silnicích v pohoří Eifel silniční závody, ale ty byly shledány až příliš nebezpečnými, proto se rozhodlo o zbudování čistě závodního okruhu, který by svým profilem připomínal silnici a ne tehdy typické oválné okruhy s klopenými zatáčkami (například italská Monza nebo berlínský AVUS).

Nürburgring měl dokázat německou nadřazenost jak na poli techniky, tak i schopností závodníků. Budování nového závodního okruhu však mělo i jeden pragmatický záměr – přilákat do zapadlého regionu Eifel turisty a hlavně investory a práci. A to se podařilo.

Stavební práce započaly v září roku 1925 a byly dokončeny na jaře v roce 1927. První klání pořádané na nové trati se konalo 19. června 1927 a byl to cyklistický závod o titul mistra Německa. Závodní auta se sem prvně podívala o měsíc později. Není bez zajímavosti, že v červenci 1928 zde došlo během závodů k první tragické události. Zahynul zde český závodník Čeněk Junek, manžel Elišky Junkové, se kterou zde závodil na voze Bugatti. Eliška Junková po této tragické události závodění zanechala.

V roce 1939 se jely poslední závody na celé trati včetně Südschleife. Na té se pak sice občas konaly zejména motocyklové závody nebo nižší automobilové soutěže, nicméně hlavní tratí pro závody Grand Prix zůstala Nordschleife.

Při tom nechybělo málo, aby se severní smyčka Nürburgringu stala zapomenutou tratí a byla postupně zahrnuta hlínou a zasázena stromy, jako se to stalo její sousedce Südschleife. V místech, kde vedla „Jižní smyčka“, totiž dnes leží moderní závodní okruh, který byl vybudován počátkem osmdesátých let dvacátého století jako odpověď na přísné bezpečnostní předpisy Formule 1 a dalších šampionátů. Ty se málem staly osudnými právě i Severní smyčce, která se proslavila zejména negativně – nehodou Nikkiho Laudy v roce 1976. Říká se, že právě Laudova nehoda může za to, že závody F1 na Severní smyčce skončily, ale o vyřazení okruhu ze seriálu se rozhodlo již o dva roky dříve, ačkoli byla trať modernizována a rozšířena.

O vyškrtnutí Nürburgringu z kalendáře F1 se zasadil především Jackie Stewart, který Nordschleife nesnášel – především závodění na ní. To on ji nazval Zeleným peklem. A tato přezdívka zůstala Severní smyčce dodnes, ačkoli nyní ji chápeme spíše jako velkou výzvu a nikoli hanobení. Také televizní společnosti neměli 22 km dlouhý okruh v oblibě, protože zajistit kvalitní přenos ze všech míst trati bylo tehdy prakticky nerealizovatelné.

Laudova nehoda byla tedy jen hořká tečka za jednou slavnou érou. Závod Formule 1 se sem už nikdy nevrátil a trať málem upadla – zejména po vybudování nového moderního okruhu – v zapomnění.

Naštěstí se tak nestalo a Severní smyčka dál hostovala slavné závody, například 1000 km Nürburgringu, ve kterém Stefan Bellof vytvořil s vozem Porsche 956 dodnes nepřekonaný traťový rekord – 6:11,13.

Po roce 1970 byla Südschleife uzavřena pro závody a v roce 1981, kdy se začalo se stavbou moderního okruhu, byla její velká část rozebrána a zastavěna pro potřeby nového okruhu.

Severní smyčka je v současné době používána jen pro vytrvalostní závody VLN a slavnou čtyřiadvacetihodinovku, která je odborníky a závodníky považována za nejnáročnější automobilový závod vůbec. Startuje zda přes 200 vozů různých kategorií, 700 závodníků a závod sleduje až 300 000 diváků přímo na místě.

Mimo tyto závody je Severní smyčka používána především jako testovací trať, na které většina automobilek testuje a ladí nové modely a prototypy. Trať je také stále otvírána pro veřejnost, která si může za poplatek celý okruh objet. Jak dlouho to ale vydrží, nevíme…

 

Seznamte se s rivaly

Když se nám proto naskytla příležitost otestovat na Nordschleife Nissan 370Z a Ford Focus RS – dva žhavé kandidáty na titul „nejzábavnější auto do milionu“, neváhali jsme ani okamžik a vyrazili vstříc Nürburgringu.

Proč jsme si vybrali právě tato dvě auta? Chtěli jsme prostě zjistit, jestli vám dokáže silná předokolka nabídnout srovnatelné nebo dokonce lepší zážitky než klasické kupé s tradičním pohonem – motorem vpředu a samosvorem mezi zadními koly.

Shodou okolností stojí na našem trhu obě auta shodných 990 000 korun i s daní. Ale zatímco Ford Focus RS se s touto cenovkou dá považovat za vrchol kategorie ostrých hatchbacků, Nissan 370Z se díky této částce řadí mezi nejlevnější vozy své kategorie – není-li to vůbec ten nejlevnější. Vždyť Porsche Cayman stojí o půl milionu víc a BMW M3 dvakrát tolik.

První den byl víceméně seznamovací. S Jirkou jsme ve Fordu absolvovali dlouhou cestu po dálnici do místa určení – městečka Adenau, kde na nás čekal druhý tým s Nissanem. Byl jsme překvapen, jak Focus RS funguje jako skvělé auto na cestování. Jeho anatomické sedačky jsou velmi pohodlné, klimatizace účinná, podvozek tichý a poddajný a motor kultivovaný. Přesně takhle má fungovat správný hothatch – musí vás odvézt 600 km na okruh, kde pak každému nadělíte dvacet sekund na kolo. A pak vás musí odvézt v pohodlí zpátky.

Jenže Focus RS je tak trochu jiný hothatch. On totiž nepůsobí jako obyčejný Focus, ale se svými funkčními křídly, spoilery a křiklavou jedovatou zelenou barvou spíš jako Lamborghini Gallardo. Jen se na něj podívejte! Vedle něj vypadá Nissan 370Z v bílé barvě jako nějaká tažná dodávka, za kterou jste Ford přivezli.

Tento „lamboefekt“ je určitě výsledkem promyšlené strategie Fordu, protože to vážně funguje. Obrovské množství lidí zastavuje, auto si fotí, ptá se na jeho parametry, chce se posadit dovnitř a vůbec se nikdo netváří, že jde vlastně „jen“ o vytuněný Focus (pokud to přeženu). Chudáka Nissanu si tak skoro nikdo ani nevšiml, přitom se rovněž jedná nejen o nové, ale i celkem hezké a dynamicky vyhlížející auto. Možná, že by v syté žluté či modré působil výrazněji a lidé by si ho všimli.

 

Okreska ještě nic nerozhodne

Cestou z focení jsme si auta nakrátko prohodili, abychom se seznámili s oběma soupeři, než je budeme tlačit na limit po Severní smyčce Nürburgringu. Po přesednutí z Focusu RS působí Nissan mnohem hrubějším a drsnějším dojmem. Nezdá se ale, že by to nebyl úmysl. Podobně drsně (až zemědělsky) působí třeba i Dodge Viper, který je také plný hluku od motoru a kol. Je to prostě součást charakteru, který mají především Američané rádi. A to musíme respektovat, protože Nissanů 370Z se prodá nejvíc právě v USA. Vše ještě umocňuje skutečnost, že kabina Nissanu 370Z je oproti Focusu RS mnohem menší a sedíte o pořádný kus níž. Vnímání jízdy a rychlosti je tak také intenzivnější. Ovšem už na první dojem je zřejmé, že Ford Focus RS je, aspoň pocitově, pohodlnější a kultivovanější auto.

Nissan ale v prvních zatáčkách ožije. Sice se zdá být těžší, ale musíte se naučit pracovat s jeho hmotou a jakmile se vám dostane pod kůži, zjistíte, že je to překvapivě hravé, agilní a živé auto. Motor se rád roztočí až k červenému poli a kolem 7000 ot./min. prolétne, jako by nic. Řízení poskytuje moře zpětné vazby a přesně cítíte, co se děje s předními koly. A to ani nemusíte jet „pilu“.

Nissan tak dokazuje, že postavil auto, se kterým bude zábava na normální silnici. Ale jak si povede na Severní smyčce Nürburgringu? Dokáže Nissan 370Z udržet prapor tradiční koncepce pohonu, nebo ho Ford Focus RS zadupe do země? To všechno vám řekneme v pokračování, které si přečtete na Autowebu ještě tento týden. Těšte se!

Dalibor Žák

8.9.2009 4:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist