Ford Focus ECOnetic (2009)

Jak je možné, že nový úsporný Focus se chlubí menší spotřebou než hybridní Toyota Prius?

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Toyota Prius třetí generace, ikona „zeleného“ automobilismu, má udávanou kombinovanou spotřebu 3,9 l/100 km. Čerstvě vylepšený Ford Focus ECOnetic má udávanou kombinovanou spotřebu 3,8 l/100 km. Bez elektromotorů, těžkých akumulátorů nebo složitých hybridních převodovek. Jako by Modrý ovál chtěl v praxi dokázat pravdivost svého tvrzení, že stejných nebo podobných úspor jako s hybridem lze při mnohem nižších nákladech dosáhnout i s konvenčním turbodieselovým motorem.

Ano, pod kapotou nového Fordu Focus ECOnetic najdete starý známý naftový čtyřválec 1,6 l TDCi, z jehož všudypřítomnosti v desítkách modelů různých značek od Mini po Citroen si děláme legraci už léta. (Připomeňme, že motor byl vyvinut v kooperaci koncernů Ford a PSA Peugeot-Citroen.) Pro Focus ECOnetic nicméně dostal nové vstřikovače, přepracované plnicí potrubí a nový software pro řídicí jednotku.

Oproti prvnímu Focusu ECOnetic zavádí nový model několik novinek, z nichž většina se u Fordu objevuje vůbec poprvé. Předně je tu nový systém Ford Auto-Start-Stop, dostupný jako výbava na přání pro ECOnetic s pětidveřovou karoserií. Technologie rekuperačního dobíjení, v řeči Fordu pojmenovaná Smart Regenerative Charging, využívá kinetickou energii, která by jinak přišla vniveč při brzdění či jízdě na volnoběh. Vývojáři Fordu tím bohužel neskončili a po vzoru Hondy Insight implementovali do palubního počítače grafický ukazatel „kytiček“, jejichž lístky dorůstají podle toho, jak ohleduplná je vaše jízda k ledním medvědům. No, pokud je tohle pro někoho větší motivace k úsporné jízdě než peníze ušetřené u pumpy, budiž…

To všechno doplňuje původní balíček úsporných opatření: sníženým podvozkem, zaslepenými otvory v karoserii, řidším převodovým olejem a pneumatikami Michelin Energy Saver se mohl pochlubit už původní Focus ECOnetic.

Ford Focus fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Ford Focus fotogalerie

Třebaže kopcovitý terén jihozápadně od francouzského Nice, kde jsme nový Focus ECOnetic poprvé krátce vyzkoušeli, rozhodně svým profilem nenahrává nízké spotřebě, palubní počítač opravdu ukazoval hodnoty velmi blízké těm oficiálně udávaným. Jedna zvlášť lehkonohá posádka dokonce absolvovala testovací trasu s průměrem 3,7 l/100 km. To je bezesporu nemalý úspěch, ale ještě obdivuhodnější je, jak obyčejně – v dobrém smyslu! – tento ekologický Focus působí.

Uplynulo už několik měsíců od doby, kdy jsem Ford Focus řídil naposledy, a bylo skvělé připomenout si, že co do chování na silnici zůstává tento stárnoucí model nedostižným vzorem pro ostatní. Od svých standardních příbuzných zdědil ECOnetic skvělé řízení i výborně nastavený podvozek. Jen kdyby nebylo tak těžké trefit správný rychlostní stupeň – nadlouho odstupňovaná převodovka možná svědčí předepsanému měřicímu cyklu EU, ale malý turbodiesel s úzkým rozsahem využitelných otáček se kvůli ní často dostává do situace, kterou lidová slovesnost charakterizuje slovy „dva je málo, tři je moc“.

Díky sériově montovanému filtru pevných částic (cDPF) má Focus ECOnetic příznivější složení výfukových plynů než tradiční turbodiesely a pokud věříte na ten nesmysl se změnou klimatu, možná vás bude zajímat, že hodnota emisí CO2 v kombinovaném cyklu činí fenomenálně nízkých 99 g/km. V nabídce bude také Focus ECOnetic bez systému stop-start, jehož „zelené“ parametry jsou jen o něco méně působivé: 4,0 l/100 km a 104 g/km. Tuto verzi si budete moci objednat i s karoserií kombi.

Samozřejmě se nabízí otázka, kdy – a zda vůbec – se ECOnetic zákazníkovi vyplatí. Vždyť při očekávané ceně 559 990 Kč stojí o padesát tisíc víc než devadesátikoňový Focus 1.6 TDCi, který je, popravdě řečeno, v běžném provozu skoro stejně hospodárný. Dokonce jsem se nedávno setkal s názorem, že všechny ty ECOnetiky, Greenliny, Bluemotiony, Ecoflexy a já nevím co ještě jsou jenom chytře vymyšlená „zlodějina na lidi“. To je pohled jistě pochopitelný, ale pramenící z neznalosti souvislostí. Vždyť Ford se nijak netají tím, že prodeje modelu Focus ECOnetic bude konkrétně v České republice počítat div ne v jednotkách kusů.

Tato auta dávají ekonomický smysl v zemích, kde jsou sazby rozličných ekologických, silničních a jinak levicově buzeračních daní stanovovány na základě emisí CO2 v kombinovaném cyklu, takže provozovatel ušetří kromě paliva i na poplatcích státu. Umělá reakce na umělou regulaci, dalo by se říct.

Jsou tu však ještě sekundární efekty: automobilky si takto budují pověst výrobců zodpovědných k životnímu prostředí a zároveň si „ředí“ průměrnou hodnotu emisí CO2, aby se přiblížily stropu 130 g/km, jehož vynucováním stále hrozí Evropská unie.

Nic z toho by vás (zatím) nemuselo zajímat. Ford Focus ECOnetic se ale jaksi nepřímo vyplatí vám všem, kteří si v následujících letech koupíte některý z nových modelů značky Ford. Slouží totiž jako vývojová laboratoř pro úsporná řešení, která si postupně budou nacházet cestu do dalších produktů modrého oválu. Speciální převodový olej od BP, vyvinutý původně pro první ECOnetic, se do některých fordů plní už dnes. Stejný osud brzy potká i nově řešenou napínací kladku klínového řemene se sníženým třením. A odkud si myslíte, že vezme svůj systém stop-start zbrusu nový Focus třetí generace, připravovaný k uvedení na český trh začátkem roku 2011?

Jirka Červenka, iMOTOR

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyFord Focus ECOnetic
0-100 km/h (s)10,9
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1598
Převodovkapětistupňová přímo řazená
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)80 kW/109 koní v 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)240 Nm
Nejvyšší rychlost (km/h)191
Spotřeba paliva (l/100 km)4,5/3,4/3,8 l/100 km (s auto-start-stop)
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4337
Šířka (mm)1839/2020 (bez/včetně zrcátek)
Výška (mm)1497
Rozvor náprav (mm)2640
Provozní hmotnost (kg)1357 kg
Zavazadlový prostor (l)396
Ceny
Základní cena modelu559 990 Kč
21.12.2009 3:50

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist