Ford Focus

Když v roce 1998 spatřil světlo světa, byl z toho velký poprask. Převratný design, zajímavá palubní deska a hlavně: výborný podvozek.

Nebudeme daleko od pravdy, když Focus prohlásíme za jeden z nejzdařilejších hatchbacků všech dob. Nejen, že má tak nadčasový design, že ani dnes nepůsobí nijak zastarale (snad s výjimkou palubní desky, která se okoukala příliš rychle), ale taky je uvnitř nadmíru prostorný a má skvělé jízdní vlastnosti. Za ty mohou majitelé děkovat víceprvkové zadní nápravě, kterou Focus mezi evropskými hatchbacky přinesl jako první. Díky ní má skvělou přilnavost a řidič neztratí kontrolu ani na hranici adheze. Přestože mnozí konkurenti reagovali docela rychle a dnes má tento typ zadního zavěšení spousta hatchů, někteří ho ignorovali a stále spoléhají na jednoduchou zkrutnou tyč.

Ford Focus fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Ford Focus fotogalerie

Sportovní jízdní vlastnosti ovšem nejsou hlavním kritériem majitele takového auta. Focus je naštěstí výborně kombinuje s dostatečným jízdním komfortem. Mluvíme ovšem o běžných modelech – sportovní ST170 byl trochu zklamáním. Jeho dvoulitr s proměnným časováním ventilů a výkonem 173 koní (127 kW) jako by v nízkých otáčkách neměl dost síly a nepomůže mu ani dobrá šestistupňová převodovka. Naopak výborný zážitek nabízí Focus RS 220 s turbo dvoulitrem o výkonu 215 koní, která se ovšem vyráběla pouze v limitované sérii, stala se vyhledávanou ikonou a tak jí v bazarech příliš neuvidíte. A když, tak za hodně peprnou cenu.

Pokud má Focus vůbec nějakou slabinu, je to nabídka motorů. Naštěstí mezi nimi najdete perlu: benzínovou šestnáctistovku o výkonu 100 koní (74 kW). Po silnějších motorech snad ani nemá smysl se pídit, osmnáctistovka (115 koní) nabídne zrychlení jen o jednu desetinu kratší, zato má ale výrazně vyšší spotřebu a 130koňový dvoulitr není také žádný rychlík. U šestnáctistovky vás navíc náhradní díly na motor vyjdou podstatně levněji.

S tím ovšem souvisí další dobrá zpráva, a sice, že náhradní díly na Focus jsou obecně až překvapivě levné, v mnoha případech (navzdory obecnému přesvědčení) i levnější, než na domácí Octavii.

Dobré zprávy pokračují, protože Focus je na tom dobře i se spolehlivostí. Naprostá většina majitelů nezná nic jiného, než pravidelnou servisní údržbu, nanejvýš se občas stává, že začne hlučet zadní náprava. Pak stačí vyměnit silentbloky stabilizátoru a jeho táhla a je po problému. Pokud ale narazíte na modely z prvních let výroby, ujistěte se, že majitel reagoval na svolávací akce. V roce 1999 se hromadně jelo do servisu kvůli regulátoru alternátoru, který pouštěl moc silný proud a ničil akumulátory, v roce 2000 to zas byly vadné řídicí jednotky u šestnáctistovek. Mezi další častější závady se počítá i neposlušný plovák v nádrži, který způsobuje zmatené chování palubního počítače.

Mezi velmi vyhledávané modely ale patří i nafťáky. Turbodiesely mají objem 1,8 litru, takže na rozdíl od konkurenčních 1.9 a dvoulitrů spadají do nižší sazby povinného ručení. Do roku výroby 2001 se montovaly pouze motory TDDi s radiálním čerpadlem přímého vstřikování, potom se v nabídce objevily i tišší a pružnější jednotky TDCi se systémem Common Rail. Starší motor má ovšem kromě vyšší hlučnosti jeden nepříjemný problém: často se u něj zanese ventil recirkulace výfukových plynů (EGR ventil) karbonem, takže auto pak čoudí a netáhne. Oprava spočívá výhradně ve výměně a protože samotný ventil měnit nejde, musí pryč celé sací potrubí, což bude majitele stát zhruba osm tisíc.

Nadprůměrnou spolehlivost Focusu potvrzuje i statistika TÜV, mezi tříletými vozy dokonce v roce 2002 zvítězil. Ještě dnes se ale drží na nadprůměrných pozicích.

PARAMETRY

Karosérie: tří- a pětidvéřový hatchback, čtyřdveřový sedan, pětidveřové kombi. Motory: zážehové řadové čtyřválce 1,4i 16V (55 kW), 1,6i 16V (74 kW), 1,8i 16V (85 kW), 2,0i 16V ST 170 (127 kW), 2,0i 16V (96 kW), 2,0i 16V turbo RS (158 kW), či přeplňované vznětové řadové čtyřválce 1,8 TDDi (55 nebo 66 kW), 1,8 TDCi (74 nebo 85 kW). Pohon: přední kola. Rozměry: 4292x1702x1481 (hatch), 4454x1702x1532 (kombi) mm. Rozvor: 2615 mm. Zavazadlový prostor: 490 (hatch), 520 (kombi) litrů. Palivová nádrž: 55 litrů. Oficiální prodej v ČR: ano.

PLUSY

dodnes přitažlivý design, vnitřní prostornost, spolehlivost (zejména se zážehovými motory), pružný výkonný a úsporný motor 1,6i 16V, levné náhradní díly, nízké zákonné pojištění u vznětových motorů, relativně levný servis, vynikající jízdní vlastnosti a komfort odpružení, velmi dobré odhlučnění (zážehové verze), přesné řízení i řazení

MINUSY

motory 1,8i 16V a 2,0i 16V s vysokou spotřebou paliva, sportovní provedení ST 170 postrádá tah z nízkých otáček, tvar palubní desky se ne každému zamlouvá, lacině působící materiály uvnitř (základní verze), hlučné motory TDDi s relativně vyšší spotřebou paliva

HISTORIE

1998: Představení modelu. Tří- a pětidveřový hatchback, čtyřdveřový sedan a pětidveřové kombi. Motory Zetec 1,4i 16V, 1,6i 16V, 1,8i 16V, 2,0i 16V a turbodiesel 1,8 TDDi (66 kW).

1999: Nově slabší verze turbodieselu 1,8 TDDi (55 kW). U nás se prakticky nevyskytuje.

2001: Modernizace modelu. Účinnější dvouparabolové světlomety, nový motor 1,8 TDCi (85 kW) s přímým vstřikováním Common Rail.

2002: Sportovní verze ST 170, slabší verze motoru 1,8 TDCi (74 kW) se zátahem o něco menším ve vysokých otáčkách.

2003: Limitovaná série ostrého Focusu RS 220.

2004: Zahájen prodej druhé generace na platformě společné s Mazdou3 a Volvem S40.

ČASTÉ ZÁVADY

vůle v táhlech a uloženích zadního příčného stabilizátoru • zanesený EGR ventil (diesel) • nepřesný palivoměr (plovák v nádrži) • zvlněné brzdové kotouče (občas) • vadný regulátor alternátoru (do roku 1999) • závady řídicích jednotek motorů 1,6i (do roku 2000) • vadné relé palivového čerpadla (do roku 1999) • prasklé vstřikovací potrubí (motory TDDi) • prasklý rozvodový řemen (diesel z roku 2000) • vadný software řídicích jednotek (do roku 1999) • praskající výfuky (do roku 2000) • rychle opotřebené klíčky

DOPORUČENO

1,6i 16V (74 kW)

Zážehový řadový čtyřválec, šestnáctiventilový rozvod DOHC, elektronické vícebodové vstřikování paliva. Důvod: Pružný, rychle reagující a dobře odhlučněný motor je spojen s dlouhými převody (vyjma sportovní verzi Trend), takže například už na třetí rychlostní stupeň vyvine rychlost 150 km/h. Proto tiše a s nízkou spotřebou paliva zvládá třeba i dlouhé cesty po dálnici.

NEBRAT!

1,8 TDDi (55 kW)

Přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec, osmiventilový rozvod OHC, přímé vstřikování paliva radiálním čerpadlem. Důvod: Turbodiesely od Fordu nepatří k nejspolehlivějším, což platí i pro verze TDDi. Než dostaly systém Common Rail, byly dost hlučné. Základní verze s výkonem 55 kW se u nás neprodávala, a už proto nemá cenu ji jako ojetou vyhledávat

autoweb.cz

19.1.2007 4:14

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist